Annons:

Publicerad: 2025-07-16

Ytterligare 15 tyska vagnar till Snälltåget

Snälltåget har köpt elva sittvagnar och fyra restaurangvagnar från Deutsche Bahn (DB). Sittvagnarna ska bland annat användas i tågen mellan Malmö och Oslo. Restaurangvagnarna ersätter Krogen.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Snälltåget köper elva bättre begagnade sittvagnar och fyra restaurangvagnar från Deutsche Bahn. Lokföraren Istvån Zsiga hämtar lite luft på perrongen i Ljusdal vid 03-tiden en natt i augusti 2023 innan körningen från Stockholm till Östersund fortsätter.

”Vi behöver fler moderna sittvagnar för att kunna köra tåg mellan Malmö och Oslo och för att kunna erbjuda resenärer i dagtågen mellan Malmö och Stockholm en behagligare resa varma sommardagar”, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.

”Våra restaurangvagnar börjar bli riktigt gamla och behöver ersättas.”

Elva IC1-vagnar

Sittvagnarna är av den typ som DB använt i snabba loktåg, så kallade IC1-vagnar, med salong. Vilken typ av restaurangvagnar det rör sig om vill Marco Andersson inte avslöja.

En av Snälltågets fem restaurangvagnar, betecknade Krogen, förstördes vid en brand i Malmö i mars.

 Snälltåget har nu en likande vagn, R7 3634, och tre tidigare tyska restaurangvagnar.

”Vi behöver ersätta även den andra R7-vagnen”, säger Marco Andersson.

”Vagnen är byggd 1968 och byggdes visserligen om från sittvagn till restaurangvagn 2003 för Connex men det blir allt svårare att få tag på reservdelar.”

Trafik Malmö–Oslo från 1 maj 2026

Snälltåget planerar att starta regelbunden trafik mellan Malmö och Oslo 1 maj 2026. Förhoppningen är att få tåglägen av Trafikverket och Jernbanedirektoratet som ger bra anslutningar från och till nattågen mellan Stockholm och Berlin i Malmö.

”Det finns framkomlighetsproblem på Västkustbanan och det är ännu osäkert om vi kommer att starta trafiken som planerat”, säger Marco Andersson.

Det finns framkomlighetsproblem på Västkustbanan och det är ännu osäkert om vi kommer att starta trafiken som planerat

 

Marco Andersson, kommersiell chef Snälltåget

Snälltåget vill kunna köra från Malmö vid 08-tiden mot Oslo och från Oslo med ankomst till Malmö vid 21:30-tiden.

Men Trafikverket erbjuder avgång från Malmö redan vid 06-tiden.

Riskerar att missa anslutningen

”Det är alldeles för tidigt”, säger Marco Andersson.

”Då skulle vi missa anslutningen mellan nattåget från Berlin och Hamburg som ankommer Malmö vid 07-tiden.”

Det är fortfarande oklart om Snälltåget kommer att köra genomgående liggvagnar mellan Oslo och Berlin eller om tågen mellan Oslo och Malmö kommer att bestå av enbart sitt- och restaurangvagnar.

”Det beror på vilka tider vi får mellan ankommande och avgående tåg i Malmö”, säger Marco Andersson.

”Men troligen kommer vi inte att köra liggvagnar till och från Oslo.”

Hoppas på året runt-trafik

”Vår förhoppning är att så småningom kunna köra året runt-trafik mellan Norge, Sverige och Tyskland. Men det beror främst på om staten fortsätter att upphandla tågtrafik mellan Stockholm och dansk-tyska gränsen.”

Krogen eldhärjad

En av Snälltågets fem restaurangvagnar fick omfattande skador under en brand på Malmö personbangård natten till onsdag 26 mars.

Annons:

Snälltåget förfogar över närmare 20 liggvagnar med beteckningen BC2 som tidigare tillhört SJ. Vagnarna är byggda på 1940-talet som sittvagnar men byggdes om till liggvagnar under 1970- och 1980-talen.

Vagnarna har renoverats invändigt under de senaste åren och Snälltåget har nu påbörjat en utvändig ommålning.

Få företag målar personvagnar

”Tyvärr är det få företag i Sverige som målar om personvagnar nuförtiden och priserna är väldigt höga”, säger Marco Andersson.

”Men vi har skrivit avtal med ett företag som hittills målat om lastbilar och tror att det kan göra ett bra jobb med våra liggvagnar.”

”Liggvagnarna har med åren blivit lite skamfilade och det är verkligen hög tid att få dem fräscha.”

Snälltåget kör för närvarande endast två dagliga tågpar mellan Malmö och Stockholm mot tidigare tre.

Äldre sittvagnar saknar luftkonditionering

”Vi hoppas kunna utöka trafiken när vi får vagnarna från DB i trafik”, säger Marco Andersson.

”Ärligt tal har inte alla resor med Snälltåget i våra äldre sittvagnar utan luftkonditionering varma sommardagar varit så komfortabla.”

”De tyska sittvagnarna har AC och vi kommer att kunna erbjuda betydligt trevligare resor när vi får dem i trafik.”

Enligt Marco Andersson fungerar de äldre svenska sittvagnarna, många av dem byggda för SJ under 1960-talet, bra i nattågen till och från Jämtland både under sommar och vinter.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Fler norska tåg till Malmö

Den utökade tågtrafiken mellan Oslo och Göteborg har enligt Vy blivit en succé. Nu förlängs två tåg om dagen till Malmö under fyra sommarveckor. Från december kommer Vy att köra Oslo-Malmö under veckosluten.

Nyhet

Äntligen ljuset i tunneln

Klockan 23.28 på söndagskvällen 13 juli, 32 minuter före utsatt tid, rullade det första tåget ut genom den nya järnvägstunneln under centrala Varberg. Det var Cargonets godståg 34016 från Trelleborg mot Alnabru i Oslo som tjuvstartade tågtrafiken i tunneln.

Nyhet

Stopp för eltåg i Borlänge

Under fyra veckor, från 14 juli till 10 augusti, är det stopp för alla eltåg genom Borlänge när kontaktledningsanläggningen på Borlänge C byts ut. Ett antal godståg dras genom Borlänge med diesellok.