Annons:
Fler containrar på tåg till Göteborgs hamn
Tågtransporterna med containrar till och från Göteborgs hamn ökade med sju procent till 505 000 TEU. Prognosen för 2025 pekar på all time high.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett av dåvarande CFL cargos containertåg mot Göteborg Skandiahamnen passerar Jonsered Östra på Västra stambanan mellan Alingsås och Göteborg 18 september 2024.
”Vi kunde notera en betydande ökning av antalet containrar som transporterades på järnväg till och från hamnen förra året”, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.
Under 2024 hanterades 909 000 containrar i Göteborgs hamn, en minskning med en procent jämfört med 2023. Men andelen som anlände eller avgick med tåg ökade till 55 procent, från 473 000 till 505 000 TEU.
TEU står för twenty-foot equivalent unit, på svenska tjugofotsekvivalent, det vill säga en 20 fot lång container. Containrar med andra längder räknas om till 20-fotscontainrar för att möjliggöra rättvisande jämförelser.
Hoppas på nytt rekord 2025
”Utvecklingen hittills i år ser bra ut och jag tror och hoppas att vi kan notera ett nytt rekord för antalet containrar på tåg under 2025”, säger Claes Sundmark.
”Men mycket beror naturligtvis på världsekonomin och konjunkturutvecklingen under året.”
De gamla rekordet från 2022 och lyder på 517 000 TEU.
Minskningen av det totala antalet containrar i hamnen med en procent ser Claes Sundmark inte som något misslyckande.
”Vi hanterade betydligt fler lastade containrar under 2024 än under rekordåret 2023”, säger han.
”Hanteringen av tomma containrar minskade kraftigt.”
Importen ökade med 15 procent
Under 2024 ökade importen till Sverige via Göteborgs hamn med 15 procent.
”Återhämtningen av importen innebär att vi nu är nära 50–50-balans mellan import och export”, säger Claes Sundmark.
”Tidigare har det ofta varit så i Göteborgs Hamn och det är ganska unikt jämfört med andra hamnar i Sverige och utomlands.”
Annons:
”Med balans mellan import och export minskar behovet av tomcontainrar då en inkommen importcontainer snabbt kan tömmas och lastas till en utgående exportcontainer utan att man behöver skeppa in en tomcontainer utifrån. Det ger hög effektivitet, mindre klimatpåverkan och lägre kostnader i leveranskedjan.”
Störst ökning till Falköping, Jönköping och Nässjö
Järnvägstransporter av containrar har ökat mest till Falköping, Jönköping och Nässjö som tar emot mycket importgods men även till Hallsberg, Eskilstuna och Insjön.
Nya tågpendlar från Sundsvall, Bastuträsk och Haparanda med Väte Rail och Grenland Rail som tågdragare har bidragit till att hålla upp exportvolymerna.
”De pendlarna kom igång under 2024 och vi räknar ned att de blir mer betydelsefulla under 2025”, säger Claes Sundmark.
”Trafiken från Bastuträsk har utvecklats väldigt fint under hösten.”
Höjda banavgifterna ett orosmoln
Ett orosmoln är det kraftigt höjda banavgifterna för godstågstrafiken vid årsskiftet.
”Tågtrafikbolagen har varit väldigt skickliga på att hantera alla banarbeten och andra störningar i trafiken och jag hoppas att de även kan hantera de ökade kostnaderna för tågtransporter”, säger Claes Sundmark,
”Men det är en hård kamp för alla parter att köra gods på järnväg, ekonomiskt och produktionsmässigt.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Mindre gods men bättre resultat
Godsvolymerna minskade och rörelseresultatet försämrades under 2024 för Green Cargo. Men exklusive den krympta statliga miljökompensationen förbättrades resultatet och Green Cargo tecknade många nya avtal under sista kvartalet.
SJ:s nya snabbtåg får premiär på Västkustbanan
SJ:s nya snabbtåg sätts först i trafik på Västkustbanan mellan Göteborg och Köpenhamn. Premiären blir troligen hösten 2027. Året därpå tar SJ upp konkurrensen från norska Vy och danska DSB med genomgående tåg Oslo-Göteborg-Köpenhamn.
2024 ett bra år för SJ
Trots en besvärlig start blev 2024 ett riktigt bra år för SJ. Resenärerna blev fler, biljettintäkterna ökade och resultatet förbättrades.
Klartecken för 14 järnvägsprojekt
Regeringen har beslutat om byggstart 2025-2027 för Norrbotniabanan mellan Dåva och Skellefteå, förlängning av fyra mötesstationer på Malmbanan och kapacitetshöjande åtgärder på Godsstråket genom Bergslagen.