Annons:

Publicerad: 2021-12-15

Ytterligare 26 ME-lok till Sverige

Nordic Re-Finance har köpt resterande 26 ME-lok av statliga danska DSB. Därmed förfogar lokuthyrningsföretaget inom kort över 32 tunga diesellok för godstågstrafik i Skandinavien.

Text: Ulf Nyström Foto: Konstantin Planinski

DB Cargo Scandinavia tåg 36734 passerar Ørestad på morgonen 9 december 2021 med de tre ME-loken 1537, 1504 och 1530 på väg till Malmö.

Annons:

”Vi skapar ett strategiskt alternativ för tågföretag som vill mönstra ut föråldrade diesellok men vill vänta på att köpa nytt till batteritekniken eller vätgastekniken har utvecklats så långt att den klarar tunga godståg på icke-elektrifierade banor”, säger Sven Engquist, vd i Nordic Re-Finance.

Affären mellan Nordic Re-Finance (NRFAB) och DSB blev klar 21 november. NRFAB köper de 26 ME-loken som DSB hade kvar, hela reservdelslagret och alla specialverktyg. Köpeskillingen är, efter krav från DSB, inte offentlig.

”Vi träffade också ett supportavtal med DSB för teknisk hjälp vid driftproblem”, säger Sven Engquist. ”DSB:s komponentverkstad, som nyligen köpts av Knorr Bremse, kommer även i fortsättningen att renovera boggier, axlar och traktionsmotorer.” 

Vill köpa 32 ME-lok från Danmark

I söndags morse drogs ME 1514 över Öresundsbron till Sverige. Det är det fjärde ME-loket lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köper av DSB. Det kommer att bli fler.

250 pallar med reservdelar och verktyg

Reservdelslagret och specialverktygen, sammanlagt 250 lastpallar, kommer att fördelas på ett antal verkstäder i Skandinavien. De 26 ME-loken transporteras successivt till Railcares lokverkstad i Långsele för översyn, montering av ATC, eventuella reparationer och målning i grönt och blått.

Loken utrustas dessutom med GPS och sensorer som i realtid levererar data från loket till NRFAB;s övervakningssystem. Därefter återuppstår loken som TME-lok.

På kvällen den 11 december står ME 1511 redo på Köpenhamn H för att avgå med en sista tur till Holbæk, vilket avslutade tjänstgöringen för ME-loken hos DSB.

ETCS på plats under 2023

Om ett år, i januari 2023, ska fyra lok ha försetts med ombordutrustningen ETCS för det europeiska säkerhetssystemet ERTMS.

Resterande lok får ETCS med STM våren 2023. Hitachi levererar hård- och mjukvara, Railcare genomför installationen.

ME-loken levererades från tyska Henschel till Danske Statsbaner (DSB) 1981-1985 och ersatte i första hand MX-, MY och MZ-lok som DSB köpt under 1950-, 60- och 70-talen av Nohab i Trollhättan.

Loken väger 122 ton, har en effekt på 3 300 hästkrafter, startdragkraften 390 kN och toppfarten 160 km/h.

Dieselmotorn är en tvåtaktsdiesel från General Motors och de trefas asynkrona elmotorerna är från schweiziska BBC.

Loken blev övertaliga i Danmark

ME-loken har successivt blivit övertaliga i Danmark sedan allt fler sträckor elektrifierats.

”Men ME-loken är förhållandevis moderna trots att de är 40 år gamla”, säger Sven Engquist. De har asynkronmotor, antislir-system och modern elektronik.”

”Dessutom har DSB haft ett rigoröst underhållsprogram där loken reviderats och under senare år har motorerna byggts om till US Tier 0+ vilket motsvaras av EU Steg IIIA vilket ger lägre bränsleförbrukning och låga utsläpp.”

Sven Engquist anser att TME-loken blir en brygga till en framtid med andra lösningar med mindre miljöstörande och klimatneutrala lok för icke-elektrifierade järnvägar.

Köper tågföretagen nya diesellok med en ekonomisk livslängd på 40-50 år är risken stor att kommande miljökrav tvingar dem att rangera ut loken långt innan de är avskrivna.

 

Sven Engquist, vd i Nordic Re-Finance

I väntan på hållbara energibärare

”Det handlar om att redan nu ersätta dieselloken från 1950- och 60-talen”, säger han. ”Samtidigt får tågoperatörerna den tid de behöver för att invänta det hållbara energislag som borde komma inom 5-15 år. ”

”Köper tågföretagen nya diesellok med en ekonomisk livslängd på 40-50 år är risken stor att kommande miljökrav tvingar dem att rangera ut loken långt innan de är avskrivna.”

Installationen av ETCS är kostsam för tågföretagen men genom att bygga in ombordutrustningen på 32 lok blir kostnaden per lok, enligt Sven Engquist, hanterbar.

”Det gör att vi kan hyra ut TME-loken till samma prisnivå som befintliga 50-60 tals lok och till halva priset jämfört med nya diesellok”, säger Sven Engquist.

Tre TME-lok används i Norge

Av de sex TME-loken som Nordic Re-Finance tidigare köpt från DSB används för närvarande tre av Onrail och Cargonet i Norge och ett av Nordiska Tåg i Kil.

Flera av de ”nya” loken kommer att användas i Danmark.

”Vi har tre tågtrafikföretag som är intresserade av användning i Danmark och en ganska lång lista med företag som vill hyra TME-lok för användning i Sverige”, säger Sven Engquist.

”Men vi kommer inte att hyra ut samtliga lok, vi kommer att hålla fem i beredskap för korttidsuthyrning och som back-up för de uthyrda fordonen.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Krympt pendeltrafik

Sedan början av december har pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet dragits ner kraftigt. MTR Pendeltåg skyller på lokförarbrist. Lokförarna anser att problemen beror på dålig planering.

Nyhet

Tio Traxx till Skandinavien

Railpool köper ytterligare 15 Traxx-lok av Alstom. Tio lok ska användas i Sverige och Norge men Railpool vill inte avslöja om det är klart vilka tågtrafikföretag som kommer att hyra loken.

Nyhet

Tätare tågtrafik i Västsverige

Västtrafik vill trefaldiga tågresandet till år 2035. Redan om åtta år ska antalet resor med tåg i Västra Götaland ha ökat till 33 miljoner reser per år. Kostnaderna för skattebetalarna väntas öka från 650 miljoner till 800–900 miljoner kronor om året.