Annons:
1,37 miljarder till tågföretagen
Jultomten kommer tidigt till tågtrafikföretagen. I dag, 21 december, betalas 1,37 miljarder kronor ut från staten via Trafikverket som återbetalning på banavgifterna under 2020 och 2021.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Skånetrafikens Pågatåg X61 007 på väg upp för backen vid Glumslöv mellan Landskrona och Helsingborg i januari 2010.
Annons:
”Ibland känns det extra roligt att arbeta med banavgifterna”, säger Marie Persson, tf sektionschef på Trafikverket. ”Att få återbetala långt över en miljard kronor i banavgifter till tågtrafikföretagen gör ju verkligen att julen blir extra trevlig i år.”
Riksdagen beslöt i november som en del av höständringsbudgeten att återbetala en stor del av de banavgifter som tågtrafikföretagen betalat till Trafikverket under coronapandemin från 1 mars 2020 till 30 september 2021.
Återbetalningen är en kompensation för minskat resande och kraftigt minskade intäkter under pandemin.
Regeringen har valt att premiera godstrafiken och den kommersiellt drivna persontrafiken
Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef på Tågföretagen.
Regeringen genomförde 9 december en ändring i regleringsbrevet för Trafikverket som möjliggjorde för Trafikverket att återbetala 1,37 miljarder kronor av de banavgifter som tågtrafikföretagen betalat under de 19 månaderna.
”Regeringen har valt att premiera godstrafiken och den kommersiellt drivna persontrafiken”, säger Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef på bransch- och arbetsgivarorganisation Tågföretagen.
De tågtrafikföretag som bedriver kommersiell persontrafik, i första hand SJ, MTRX, Snälltåget och Tågab, har drabbats hårdast av minskade intäkter under pandemin.
Men även de tågtrafikföretag som kör upphandlad trafik där operatören tar hela eller större delen av den kommersiella risken som i tjänstekoncessioner, har drabbats hårt.
Det gäller främst Vy Tåg och även i det här fallet SJ.
Däremot har tågföretag som bedriver upphandlad trafik där beställaren, de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, tar den kommersiella risken drabbats i mycket mindre utsträckning. Det gäller främst MTR Pendeltågen och Arriva.
”Vi hade gärna sett att den upphandlade trafiken som bedrivs i form av tjänstekoncession eller med likande avtalsvillkor hade kompenserats bättre men vi lyckades inte få regeringen med oss”, säger Gustaf Engstrand.
Hector Rail 243 001 med virkeståg väntar in ett mötande tåg i Insjön en januaridag 2017.
Under den aktuella 19-månaderspersioden 1 mars 2020-30 september 2021 har godstrafiken och den kommersiella persontrafiken betalat 1,583 miljarder kronor i banavgifter medan den upphandlade trafiken betalat 1,320 miljarder kronor.
Enligt riksdagens beslut ska 1,370 miljarder kronor återbetalas till de företag som erlagt banavgifter.
Enligt regeringens regleringsbrev ska 1,198 miljarder återbetalas till godstrafiken och den kommersiella persontrafiken och 168 miljoner kronor återbetalas till ”sådan trafik som bedrivs med stöd av ett avtal om allmän trafik”, det vill säga upphandlad trafik.
Regeringen har tidigare anslagit pengar till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna för uteblivna intäkter och till regionerna för extraordinära kostnader i samband med pandemin.
Få kollektivtrafikmyndigheter har dock valt att slussa pengar vidare till tågtrafikföretagen.
De belopp som nu återbetalas till tågtrafikföretagen är proportionell mot hur mycket dessa betalat i de delar av banavgiften som består tåglägesavgift, spåravgift och den så kallade passageavgiften som utgår för tågtrafik i de tre storstadsområdena. Däremot betalas hela den så kallade bokningsavgiften tillbaka, denna utgör dock endast knappt fyra miljoner kronor.
”Många tågtrafikföretag har tappat stora intäkter under pandemin och det är glädjande att de nu kompenseras”, säger Gustaf Engstrand på Tågföretagen.
”Vi kommer att jobba vidare för att företagen ska få kompensation genom sänkta banavgifter även efter 30 september i år. Pandemin är inte över, det finns rekommendationer om att undvika kollektivtrafiken i rusningstid och det kan komma ytterligare reserestriktioner.”
Regeringen har i sitt regleringsbrev till Trafikverket också meddelat att 200 miljoner kronor ska användas till miljökompensation för godstransporter på järnväg utförda under 2020 och att 400 Mkr ska användas på samma sätt för godstransporter under 2021.
Dessutom ska ytterligare 150 Mkr, efter godkännande av Europeiska kommissionen, användas till utgifter för kompensation för godstransporter på järnväg under 2021.
Regeringen ger också Trafikverket i uppdrag att analysera hur en förlängd och breddad ekobonus bör utformas för att ytterligare främja överflyttningen av gods från väg till järnväg och sjöfart. Uppdraget ska redovisas den 10 mars 2022.
”Genom att flytta godstransporter från väg till järnväg och sjöfart skyndar vi på klimatomställningen”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) enligt ett pressmeddelande från Infrastrukturdepartementet.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Framtiden har sex axlar
Markus Gardbring, Chief Operations Officer, på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.
Stopp för tåg i Mälardalen i höst
SJ har sagt upp avtalet med Mälartågstrafik. Når parterna ingen ny överenskommelse inom sex månader stoppas trafiken i höst. Men få tror på inställd tågtrafik.
Normal tågtrafik från onsdag
SJ hoppas kunna köra alla tåg, inklusive X2000-tågen, från och med onsdag. Därmed undviks tågkaos i jultrafiken. Ett av de kontrollerade tågen hade en ”mindre avvikelse” i ett hjul och får nya hjul.
Begagnat lyft för Inlandsbanan
Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan. Lint 41 ersätter de 41 år gamla motorvagnarna Fiat levererade till SJ 1979-1980. Men de nya tågen är inte nya, de är snart 20 år gamla men blir grundligt moderniserade.