Annons:
VR tappar tio procent
VR kommer att kunna köra 90 procent av dagens tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg, åtminstone under första året med kontaktledningsbyte mellan Olskroken och Alingsås.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
VR kommer att köra färre tåg mellan Stockholm och Göeborg när kontaktledningsbytet pågår under nästa år. X74001 på väg från Göteborg C till Stockholm C vid Floda 26 augusti 2024.
”Generellt sett tycker jag Trafikverket har lyckats få till ett bra trafikupplägg med tanke på förutsättningarna, säger Filip Thunell, vd för VR Snabbtåg.
”Men med trafik på endast ett spår blir det en betydande påverkan på vår trafik.”
VR kör för närvarande nio-tio tåg per dag måndag-fredag och söndag och sju tåg på lördagar i varje riktning mellan Stockholm och Göteborg.
Ett tåg faller bort
Från januari nästa år minskas trafiken med i snitt ett tåg per dag i varje riktning.
”Vi kommer dessutom att köra några tåg varje dag via Borås men antalet kommer att variera mellan vår och höst under 2025”, säger Filip Thunell.
Annons:
Gångtiden för tågen som kör raka vägen via Alingsås blir mellan tre och en halv timma och tre timmar och 45 minuter inklusive tio minuters bufferttid i Alingsås för tåg mot Göteborg. Tågen som körs via Borås får en gångtid på fyra och en halv timma.
Uppehåll försvinner
För att hålla nere gångtiderna kommer VR att ta bort uppehållen för av- och påstigande i Södertälje och Katrineholm under åren då kontaktledningsbytet mellan Olskroken och Alingsås pågår.
”Det är ett mycket känsligt upplägg med kolonnkörningen mellan Alingsås och Göteborg och omledningarna på de enkelspåriga banorna mellan Herrljunga och Göteborg via Borås”, säger Filip Thunell.
”Det ska bli spännande att se hur detta kommer att fungera i praktiken.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Mer om kontaktledningsbytet mellan Alingsås och Göteborg
Liten nytta med trådbyteståg
Ett trådbyteståg hade inte förkortat den tid det tar att byta elkraftanläggningen mellan Olskroken och Alingsås mer än marginellt. Det är, enligt Trafikverket, sättningen av nya fundament för nya kontaktledningsstolpar som tar tid.
Lång väntan för godstågen
De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.
Pendlarna drabbas hårdast
Pendeltågstrafiken drabbas hårdast när kontaktledningen bytas mellan Olskroken och Alingsås med start i januari 2025. Två av tre pendeltågs ställs in i högtrafik.
Tre svåra år för tågresenärerna
Tre svåra år väntar för tågresenärerna mellan Göteborg och Alingsås. Antalet tåg halveras, restiderna förlängs och risken för förseningar ökar kraftigt. Men det hade kunnat bli ännu värre.
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Tekniken satte stopp vid SJ:s biljettsläpp
SJ:s julbiljettsläpp på onsdagsmorgonen drabbades av tekniska problem, vilket försvårade för resenärer att boka sina biljetter. Detta trots det digitala kösystem som införts för att hantera hög efterfrågan.
VR:s snabbtåg byter namn till Grodan
Efter en omröstning bland resenärer är det nu klart vilket nytt namn det blir på ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Det vinnande alternativet blev Grodan med 42 procent av rösterna. På andra plats kom Ei saa peittää, medan Grönluvan fick minst antal röster.
Liten nytta med trådbyteståg
Ett trådbyteståg hade inte förkortat den tid det tar att byta elkraftanläggningen mellan Olskroken och Alingsås mer än marginellt. Det är, enligt Trafikverket, sättningen av nya fundament för nya kontaktledningsstolpar som tar tid.
Gammal kioskvagn som ny
Den första av de tio kioskvagnar som moderniseras av VR Fleetcare i Pieksämäki har nu satts i trafik i SJ:s Intercity-tåg mellan Stockholm och Dalarna. Samtidigt renoveras den gamla X2000-reserven.