Annons:

Publicerad: 2022-09-30

Tjeckiskt lok till Railcare

Det första av tio nya diesellok från den tjeckiska loktillverkaren CZ Loko har anlänt till Göteborg. Loken har köpts av norska Trainpoint och fem av dem kommer att hyras ut till svenska Railcare av norska Nordisk Togteknikk.

Text: Ulf Nyström Foto: CZ Loko

Det första av tio Effishunter från CZ Loko till norska Trainpoint lämnade Tjeckien för några veckor sedan och förses nu med ATS och ETCS hos NTT i Göteborg.

Annons:

CZ Loko har levererat över 1 100 lok under företagets 172-åriga historia. Men först nu exporteras lok till Skandinavien. Norska Trainpoint har tecknat kontrakt på fem Effishunter 1000 för att via systerföretaget Nordisk Togteknikk hyra ut dem till Railcare, eller mer korrekt till Railcares nybildade dotterföretag AC Finance.

Effishunter 1000 är ett fyraxligt dieselelektriskt lok med dieselmotorer från CAT på 895 kW med dragkraften 262 kN och toppfarten 100 km/h. Loken har den högsta miljöklassen, Euro 5.

Effishunter i Finland sedan 2015

Den finländska tågoperatören Fenniarail använder sedan 2015 sex Effishunter 1600.

”Vi ser en stor marknadspotential i Sverige och Norge”, säger Michal Schaffer, försäljningschef på CZ Loko, enligt ett pressmeddelande. “Vi vill vara på en marknad där järnvägstransporter uppfattas som miljövänlig och där fordonsflottan nu moderniseras och förnyas. Vår ambition är att Effishunter 1000 blir standardloket för växling under de närmaste 20-30 åren. Det är ett av de bästa loken som nu är tillgängliga på den europeiska marknaden, det har beprövad kvalitet och betingar ett överkomligt pris.”

Det första av de tio loken från CZ Loko till Trainpoint kom till Göteborg för ett par veckor sedan.

ATC-installation i Göteborg

Nordisk Togteknikk i Göteborg kommer att utrusta de fem loken med säkerhetssystemen ETCS, STM och svensk och norsk ATC.

De resterande fyra loken till AC Finance kommer troligen i december”, säger Einar Hageskal, vd i NTT. ”Vi räknar med att överlämna alla fem loken till Railcare i början av nästa år.”

”Efter installation av de olika tågsäkerhetssystemen ska fordonen godkännas av Transportstyrelsen.”

Trainpoint och Nordisk Togteknikk hoppas kunna hyra ut fler lok från CZ Loko till kunder i Skandinavien.

”Det behövs många moderna diesellok för bärgning, växling och på icke-elektrifierade linjer i Skandinavien”, säger Einar Hageskal. ”Många lok som används i dag är mycket gamla och inte särskilt miljövänliga”.

Railpool har köpt NTT

Det tyska lok- och vagnuthyrningsföretaget Railpool tog 31 augusti över NTT AS och dotterbolaget NTT Sverige AB från de tidigare ägarna Einar Hageskal and Katri Hageskal.

Railpool är ett av Europas största lok- och vagnuthyrningsföretag med drygt 400 lok och 148 personvagnar. Företaget hyr för närvarande ut lok och/eller vagnar i 17 länder. NTT har verkstäder i Fjellstallen i Oslo, i Göteborg och i Malmö. Mattias Remahl, vd i Railcare, hoppas få det första nya dieselloket i december.

”Leveranserna av de fem loken är lite av en utmaning men vi hoppas få dem i år”, säger han.

Effishunter blir röjningslok i norr

Railcare har ett fyraårigt kontrakt med Trafikverket om röjningslok i Långsele, Vännäs, Boden och Kiruna som skulle gälla från 1 augusti 2022 och planerade att stationera fyra av de fem Effishunter på dessa driftplatser.

Eftersom leveransen från CZ Loko försenats har Railcare tvingats sätta in ett annat diesellok i Långsele medan stationeringen av röjningslok i Vännäs. Boden och Kiruna skjutits upp ett antal månader.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Nya nattåg om fem år

I mars nästa år sänder Trafikverket ut anbudsförfrågan för 16 lok och 99 vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Planen är att ha de nya tågen i trafik 2027–2028.

Nyhet

Sandahls kör alla egna tåg

Sandahlsbolagen tar i december genom dotterbolaget Real Rail över de sista tågen som är upphandlade. CFL cargo som nu kör tågen förlorar ett stort uppdrag men deppar inte.

Notis

Övervåningarna på Mälartåg öppnar igen

Från och med torsdag 8 december 2023 och successivt under natten mot fredag har övervåningarna på Mälartågs dubbeldäckare åter öppnat för resenärer. En säkerhetsutredning som genomförts konstaterar att ingen säkerhetsrisk råder.