Annons:

Publicerad: 2023-12-21

40 procent av Øresundsbron målad

Øresundsbrons stålkonstruktion får nya färglager för att ge bron ett fortsatt starkt skydd mot korrosion och väderpåverkan. Arbetet påbörjades 2021 och väntas bli färdig först 2032. Hittills har drygt 6,5 kilometer av stålkonstruktionen målats varav 1 800 meter i år, bland annat gränsmarkeringen, som många kunder ser från tågrutorna på väg över bron.

Väder, vind och en hög höjd ovan havet ger mycket speciella förutsättningar för målarna. Dessutom finns järnvägens kontaktledning, och tåg i höga hastigheter, alldeles i närheten. Därför utförs arbetet från en specialbyggd målningsplattform.

I stället för en epoxibaserad färg – som bron målades med när den byggdes – används en miljövänligare och vattenbaserad färg till förstärkningsmålningen.

“Målningen medverkar inte bara till lägre klimatavtryck tack vare användandet av vattenbaserad färg, utan är även ett led i att förlänga brons livslängd till minst 200 år”, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Øresundsbron.

Målningsarbetet utförs när vädret tillåter, men normalt brukar säsongen pågå mellan april och oktober ute i Öresund.

Målningen består av två delar. Dels en förstärkningsmålning, där nya lager läggs på befintliga, och dels reparationsmålning för de ytor som har skador genom flera färglager.

Målningsprojektet på Øresundsbron

  • Varför ska bron målas om? Väder, vind och korrosion sliter på bron. Ett nytt färglägger behövs för att ge bron att fortsatt bra skydd och en lång livstid.
  • Hur går det till? Målningen sker både med hjälp av pensel och sprutmålning. Tre flyttbara och specialdesignade plattformar, som passar på just Øresundsbron, hänger från sidan av bron för att målningsarbetet ska kunna genomföras säkert och smidigt.
  • Hur mycket ska målas? Stålfackverken utgör en yta på knappt 300 000 kvadratmeter.
  • Hur lång tid kommer det ta? Hela ommålningen beräknas vara avslutad år 2032.
  • Kommer tillgängligheten på bron att påverkas? Ommålningen genomförs med minimal påverkan på motor- och järnvägstrafik.
  • Leder projektet till höjda priser? Att måla om är kostsamt. Øresundsbron har en underhåll- och investeringsbudget som täcker kostnaderna. Det är ett planerat projekt och ska därför inte påverka Øresundsbrons finanser eller prissättning. Målningsprojektets totalkostnad på 300 miljoner DKK inkluderar färgkostnaden för hela perioden, det vill säga 13 år.
  • Vilken färg används? Stålet målas om med en vattenbaserad och mer miljövänlig färg, till skillnad från en epoxibaserad färg som användes innan bron placerades i havet. Kulören är samma som tidigare.

Øresundsbron har tecknat avtal med Ahnelövs Industrimålning för de kommande årens målningsarbete. Tony Ahnelöv, vd på Ahnelövs Industrimålning, och Øresundsbrons vd Linus Eriksson signerade kontraktet ute på förbindelsen. FOTO: Øresundsbron

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar

Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.

Notis

Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni

3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.

Nyhet

Trafikverket hotas av mångmiljonvite

Om inte Trafikverket senast 5 juni vidtagit åtgärder för förhindra att personal vistas i eller vid spår där det föreligger risk att de blir påkörda av tåg tvingas Trafikverket utge ett vite om 48 miljoner kronor. Det har Transportstyrelsen beslutat.

Nyhet

Hjulet sprack från fläns till nav

Hjulet under den lastade malmvagnen sprack från flänsen till navet. Den mycket ovanliga händelsen orsakade urspårningen av elva vagnar i malmtåg 9914 i december 2023. Urspårningen ledde till stopp för trafiken på Malmbanan i 65 dagar.

Nyhet

Stora banarbeten ger mycket busstrafik

Det blir som vanligt mycket buss för tågresenärerna i Sverige i sommar. Det är stopp för tågen på delar av Västkustbanan, Mälarbanan och Rååbanan och för alla eltåg genom Borlänge under fyra veckor.

Debatt

”Europaspåret viktig för ökad spårkapacitet i Skåne”

Några av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor finns i Skåne enligt Trafikverkets rapport om järnvägens kapacitetsutnyttjandet 2024. På flera sträckor ska gods-, fjärr-, regional- och lokaltåg dela på kapaciteten och för den gränsöverskridande trafiken finns idag bara en järnvägsförbindelse över Öresund. Det bidrar till störningskänslighet och ett högt kapacitetsutnyttjande menar Hanne Skak Jensen som är projektledare Europaspåret.

Notis

Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn

För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.