Annons:

Publicerad: 2020-05-04

Vinsten utraderad på två veckor

Resandet med SJ:s tåg ökade kraftigt under årets första tio veckor. Fallet i mars i coronapandemins spår blev brant och hela kvartalets vinst raderades ut på två veckor.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Öresund skymtar i bakgrunden när morgontåget från Malmö till Göteborg passerar Glumslöv 24 april 2020.

Annons:

”Början i moll, finalen i dur”, summerar Madeleine Raukas, tillförordnad vd i SJ AB sedan 1 mars.

Fram till någon vecka in i mars hade SJ några av företagets starkaste veckor någonsin. Resandet hade under januari och februari ökat med nio procent jämfört med samma period 2019, som även den var mycket stark.

2019 gjordes 34,5 miljoner resor med SJ:s egentrafik, en ökning med 2,5 miljoner resor.

När Folkhälsomyndighetens rekommendationer om stopp för icke-nödvändiga resor och social distansering kom rasade efterfrågan på tågresor snabbt.

”Det gick oerhört snabbt”, säger Madeleine Raukas. ”Det blev en nedgång vi aldrig tidigare skådat.”

Det gick oerhört snabbt. Det blev en nedgång vi aldrig tidigare skådat.

 

Madeleine Raukas, tillförordnad vd i SJ AB

Fyra procent färre resor

Trots det kraftigt ökande resandet under årets första tio veckor blev resandeutvecklingen under första kvartalet en minskning med fyra procent.

Reserestriktionerna, generösa ombokningsregler och utglesning av resenärerna i tågen medförde att SJ:s rörelseresultat för kvartalet uppgick till -72 miljoner kronor. Första kvartalet 2019 gav en rörelsevinst på 130 Mkr.

Nettoomsättningen uppgick till 1 914 miljoner kronor jämfört med 2 038 Mkr första kvartalet 2019. Resultatet efter finansnetto blev 101 Mkr, fyra Mkr sämre än första kvartalet 2019.

”På extremt kort tid tappade vi merparten av våra biljettintäkter”, säger Madeleine Raukas. Vi får ersättning för trafiken vi kör bland annat för Västtåg och Tåg i Bergslagen men även där är ersättningen i viss mån kopplad till antalet resenärer”.

Sedan mitten av mars har SJ:s ledning i flera omgångar anpassat trafiken till den svaga efterfrågan och kör nu endast 25 procent av egentrafiken.

Tomt på plattformarna i coronaepidemins spår. Den 21 april 2020 har tåg 485 från Göteborg har precis anlänt till Malmö C med enbart ett fåtal resenärer ombord.

Tåget är framtidens sätt att resa. Det viktigt att vara redo så snart samhället börjar återgå till det normala och resandet tar fart igen. Vi har noterat en liten men dock ökning av resandet efter påskhelgen.

 

Madeleine Raukas, tillförordnad vd i SJ AB

Ingen aktieutdelning till staten

SJ:s styrelse beslöt 26 mars att dra tillbaka det tidigare förslaget till årsstämman 2020 om utdelning om 186 Mkr till aktieägaren, staten.

Under första kvartalet var punktligheten betydligt bättre än motsvarande period förra året. Fjärrtågen hade en punktlighet på 89 procent och regionaltågen på 95 procent. Första kvartalet förra året var motsvarande andel 81 respektive 92 procent.

Nöjd Kundindex (NKI) ökade från 72 till 75.

SJ tilldelades i februari som första tågbolag priset för bästa transport inrikes på Grand Travel Awards. I motiveringen framhölls att SJ är punktligare än konkurrenterna och erbjuder den bästa transporten mellan Sveriges städer.

Efter kvartalets utgång beslöt ledningen att införa så kallat korttidsarbete från och med 3 april. Det innebär att arbetstiden för cirka 1 500 anställda tills vidare förkortas till 40 procent.

Madeleine Raukas hoppas och tror att tågresandet kommer att öka så snart som Folkhälsomyndigheten lättar på restriktionerna för resor och sammankomster.

SJ redo när resenärerna återvänder

”Tåget är framtidens sätt att resa. Det viktigt att vara redo så snart samhället börjar återgå till det normala och resandet tar fart igen”, säger hon. ”Vi har noterat en liten men dock ökning av resandet efter påskhelgen.”

”Det bör finnas ett uppdämt behov av att träffas och att resa. Därför behåller vi våra medarbetare och låter viktiga projekt och investeringar löpa på. Än så länge är vi fast beslutna att genomföra investeringarna i nya tåg”.

Resultatet för andra kvartalet och helåret kommer av allt att döma att påverkas kraftigt negativt av coronapandemin.

”Men i dagsläget går det inte att göra en hållbar bedömning av utfallet för resten av året”, säger Madeleine Raukas.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Oklart om ägartillskott till Green Cargo

Utbetalningen av 1,4 miljarder kronor till Green Cargo har skjutits upp på obestämd tid. EU-kommissionen har ställt ett antal frågor till svenska regeringen om kapitaltillskottet sedan Hector Rail anmält ärendet.

Nyhet

Fler snabbtåg på Västkustbanan

Fler X55-tåg när tunneln under Varberg är klar 2025, nya snabbtåg för 250 km/h 2027 och genomgående tåg Hamburg-Köpenhamn-Göteborg-Oslo i slutet av 2020-talet. Så ser SJ:s planer ut.

Nyhet

Mer detaljer om SJ:s nya snabbtåg

De första av SJ:s 25 nya snabbtåg beräknas sättas i trafik under andra halvåret 2026. Det handlar om sträckor som redan är byggda för topphastigheten 250 km/tim, till exempel Botniabanan samt delar av Ostkustbanan och Västkustbanan.

Nyhet

Åter X2000 till Köpenhamn

Efter ett och ett halvt år återupptar SJ förbindelserna med X2000 mellan Stockholm och Köpenhamn. Men det dröjer troligen länge innan tågen börjar rulla över gränsen mellan Sverige och Norge.