Annons:
40 procent av Øresundsbron målad
Øresundsbrons stålkonstruktion får nya färglager för att ge bron ett fortsatt starkt skydd mot korrosion och väderpåverkan. Arbetet påbörjades 2021 och väntas bli färdig först 2032. Hittills har drygt 6,5 kilometer av stålkonstruktionen målats varav 1 800 meter i år, bland annat gränsmarkeringen, som många kunder ser från tågrutorna på väg över bron.
Väder, vind och en hög höjd ovan havet ger mycket speciella förutsättningar för målarna. Dessutom finns järnvägens kontaktledning, och tåg i höga hastigheter, alldeles i närheten. Därför utförs arbetet från en specialbyggd målningsplattform.
I stället för en epoxibaserad färg – som bron målades med när den byggdes – används en miljövänligare och vattenbaserad färg till förstärkningsmålningen.
“Målningen medverkar inte bara till lägre klimatavtryck tack vare användandet av vattenbaserad färg, utan är även ett led i att förlänga brons livslängd till minst 200 år”, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Øresundsbron.
Målningsarbetet utförs när vädret tillåter, men normalt brukar säsongen pågå mellan april och oktober ute i Öresund.
Målningen består av två delar. Dels en förstärkningsmålning, där nya lager läggs på befintliga, och dels reparationsmålning för de ytor som har skador genom flera färglager.
Målningsprojektet på Øresundsbron
- Varför ska bron målas om? Väder, vind och korrosion sliter på bron. Ett nytt färglägger behövs för att ge bron att fortsatt bra skydd och en lång livstid.
- Hur går det till? Målningen sker både med hjälp av pensel och sprutmålning. Tre flyttbara och specialdesignade plattformar, som passar på just Øresundsbron, hänger från sidan av bron för att målningsarbetet ska kunna genomföras säkert och smidigt.
- Hur mycket ska målas? Stålfackverken utgör en yta på knappt 300 000 kvadratmeter.
- Hur lång tid kommer det ta? Hela ommålningen beräknas vara avslutad år 2032.
- Kommer tillgängligheten på bron att påverkas? Ommålningen genomförs med minimal påverkan på motor- och järnvägstrafik.
- Leder projektet till höjda priser? Att måla om är kostsamt. Øresundsbron har en underhåll- och investeringsbudget som täcker kostnaderna. Det är ett planerat projekt och ska därför inte påverka Øresundsbrons finanser eller prissättning. Målningsprojektets totalkostnad på 300 miljoner DKK inkluderar färgkostnaden för hela perioden, det vill säga 13 år.
- Vilken färg används? Stålet målas om med en vattenbaserad och mer miljövänlig färg, till skillnad från en epoxibaserad färg som användes innan bron placerades i havet. Kulören är samma som tidigare.
Øresundsbron har tecknat avtal med Ahnelövs Industrimålning för de kommande årens målningsarbete. Tony Ahnelöv, vd på Ahnelövs Industrimålning, och Øresundsbrons vd Linus Eriksson signerade kontraktet ute på förbindelsen. FOTO: Øresundsbron
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Dags att återinföra gångbiljetterna?
"Som barn levde vi alltid nära järnvägen i ett mycket pragmatiskt förhållande. Järnvägens relationer med allmänheten har understundom varit problematiska. Men spårspring som i dag anses vara ett stort problem löstes då genom gångbiljetter." Det skriver Björn Petersson, född och uppvuxen i den forna järnvägsknuten Vislanda och under många år lärare och rektor på flera skolor.
Infranord får byta kontaktledning Alvesta-Älmhult
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att byta kontaktledningsanläggning, installera AT-system och installera två nya nätstationer samt utföra kanalisation på sträckan Alvesta-Älmhult inklusive bangården i Älmhult.
UIC prisar Varbergs nya stationshus
Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.
Nio av tio tåg i tid
Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.
Ungdomsresa på smalspår
Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.
Nattågstrafiken utreds
Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.
Två mil nytt spår på Dalabanan
Under åtta veckor har Trafikverket rustat upp Dalabanan mellan Morgongåva och Sala. Banan har fått två mil nytt spår, ny kontaktledningsanläggning och ny två nya växlar.
Kritik mot Trafikverkets förslag
Trafikverkets förslag till Nationell plan för åren 2026–2037 har mötts med förvåning, besvikelse och ilska. Företrädare för Inlandsbanan är förvånade och politiker i Skåne och Västernorrland ursinniga.
Sandahls satsar på egen kombiterminal
På onsdagsmorgonen 1 oktober anlände det första tåget till den nya kombiterminalen i Gnarp. Kombiterminalen ägs av Sandahl Logistik och har byggts på rekordtid.









