Annons:
Pendeltåg stoppade i förtid
Pendeltågstrafiken mellan Luleå och Boden har ställts in. Trafiken skulle enligt tidigare beslut upphöra i december men ställdes in redan 14 augusti efter ett extrainsatt politikermöte 1 augusti.
Text: Ulf Nyström Foto: Martin Oscarsson
Norrtåg har ställt in pendeltrafiken med X11 mellan Luleå och Boden. Här kommer X11 3189 i tåg mellan Umeå och Vännäs 23 juli 2020.
Annons:
Norrtåg ville ha en snabbare avveckling än vi tidigare beslutat om och vi såg ingen anledning att inte gå med på önskemålet.
Anders Öberg (S), ordförande i Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten
Tågtrafiken mellan Luleå och Boden utökades i april 2019 efter ett beslut i den regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten.
Regionaltågen på sträckorna Luleå-Boden-Kiruna, Luleå-Boden-Umeå samt sedan 1 april 2021 Luleå-Boden-Haparanda kör sammanlagt åtta-nio tåg i varje riktning per dygn.
Ett X11-tåg har använts som pendeltåg mellan Luleå och Boden med tre-fyra dubbelturer per dag.
Få resenärer i pendeltågen
Men resandet med pendeltågen har varit klent. I snitt har tågen haft 2,8 resande per tur, de flesta har rest med ett par tåg på morgnarna men i övrigt har tågen rullat tomma eller nästintill tomma.
Efter vädjande från Norrtåg, som ansvarar för den regionala tågtrafiken i större delen av Norrland på uppdrag av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland-Härjedalen, beslöt arbetsutskottet för den regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten vid ett extrainkallat möte 1 augusti att snabbavveckla pendeltågstrafiken mellan Luleå och Boden.
”Norrtåg ville ha en snabbare avveckling än vi tidigare beslutat om och vi såg ingen anledning att inte gå med på önskemålet”, säger Anders Öberg (S), ordförande i Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten och ordförande i styrelsens arbetsutskott.
Beslutet i arbetsutskottet togs ”per capsulam”, det vill säga utan att ledamöterna samlats.
Tågen till Lycksele ställs in
Persontågstrafiken mellan Umeå och Lycksele kan komma att ställas in, pendeltågstrafiken mellan Luleå och Boden läggs ner men antalet tågturer mellan Luleå och Umeå ökar från två till tre per dag.
”Ett tråkigt beslut”
”Det var ett tråkigt beslut att behöva ta men kostnaden blev stor och nyttan liten. Tyvärr var det väldigt få som åkte med de aktuella tågen.”
Enligt Anders Öberg har lokförarbrist hos Vy Tåg som kör tågen på uppdrag av Norrtåg varit en bidragande orsak till beslutet om snabbavveckling men även viss fordonsbrist
”Pendeln mellan Luleå och Boden har bundit upp ett fordon som Norrtåg nu kan ha som reserv i regionaltågstrafiken”, säger Anders Öberg.
Han betonar att det fortfarande går nästan tio regionaltåg i varje riktning mellan Luleå och Boden, att busstrafiken mellan de två städerna är tät och att det är kapacitetsbrist på den aktuella delen av banan.
”Det blir lättare att ordna bra tågtrafik mellan Luleå och Boden när vi får dubbelspår på sträckan”, säger han.
Ökat resande i regionaltågen
Enligt Anders Öberg går regionaltågstrafiken mellan Luleå och Umeå mycket bra och antalet resenärer är nu större än det var före pandemin.
”Resandet mellan Luleå och Kiruna återhämtar sig också efter pandemin men är ännu inte riktigt uppe på samma nivå som 2019.”
Antalet resenärer på regionaltågen mellan Luleå och Haparanda ökar sakta men säkert sedan trafikstarten 1 april 2021 men de ständiga problemen med ERTMS-systemet gör att förseningarna blir många.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Många banarbeten under påsken
Som vanligt sker många banarbeten under påskhelgen i år. Många tåg ställs in, många tåg ersätts med buss längre eller kortare sträckor och många tåg leds om med längre restid som följd.
Vätgas lyftes på Innotrans
Är det något som ska lyftas som årets stora snackis på InnoTrans i Berlin så är det vätgasdrivna tåg. Aldrig tidigare har så många gröna nyheter presenterats på samma gång.
SJ rustar nattågen för 300 Mkr
SJ upprustar de flesta av sina sovvagnar och samtliga liggvagnar. Kostnaden beräknas till 250-300 miljoner kronor. Den första ombyggda vagnen ska vara på spåren i början av 2023, den sista hösten 2024.
Transdev tar över Östgötapendeln
Transdev tar över trafiken med Östgötapendeln från VR Sverige 1 juni 2025. Det nya avtalet gäller åtta år med option på ytterligare fyra år. Men tilldelningen kan överklagas.




