fbpx

Tre nya kombitåg på två månader

Logistikföretaget GDL börjar efter nyår trafikera Jönköping-Göteborg med en ny kombipendel efter en schism med Green Cargo. CFL Cargo kommer att sköta tågdragningen. Men Båramopendeln Vaggeryd-Göteborg blir kvar.

 

Av Ulf Nyström • Publicerad 30 november 2020 • Uppdaterad 1 december 2020

FOTO: KASPER DUDZIK
CFL Cargo hyrde under flera år ett Ma-lok från Netrail för trafiken med Båramopendeln. Foto vid Gröen öster om Mölnlycke i augusti 2014

På två månader får Sverige tre nya tåg för intermodala transporter. Förutom det nya kombitåget mellan Jönköping och Göteborg har trafiken med ett nytt kombitåg mellan Danmark och Katrineholm och nytt kombitåg mellan Tyskland och Eskilstuna kommit igång.

Green Cargo kör sedan flera år den så kallade Båramopendeln mellan kombiterminalen i Båramo i Vaggeryds kommun och Göteborg Skandiahamnen.

Båramopendeln drivs sedan 2016 i partnerskap mellan Green Cargo, PGF Terminal och GDL.

GDL har det kommersiella ansvaret och utför transporterna till och från terminalen, Green Cargo kör tågen och PGF driver terminalen som man arrenderar av Vaggeryds kommun.

Verksamheten har varit framgångsrik och transporterna har ökat.

Ökande transporter till Båramo | Järnvägar (jarnvagar.nu)

Men när Green Cargo tidigare i höst sade upp trepartsavtalet och ville höja ersättningen för tågdragningen mellan Båramo och Göteborg Skandiahamnen sade GDL upp bekantskapen.

GDL kommer i stället att använda sig av en ny tågpendel mellan Solåsen-terminalen i Jönköping och Skandiahamnen. Tågdragare blir CFL Cargo. Trafikstart i början av januari.

”Vi är naturligtvis väldigt glada för förtroendet”, säger Mikaela Schön, produktionschef på CFL Cargo. ”Det är ett betydelsefullt avtal för oss.”

Ännu inga tåglägen

CFL Cargo har nyligen sökt tåglägen hos Trafikverket men ännu inte fått några besked.

”Vi hoppas kunna köra från Jönköping under dagen och åter under kvällen fem dagar i veckan”, säger Mikaela Schön. ”Men vi vet ju hur trångt det är på Jönköpingsbanan, på Västra stambanan och på Hamnbanan.”

CFL Cargo kommer att hyra ett Rc4-lok och drygt 20 containervagnar för transporterna mellan Jönköping och Göteborg.

”Vi är naturligtvis väldigt glada för förtroendet. Det är ett betydelsefullt avtal för oss.”

 

Mikaela Schön, produktionschef på CFL Cargo

FOTO: KASPER DUDZIK
DB Scandinavia 185 333 med containertåg vid Stehag i december 2009.

CFL Cargo har vuxit rejält de senaste åren. Företaget har 22 anställda samt ett antal timanställda vikarier. Nu söker man tre nya lokförare.

Företaget omsatte förra året 120 miljoner kronor och redovisade ett resultat efter finansnetto på 2,6 Mkr.

CFL Cargo Sverige AB har sitt ursprung i BK Tåg AB som bildades 1990 i samband med avregleringen av järnvägsmarknaden i Sverige.

BK Tåg blev MidCargo som blev CFL Cargo

I efterdyningarna av konkursen för BK Tåg förvandlades godstågsverksamheten till MidCargo som körde den första privata tågpendeln till Göteborgs Hamn.

Från och med juli 2013 är bolaget helägt av CFL Cargo i Luxemburg. Huvudkontoret för CFL Cargo Sverige finns i Nässjö.

CFL Cargo kör bland annat kombitåg mellan Göteborg och Sundsvall för Real Rail, kombitåg mellan Göteborg och Insjön samt mellan Göteborg och Avesta Krylbo för Vänerexpressen, kombitåg mellan Göteborg och Hallsberg för GDL, som går kopplat med tåget till och från Avesta Krylbo, samt timmer för Specialvirke AB till och från flera orter i Sverige.

Green Cargo kommer att fortsätta att köra Båramopendeln men nu på uppdrag av PGF.

”Vi känner ett starkt förtroende från många av våra kunder och de har sagt att de kommer att använda terminalen i Båramo och Båramopendeln även i fortsättningen”, säger Tomas Arvidsson, utvecklingsansvarig vid PGF Terminal.

”Vi räknar dessutom med att fylla tågen med andra kunder än de som kan komma att följa med GDL till Jönköping.”

PGF tar över kunderna

PGF tar över kundansvar och styrning av lastbilar till terminalen i Båramo.

”Det är givetvis inte är så roligt att gå in i 2021 med ett priskrig mellan aktörerna i regionen och med pandemin och allt som följer av den. Och visst finns det risk att GDL försöker locka över kunder från oss och Båramo till Jönköping.”

Terminalen i Båramo ägs av Vaggeryds kommun och opereras av PGF Terminal.

Kombiterminalerna i Nässjö (Gamlarp) och Jönköping (Solåsen) ägs av statliga Jernhusen och opereras av Transab.

Fastigheten för Kombiterminalen i Torsvik strax söder om Jönköping ägs av Catena, arrenderas av Jönköpings kommun och opereras av Bring,

”Det finns en avsevärd risk för priskrig och kanibalisering”, säger Tomas Arvidsson. ”Det finns fyra kombiterminaler med olika ägare och operatörer på ett begränsat område i norra Småland.”

”Dessutom finns det en stor delvis osund konkurrens från de som sysslar med direktkörning på landsväg.”

DB Cargo kör Taulov-Katrineholm

Redan för ett par veckor sedan, 10 november, inledde DB Cargo Scandinavia kombitågstrafik mellan Taulov, mellan Fredericia och Kolding på Jylland, och Katrineholm.

Förbindelsen som går under namnet Scandinavian Rail Shuttle är den första intermodala direktlinjen mellan Sverige och Danmark.

Tågen körs till att börja med tre dagar i veckan, körtiden mellan Taulov och Katrineholm är 13 timmar och med 38 trailrar kan tåget vara upp till 670 meter långt.’

TX Logistik kör Kaldenkirschen-Folkesta

TX Logistik drog nyligen igång en kombipendel tre dagar i veckan mellan Kaldenkirchen vid tysk-holländska gränsen och kombiterminalen Folkesta utanför Eskilstuna via kombiterminalen i Malmö.

Tågen transporterar främst lastbilstrailrar för det holländska logistikföretaget Westerman.

TX Logistik, som indirekt ägs av det statliga italienska tågtrafikföretaget FS, kör sedan tidigare kombitåg mellan Trelleborg och Eskilstuna och Cooptågen mellan Bro och Malmö.

Fler artiklar

Vill du läsa fler artiklar?