Annons:

Publicerad: 2022-12-08

30 000 försenade efter totalstopp

Hundratals tåg stoppades på onsdagskvällen sedan Trafikverkets telefonisystem Mats slutat fungera. Minst 30 000 tågresenärer blev försenade.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

SJ X2000 tåg 545 Stockholm-Malmö rullar in på stationen i Mjölby 162 minuter försenad den 4 april 2022.

Annons:

Vi har inlett en utredning som ska ta reda på vad som gick fel, varför inte reservsystemet fungerade och varför uppdateringen genomfördes medan rusningstrafiken fortfarande pågick.

 

Bengt Olsson presschef på Trafikverket

Strax före 17.30 på onsdagskvällen bröts telefonförbindelserna mellan tågtrafikledningarna i Stockholm, Hallsberg, Göteborg samt Malmö och lokförarna.

När trafikledningen och lokförarna inte längre kunde kommunicera stoppades alla tåg i de fyra trafikledningsområdena och omfattar nästan hela södra Sverige.

”Det är en säkerhetsåtgärd”, säger Bengt Olsson presschef på Trafikverket.

“Trafikledningen och lokförarna måste kunna kommunicera med varandra.”

Tågstoppet påverkade även tåg från övriga delar av landet från och till de fyra trafikledningsområdena.

Tiotusentals resenärer i stoppade tåg

Tiotusentals resenärer blev sittande i stoppade tåg i upp till tre timmar innan trafiken successivt kunde återupptas och det blev snabbt fullt med väntande resenärer framför informationstavlorna på de stora stationerna.

Trafiken kunde återupptas strax efter klockan 20 men det var under hela kvällen stora förseningar i trafiken.

Felet inträffade i samband med en uppgradering av telefonisystemet Mats som sedan 2014 används för samtalen mellan tågklarerare och lokförare.

”Vi vet inte varför felet inträffade”, säger Bengt Olsson.

”Vi har inlett en utredning som ska ta reda på vad som gick fel, varför inte reservsystemet fungerade och varför uppdateringen genomfördes medan rusningstrafiken fortfarande pågick.”

Det finns uppgifter om att uppdateringen genomfördes under dagen och att telefonisystemet fungerade ett antal timmar innan det slogs ut.

Enligt Bengt Olsson var det betydande inkörningsproblem när Mats infördes 2014 men därefter har telefonisystemet fungerar utan nämnvärda störningar.

Banarbeten ställdes in under natten

Det fanns farhågor på onsdagskvällen farhågor om att tågtrafiken kunde påverkas även på torsdagsmorgonen eftersom fordon och personal kanske inte skulle hinna till rätt plats under kvällen och natten.

”Vi ställde in ett antal banarbeten under natten för att tågen skulle kunna köras till de stationer de skulle befinns sig på torsdagsmorgonen”, säger Bengt Olsson

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Rälbrott orsakade tågurspårning

När godståget passerade utlöstes ett rälbrott i en av flera sprickor. Rälen trasades sönder och tåget spårade ut i 104 km/h. Hade urspårningen inträffat dagtid hade en allvarlig olycka kunnat inträffa.

Notis

Sju regioner: Kollektivtrafiken måste ges plats på spåren

Pendlarna måste kunna lita på pendel- och regionaltågen när reglerna för järnvägen görs om i Sverige och EU. Med både ökad gods- och passagerartrafik behövs långsiktighet, flexibilitet och förståelse för kollektivtrafikens behov i planeringen för järnvägen. Det skriver de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete i ett gemensamt svar till regeringen och Europeiska kommissionen.

Nyhet

Lång väntan på gammal bro

Järnvägsbron i Vänersborg som varit obrukbar sedan i mars kommer troligen inte att kunna användas förrän vid årsskiftet 2024–2025. Skadorna har visat sig vara större än Trafikverket befarade.

Nyhet

Tågen rullar åter för ICA

Scanlog, ICA, Volvo och Green Cargo har kommit överens om att köra godstågen mellan Gent och Sverige trots att transporterna av komponenter för Volvo ligger ner på grund av coronapandemin. Tåget går nu två gånger i veckan.