Annons:

Publicerad: 2025-02-12

2024 ett bra år för SJ

Trots en besvärlig start blev 2024 ett riktigt bra år för SJ. Resenärerna blev fler, biljettintäkterna ökade och resultatet förbättrades.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

2024 blev ett bra år för SJ med fler resenärer, ökade biljettintäkter och ökade intäkter från den upphandlade tågtrafiken. SJ:s snabbtåg 407 med X2C 2008 som drivenhet har ankommit Göteborg C i november 2021.

”Fjärde kvartalet gick jättebra”, säger Monica Lingegård, vd i SJ.

”Vi lyckades vända ett negativt resultat från det besvärliga första kvartalet till ett positivt rörelseresultat för helåret på 659 miljoner kronor.”

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet blev 146 miljoner kronor, 47 Mkr bättre än fjärde kvartalet förra året.

Rörelseresultatet för helåret förbättrades med 125 Mkr.

Ökad upplåning för upprustning och nya tåg

Resultatet efter finansnetto förbättrades från 538 till 594 Mkr, finansnettot försämrades kraftigt på grund av ökad upplåning för upprustning av snabbtåget X2 och tvåvåningståget X40 och anskaffningen av nya snabbtåg och nya regionaltåg.

SJ:s styrelse föreslår att företaget inte lämnar någon utdelning i år. SJ lämnade ingen utdelning till ägaren, staten, förra året.

”Ju större del av investeringarna i ombyggda och nya fordon vi kan finansiera utan att låna desto bättre är det för oss och för våra resenärer”, säger Monica Lingegård.

”De negativa resultaten under coronapandemin påverkade vårt egna kapital väldigt negativt.”

Ökade biljettintäkter och lönsam avtalstrafik

Under fjärde kvartalet liksom under större delen av 2024 bidrog ökade biljettintäkter i den kommersiella trafiken och ökade intäkter från avtalstrafiken till det förbättrade resultatet.

”Vi hade fler resande och ökande biljettintäkter i den kommersiella trafiken och den utökade avtalstrafiken gav ett viktigt bidrag till vårt resultat”, säger Monica Lingegård.

SJ tog 3 mars förra året över pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen från MTR Pendeltågen. Nödavtalet mellan Trafikförvaltningen i Region Stockholm och SJ innebär att SJ kör och underhåller tågen på löpande räkning och garanteras en viss vinst.

Bättre trafik sedan SJ tog över

Pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen fungerar betydligt bättre sedan SJ tog över trafiken i mars. Nu körs 99 procent av de planerade fordonskilometerna och punktligheten har förbättrats radikalt.

Annons:

När Trafikförvaltningen nu summerat kostnaderna för pendeltågstrafiken 2024 visar det sig att kostnaderna ökat med 35 procent, drygt en miljard kronor.

”Dels hade vi stora uppstartskostnader när vi tog över trafiken med kort förberedelsetid, dels har trafiken blivit mycket mer stabil”, säger Monica Lingegård.

”Resenärerna är nöjdare och personalen är nöjdare.”

”Den stora prisskillnaden visar också att den tidigare entreprenören hade dåliga ekonomiska förutsättningar för att klara en robust trafik.”

MTR förlorade många miljoner

MTR förlorade betydande belopp på pendeltågstrafiken. 2018 och 2019 blev resultatet efter finansnetto för MTR Pendeltågen drygt en halv miljard kronor i förlust. 2022 blev resultat efter finansiella poster -290 Mkr.

I december förra året tog SJ över nattågstrafiken Stockholm-Luleå/Narvik från Vy Tåg. Avtalet med Trafikverket är ett nödavtal och gäller i ett år med möjlighet till ett års förlängning.

”Övertagandet skedde med mycket kort varsel men gick enligt plan”, säger Monica Lingegård.

”Tyvärr kunde vi inte fortsätta nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå, sov- och liggvagnarna kommer att byggas om och vi har begränsat med vagnar för nattågstrafiken.”

SJ kör nu alla upphandlade nattåg

Under fjärde kvartalet blev det också klart att SJ fortsätter att köra nattågstrafiken Stockholm-Östersund-Duved till december 2026 sedan Trafikverket utlöst en option på trafik ytterligare ett år.

SJ upphörde samtidigt med regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala. All regionaltågstrafik på sträckan utförs nu av Transdev på uppdrag av de regionala kollektivtrafikhuvudmännen.

Under fjärde kvartalet fyra lämnades den första moderniserade och upprustade dubbeldäckaren över till SJ och den sattes nyligen i trafik.

Nu sätts nya X40 i trafik

Nu sätter SJ den första ombyggda dubbeldäckaren i trafik. Moderniseringen tog längre tid än beräknat men om tre år ska samtliga 27 tågsätt vara ombyggda.

De ombyggda trevagnars X40-tågen får ungefär samma färgsättning som ombyggda X2000-tågen med antracitgrå front.

Under 2024 har SJ fortsatt ett omfattande internt förändringsarbete. Men förändringarna var inte populära bland alla medarbete och en av dem larmade regeringen och SJ:s styrelse om en organisationskultur präglad av rädsla och kompisrekryteringar.

SJ:s styrelse tillsatte en extern utredning och beslöt därefter annat att anlita en ledarskapscoach.

Krav på förändrat ledarskap

Styrelsens ordförande Kenneth Bengtsson sade till Dagens Industri att ledarskapet i SJ behövde ”förnyas och förändras i ganska stor omfattning”.

”Vi driver ett omfattande förändringsarbete och det innebär utmaningar på många nivåer inom organisationen”, säger Monica Lingegård till Järnvägar.nu.

”Det är viktigt att vi har medarbetarna med oss, att vi har medarbetarnas förtroende. Vi har en nära dialog med alla verksamheter inom företaget.”

Fler nöjda medarbetare

”Nöjd medarbetar-index har förbättrats successivt och det visar att allt fler är nöjda med situationen inom SJ.”

Monica Lingegård pekar också att det positiva resultatet för 2024 till stor del beror på det arbete som medarbetarna i SJ lagt ner under året.

”2025 har börjar riktigt bra med relativt få störningar i trafiken och många resenärer i tågen”, säger Monica Lingegård,

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

15 000 besiktningsanmärkningar

Sakta men säkert kan de flesta av loken och vagnarna som SJ använder för nattågstrafiken till och från Övre Norrland sättas i trafik. Inför övertagandet av trafiken från Vy Tåg i december noterades 15 000 besiktningsanmärkningar på de 75 vagnarna och de tolv loken.

Nyhet

Dania Connect kör mer på tåg

SHN cargo och Tågfrakt kör sedan två månader 26 kombitåg i veckan för Dania Connect. Om några år kan antalet tåg har ökat till 35-40. Men höjda banavgifter gör tågtransporterna allt dyrare.

Nyhet

Stora bekymmer för norska tågbolagen

Förstörda broar, broar på glid, raserade snögallerier, brunna snögallerier, utebliven snöröjning, renar på spåren och utslagna kommunikationssystem. Den norska järnvägen har det senaste året drabbats av så många problem att godstågsbolagen nu går på knäna.