Annons:
VR tar över Mälartågstrafiken
Det blir av allt att döma VR Sverige som blir operatör för Mälartåg från december nästa år. Mälardalstrafik har beslutat att tilldela VR Sverige uppdraget i åtta år med option på ett plus ett år.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
VR Sverige tar troligen över körningen av Mälartåg i december nästa år. ER1 045 i ett Mälartåg mot Uppsala utanför Kungsör i juli 2022.
”Vi är naturligtvis jätteglada”, säger Johan Oscarsson, vd i VR Sverige.
”Det är ett stort förtroende.”
”Vi är särskilt stolta för tilldelningen eftersom kvaliteten varit viktig i upphandlingen. Det är något som vi alltid prioriterar och som kunderna uppskattar i våra befintliga trafik. Vi ser vi fram emot att kunna erbjuda tågresenärerna i Mälardalsregionen samma höga kvalitet.”
Tilldelningsbeslutet kan överklagas
Mälardalstrafik och VR Sverige kan teckna avtal först när den så kallade avtalsspärren löpt ut om tio veckodagar, den 21 oktober. Fram till dess kan tilldelningen överklagas.
Transdev har varit operatör för Mälartåg sedan 16 juni förra året när företaget tog över efter MTR Mälartåg som sparkades ut av Mälardalstrafik efter omfattande problem med trafiken och många inställda avgångar.
Transdev har kört med nödavtal
Transdev har kört tågen med ett nödavtal som innebär att företaget fått ersättning för alla kostnader och fått tillgodogöra sig ett visst överskott.
Mälardalstrafik publicerade i oktober förra året en inbjudan till trafikupphandling.
”Det inkom tre anbud från väletablerade trafikföretag”, säger Charlotte Harald, strategi- och utvecklingschef samt projektansvarig för upphandlingen på Mälardalstrafik, i ett pressmeddelande från Mälardalstrafik.
”Det är ett gott betyg och visar på att uppdraget är attraktivt. Efter en grundlig och metodisk utvärdering har vi nu beslutat om att tilldela uppdraget till VR Sverige AB,”
15 miljoner resenärer om året
Tilldelningen gäller uppdraget att ansvara för körning och underhåll av Mälartåg som omfattar fem regionaltågslinjer i Mälardalen md drygt 15 miljoner resenärer årligen.
”Vi vill tacka de trafikföretag som deltagit i upphandlingen. Deras medverkan har bidragit till en gedigen och kvalitativ process och till ett mer hållbart avtal, något vi värdesätter högt och som skapar goda förutsättningar för framtidens trafik”, säger Charlotte Harald.
Mälardalstrafik vill inte berätta vilka de andra anbudsgivarna var men enligt en uppgift är det Transdev och SJ.
Johan Oscarsson, vd VR Sverige.
Transdev ersätter MTR
Vid soluppgången på söndag 16 juni tar Transdev över den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen. Nödavtalet med Mälardalstrafik gäller i två år.
Annons:
Tilldelningen gäller drift av tågtrafiken, inklusive bemanning ombord med lokförare och tågvärdar, kundservice ombord, driftledning och planering av trafik, störningshantering och akut ersättningstrafik, underhåll av tåg och depå och hittegodshantering.
62+13 tågsätt
Mälardalstrafik har 62 tågsätt och har beslut fattats att investera i ytterligare 13 tvåvåningståg från Stadler som tas i trafik under 2028–2029.
Mälardalstrafik ägs av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.
När VR Sverige tar över ansvaret för tågtrafiken och underhållet från Transdev vid tidtabellsskiftet i december nästa år kommer det att räknas som en verksamhetsövergång vilket innebär att VR Sverige kommer att erbjuda alla anställda inom Transdev som arbetar med Mälartåg anställning.
Alstom kommer att sköta tågunderhållet
Transdev har skött tågunderhållet i egen regi. VR Sverige kommer låta Alstom sköta underhållet.
VR Sverige kör för närvarande Pågatågen i Skåne, X-tågen i Gävleborgs län och Tåg i Bergslagen.
VR tar i december över tågkörningen av och för Norrtåg och Öresundståg. Avtalet med Norrtåg gäller i tio år och är värt 3,2 miljarder kronor. Avtalet om Öresundstågen gäller i fem år och är värt sex miljarder kronor.
VR Sverige ägs liksom VR Snabbtåg, före detta MTRX, av det finska statliga tågtrafikföretaget VR Group.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Nattåg i farozonen
Den planerade nattågstrafiken mellan Basel och Malmö är i farozonen. Många parlamentsledamöter i Schweiz är kritiska till regeringens förslag om stöd till trafiken och finansutskottet i ständerrådet sade i onsdags nej till att subventionera trafiken.
Fortsatta förarutbildningar trots stopp
Lokförareleverna i Kristinehamn och Nässjö kan fortsätta sina utbildningar trots att Transportstyrelsens beslut att stoppa de båda utbildningarna inte upphävts.
Inga svenska direkttåg till Trondheim
Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.
Trafiken med X80 försenas ytterligare
Först i april i nästa år kommer Västtrafiks nya regionaltåg att sättas i trafik i Västsverige. Problem med mjukvaran medför att leveranserna från Alstom försenas med ett halvår.





