Annons:
610 miljoner kr i EU-bidrag
Sverige får 59 miljoner euro, motsvarande ca 610 miljoner kronor, i EU-bidrag till fyra järnvägsprojekt. De största delarna går till fyrspårsutbyggnaden Flackarp-Arlöv och Västlänken genom Göteborg.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Utbyggnaden till fyra spår Malmö-Lund är ett av de projekt som tilldelats EU-medel. På kvällen den 18 augusti, en av de sista trafikdagarna på gamla spåret, är DB 185.328 på väg söderut med ett containertåg vid Hjärup. Till höger ligger de tillfälliga spåren runt byggplatsen redo för inkoppling.
Annons:
Det är naturligtvis oerhört värdefullt att EU bidrar till flera järnvägsprojekt i Sverige.
Per-Olof Lingvall, Trafikverket, nationell koordinator för EU:s stödsystem för ett sammanlänkat Europa, Connecting Europe Facility (CEF).
“Det är naturligtvis oerhört värdefullt att EU bidrar till flera järnvägsprojekt i Sverige”, säger Per-Olof Lingvall på Trafikverket, nationell koordinator för EU:s stödsystem för ett sammanlänkat Europa, Connecting Europe Facility (CEF).
Totalt satsar EU i år 750 miljoner euro på finansiering av ”högpresterande, hållbara och sammankopplade transeuropeiska transportnät”.
Bidrag till fyra projekt
De fyra svenska projekten som beviljats anslag är:
- Utbyggnad till fyra spår av järnvägen mellan Flackarp och Arlöv.
Åtgärderna innefattar ombyggnad av plattformar i Burlöv, Åkarp och Hjärup, ombyggnad av järnvägsbro i Alnarp, byggande av cykelvägar samt bullerreducerande åtgärder. Målet är att höja kapaciteten på Södra stambanan och eliminera flaskhalsar, minska bullerstörningar och förbättra tillgängligheten. Medfinansiering från EU: 23 640 000 euro, motsvarande ca 244 miljoner kronor. - Byggande av 560 meter järnvägstunnel och 130 meter servicetunnel i etappen Kvarnberget inom projektet Västlänken i Göteborg. Syftet är att öka kapaciteten i pendel- och regionaltågstrafiken i Göteborgsområdet. Medfinansiering: 22 108 104 euro, motsvarande cirka 228 miljoner kronor.
- En järnvägsutredning för 40 kilometer dubbelspår mellan Gävle och Kringlan på Ostkustbanan. Anslaget ska finansiera upprättandet två järnvägsplaner inklusive miljökonsekvensbeskrivningar och projektledning för sträckan. Syftet är att utreda samhällsekonomiska effekter och övriga effekter på miljö, klimat och tillgänglighet för sträckan. Medfinansiering: 3 550 000 euro motsvarande cirka 37 miljoner kronor.
- Medfinansiering av prototypinstallation av ERTMS fordonsutrustning i Sverige 2020-2023 inklusive upphandling, typinstallationer, tester, godkännanden och certifiering av ERTMS fordonsutrustning. Trafikverkets åtagande i projektet är att koordinera bidragshanteringen från EU. Den del av installationskostnaden som inte betalas av EU, betalas av respektive part. Medfinansiering: 9 300 000 euro, motsvarande cirka 96 miljoner kronor.
Parter i ERTMS-projektet är Trafikverket, Transitio, Investment AB Bure, LKAB, MTR Express, Nordic Re-finance, Region Stockholm, Tågåkeriet i Värmland AB (Tågab), Västtrafik, Östgötatrafiken och Green Cargo.
”Utfallet av den senaste ansökningsomgången i CEF visar att Trafikverket har projekt som EU är villiga att medfinansiera”, säger Per-Olof Lingvall. ”Vi har lyckats få bidrag både till stora pågående byggprojekt, till strategiska studier samt bidrag till ERTMS-projektet”.
Enbart projekt som finns med i Nationell Infrastrukturplan och redan är fullt finansierade kan ansöka om och bli beviljade medfinansiering från EU-fonden CEF.
Tre projekt fick avslag
Tre projekt där Trafikverket ansökt eller ingått som partner fick avslag på sina ansökningar: Höghastighetsjärnvägar Hässleholm – Lund och Göteborg – Borås, förberedande studier för Norrbottniabanan, sträckan Skellefteå – Luleå, och farledsfördjupning till Göteborgs hamn.
”De tre projekten hade enligt EU inte kommit tillräckligt långt”, säger Lingvall. ”Vi kommer att återkomma med ansökningar i höst inför nästa års fördelning av EU-bidrag.”
Utlysningar inom ramen för CEF-fonden görs normalt årligen och omfattar alla trafikslag inklusive logistik, intelligenta transportsystem och alternativa drivmedel.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Övervåningen spärrad på Mälartåg och TiB
Efter flera strömgenomslag i taket på de dubbeldäckare som Mälardalstrafik använder har övervåningen spärrats för resenärerna. Senare under fredagen beslöt SJ att spärra övervåningen även på dubbeldäckarna i Bergslagen.
Nya bromsar risk på vintern
För att minska bullret från bromsande godståg i Tyskland tvingas godstågsbolag i nästan hela Europa byta bromsblock på många godsvagnar. Resultatet kan bli fler tågolyckor i Sverige och Finland.
Fler med färre resor med Öresundstågen
Resandet med Öresundstågen ökar men från mycket låga nivåer. Fortfarande är det långt till antalet resenärer före pandemin.
MTR vann trafiken med Mälartågen
MTR kommer att köra regionaltågen i Mälardalen från december nästa år. Det står klart sedan Mälardalstrafik avgjort upphandlingen av trafiken med Mälartågen. MTR jublar, SJ deppar.