Annons:
100 personer miste livet i spårtrafiken 2023
Antal döda i spårtrafiken har ökat. Under 2023 omkom 100 personer i spårtrafiken, vilket motsvarar en ökning med 24 personer jämfört med 2022. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
Under 2023 omkom 90 personer på järnväg, 9 personer i tunnelbana och 1 person i spårvägsolycka.
– Det är dessvärre en ökning jämfört med året innan. Enligt det nationella målet ska antalet omkomna fram till 2030 halveras inom spårtrafiken. Det målet kan bli svårt att uppnå om den här utvecklingen håller i sig. Om man tittar på den senaste tioårsperioden och tar hänsyn till att tågresandet har ökat – så har vi fortfarande skäl att tro att det går åt rätt håll, men att minskningen sker för långsamt, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.
Historiskt utgörs en majoritet av dödsfallen inom spårtrafik av självmord, vilket troligen också är fallet för 2023. Sannolikt har det också skett en ökning av antalet självmord. De vanligaste olycksorsakerna är i övrigt påkörningar av obehöriga i spår och plankorsningsolyckor. Två anställda har också förolyckats under året. Den ena olyckan inträffade i samband med arbete i spår och den andra i samband med växling. De senaste åren har det inom järnvägen årligen omkommit anställda.
Det är säkert att åka tåg i Sverige. Ingen passagerare har avlidit sedan 2010.
– Vi på Transportstyrelsen fortsätter arbeta för att bibehålla den höga säkerhetsnivån inom ramen för vårt ansvar för tillsyn och regler, säger Jonas Bjelfvenstam.
Illustration: Transportstyrelsen
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Infrakraft förvärvar Trackteam
Infrakraft växer vidare genom förvärvet av Trackteam Projektledning AB med bas i Falun. Därmed utökas och breddas Infrakrafts erbjudande inom projektledning och teknisk expertis kopplat till järn- och spårinfrastruktur.
Green Cargo rekryterar ny produktionsdirektör
Green Cargo har rekryterat Erika Ahlqvist som ny produktionsdirektör. Hon tillträder tjänsten den 1 februari 2026 och kommer att ingå i bolagets ledningsgrupp.
SJ kör vidare i Norge
SJ Norge får köra tågen på Dovrebanan, Rørosbanan, Nordlandsbanan, Raumabanan och Trønderbanan i ytterligare två år. Det har Jernbandedirektoratet beslutat.
Fler tåg i tid i november
88,6 procent av alla persontåg var i tid i november. Lokaltågen var mest punktliga, fjärrtågen mest försenade. Men det är stora skillnader mellan olika fjärrtågslinjer.
Intensivutbildning till signaltekniker
Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.
Utredning om effektivare organisering av statlig väg och järnväg klar
Regeringen har tagit emot en utredning som analyserat alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet med uppdraget var att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar.
Storsatsning på nya underhållståg
Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven i Järna
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Sweco vinner uppdrag om två nya spår mellan Hässleholm och Lund
Trafikverket har gett arkitektur- och teknikkonsultföretaget Sweco i uppdrag att genomföra en lokaliseringsutredning för två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Stångby, norr om Lund. Genom att gå från två till fyra spår på sträckan förbättras möjligheten till arbetspendling och kapaciteten för godstransporter på järnväg ökar. Uppdraget, med ett ordervärde på cirka 80 MSEK, löper till mitten av 2028.
Kajsa Rosén ny chef för Swecos division Transport Infrastructure
Arkitektur- och teknikkonsultföretaget Sweco utser Kajsa Rosén till ny divisionschef för den svenska verksamheten inom transportinfrastruktur. Kajsa blir en del av den svenska ledningsgruppen och efterträder Fredrik Wallner, som blir vd för Sweco Sverige vid årsskiftet.









