fbpx

Nya diesellok till BillerudKorsnäs

Två diesellok som inom kort levereras till BillerudKorsnäs anlände på söndagen till Tågab i Kristinehamn efter en lång transport från Gmeinden i södra Tyskland.

 

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 1 mars 2021 • Uppdaterat 2 mars 2021

FOTO: GMEINDER
De två D75BB-loken kort före avfärden från Gmeinder Lokomotivenfabrik i Mosbach i södra Tyskland.

De två loken ska placeras vid BillerudKorsnäs pappersbruk i Grums och Frövi.

Leveransen innebär att BillerudKorsnäs lämnar tillbaka två mindre diesellok av typen V5 som hyrts av Nordic Refinance (NRFAB).

Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) drog de två nya loken från Trelleborg dit de kommit med tågfärja efter transporten genom Tyskland.

Långsam transport till Kristinehamn

”Transporten kördes i 60 kilometer i timman och tog därför sin rundliga tid”, säger Lars Yngström, vd i Tågab. ”Lokföraren övernattade i Mjölby och kom hit till Kristinehamn under söndagsförmiddagen.”

Under måndagen monteras kardanaxlarna på de två loken och under resten av veckan kommer serviceteknikerna att utbildas på den nya loktypen.

”Kommande veckoslut kör vi loken till Grums respektive Frövi men med monterade kardanaxlar är det 30 kilometer i timman som gäller”, säger Urban Lavén, operativ trafiksäkerhetschef på Tågab som varit delaktig i godkännandeprocessen för användning av loken i Sverige.

”Kör vi fortare kan hydraulik och växellåda skadas.”

Loken har tillverkats av Gmeinder Lokomotiven i Mosbach strax öster om Mannheim i södra Tyskland.

FOTO: RAFAL STEC

FOTO: RAFAL STEC

Gmeinder har tillverkat lok i 100 år

Gmeinder har tillverkat diesellok för växling vid större industrier och på bangårdar i många år och många lok har levererats till industriföretag och tågtrafikföretag i Tyskland och Österrike de senaste åren. Företaget grundades redan 1913 men har bytt namn och ägare flera gånger.

De två D75BB-loken till BillerudKorsnäs är de första loken som levereras till Sverige.

De fyraxliga loken väger 88 ton och är 12,4 meter långa. Dieselmotorn levererar 950 kW, ca 1 300 hästkrafter. Dragkraften är 280 kilonewton och högsta tillåtna hastighet 40 km/h.

FOTO: RAFAL STEC
Transporten med BillerudKorsnäs nya diesellok från Gmeinden från Trelleborg till Kristinehamn under uppehållet i Alvesta den 27 februari 2021.

 

FOTO: CARSTEN WATSACK
De två dieselloken transporterades på tågfärjan Mecklenburg-Vorpommern från Rostock till Trelleborg under kvällen 26 februari och drogs i land på morgonen 27 februari.

Fler artiklar

45-metersvagnar till Göteborg 2023

45-metersvagnar till Göteborg 2023

Göteborg kommer att få minst 40 stycken 45 meter långa spårvagnar. Den första spårvagnen kan sättas i trafik i slutet av 2023. Dessförinnan måste 38 hållplatser förlängas för att rymma de längre vagnarna.

read more

Vill du läsa fler artiklar?