Annons:
100 personer miste livet i spårtrafiken 2023
Antal döda i spårtrafiken har ökat. Under 2023 omkom 100 personer i spårtrafiken, vilket motsvarar en ökning med 24 personer jämfört med 2022. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
Under 2023 omkom 90 personer på järnväg, 9 personer i tunnelbana och 1 person i spårvägsolycka.
– Det är dessvärre en ökning jämfört med året innan. Enligt det nationella målet ska antalet omkomna fram till 2030 halveras inom spårtrafiken. Det målet kan bli svårt att uppnå om den här utvecklingen håller i sig. Om man tittar på den senaste tioårsperioden och tar hänsyn till att tågresandet har ökat – så har vi fortfarande skäl att tro att det går åt rätt håll, men att minskningen sker för långsamt, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.
Historiskt utgörs en majoritet av dödsfallen inom spårtrafik av självmord, vilket troligen också är fallet för 2023. Sannolikt har det också skett en ökning av antalet självmord. De vanligaste olycksorsakerna är i övrigt påkörningar av obehöriga i spår och plankorsningsolyckor. Två anställda har också förolyckats under året. Den ena olyckan inträffade i samband med arbete i spår och den andra i samband med växling. De senaste åren har det inom järnvägen årligen omkommit anställda.
Det är säkert att åka tåg i Sverige. Ingen passagerare har avlidit sedan 2010.
– Vi på Transportstyrelsen fortsätter arbeta för att bibehålla den höga säkerhetsnivån inom ramen för vårt ansvar för tillsyn och regler, säger Jonas Bjelfvenstam.

Illustration: Transportstyrelsen
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Infranord har tilldelats tre underhållskontrakt för Ostkustbanan
Infranord har idag det pågående uppdraget att utföra basunderhåll av Ostkustbanan. De nya entreprenaderna påbörjas den 1 september 2026 och pågår i fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år.
Fasta förbindelsen fyller 25 år
I dag fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10-15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.
Trafikverket ska vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen. Syftet är att ha ett väl utvecklat trafikledningssamarbete på plats i Öresundsregionen i samband med att den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält öppnar.
Unika spårkorsningar i Olskroken
Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.
Sänkt hastighet om personal i spåren
Sänkt hastighet för tågen där personal finns i spårområdet och krav på dokumentation av riskbedömning vid egenförflyttning inom spårområdet. Det är Trafikverkets svar på Transportstyrelsens föreläggande.
Trafikverket utvecklar ny affärsform för stora infrastrukturprojekt
Trafikverket utvecklar ny affärsform inom anläggningsbranschen i Sverige och inför innovativ alliansmodell. Syftet är att stärka leveransförmåga, effektivitet och kostnadskontroll för stora, samhällsutvecklande infrastrukturprojekt.
Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards
Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.
Stockholm C omvandlas från grunden
Byggstart om sex-sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.
Nya röjningslok i Gävle och Ånge
Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.
Möjligt att boka SJ:s nattåg fram till 8 mars
Idag, den 11 juni släppte SJ biljetter till alla nattåg, utom Euronight, för resor från och med 14 december 2025 till och med 8 mars 2026, vilket är den sista sportlovsveckan. Det är cirka fyra månader tidigare än i fjol.