Annons:

Publicerad: 2025-01-18

107 personer miste livet i spårtrafiken 2024

För andra året i rad ökar nu antalet omkomna. Under 2024 omkom 107 personer i spårtrafiken, vilket motsvarar en ökning med 4 personer jämfört med 2023. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

Generellt sett är det säkert att åka tåg i Sverige. Ingen passagerare har avlidit sedan 2010. GRAFIK: Transportstyrelsen

Normalt omkommer mellan 90 till 100 personer varje år inom spårtrafiken. Det nationella målet innebär en halvering av antalet omkomna fram till 2030, en minskning till max 50:

“Antalet döda i spårtrafiken ökade tyvärr under förra året och som utvecklingen ser ut just nu blir det nationella målet svårt att uppnå. Om vi tittar på den senaste tioårsperioden samt tar hänsyn till att tågresandet har ökat, så har vi fortfarande skäl att tro att utvecklingen kan gå åt rätt håll – även om minskningen sker långsamt”, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.

Under 2024 omkom 104 personer på järnväg, 2 personer i tunnelbana och 1 person i spårväg. En majoritet av dödsfallen inom spårtrafik är självmord. Antalet varierar från år till år, men följer ofta förändringen av antalet totala självmord i Sverige.

Två arbetsplatsolyckor

Två anställda förolyckades under 2024. Den ena olyckan inträffade i samband med en plankorsningsolycka och den andra i samband med växling. De senaste åren har det årligen omkommit anställda inom järnvägen. Förutom de två arbetsplatsolyckorna var övriga omkomna plankorsningstrafikanter, obehöriga i spår eller vägtrafikant (en person, spårväg).

Generellt sett är det dock säkert att åka tåg i Sverige. Ingen passagerare har avlidit sedan 2010.

“Vi fortsätter arbeta för en bibehållen hög säkerhetsnivå inom ramen för vårt ansvar för tillsyn och regler”, säger Jonas Bjelfvenstam.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Resiliens och cirkularitet på Transportforum 2025

Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.

Notis

Vy lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö

Norska Vy lanserar sommartåg till Malmö från 14 juli till 11 augusti i sommar. Nästa steg blir tåg hela vägen till Köpenhamn. Sedan våren 2024 har Vy och DSB fört en dialog om ett kommersiellt partnerskap på sträckan Oslo–Köpenhamn från 2026.

Notis

133 miljoner investeras i järnväg i Luleå Hamn

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat från 8 till 30 miljoner ton och från 600 till 2 500 inkommande fartyg. Nu beviljar Tillväxtverket och EU:s regionalfond 53,2 miljoner kronor som ska rusta hamnens järnvägsanläggning så att industrin kan nyttja den för transporter.

Notis

Lövholmen kombiterminal fyller ett år

Lövholmen kombiterminal i Piteå firade nyligen ett år i drift. Terminalen, som ägs av Stenvalls Trä, startade inledningsvis för att hantera den egna verksamhetens transportbehov. Majoriteten av volymerna består fortfarande av sågade och hyvlade trävaror från Stenvalls fyra sågverk i regionen.