Annons:
Nya diesellok till BillerudKorsnäs
Två diesellok som inom kort levereras till BillerudKorsnäs anlände på söndagen till Tågab i Kristinehamn efter en lång transport från Gmeinden i södra Tyskland.
Text: Ulf Nyström Foto: Gmeinder, Rafal Sted, Carsten Watsack
![DCIM100MEDIADJI_0058.JPG](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/11/DJI_0058-2.jpg)
De två D75BB-loken kort före avfärden från Gmeinder Lokomotivenfabrik i Mosbach i södra Tyskland.
Annons:
De två loken ska placeras vid BillerudKorsnäs pappersbruk i Grums och Frövi.
Leveransen innebär att BillerudKorsnäs lämnar tillbaka två mindre diesellok av typen V5 som hyrts av Nordic Refinance (NRFAB).
Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) drog de två nya loken från Trelleborg dit de kommit med tågfärja efter transporten genom Tyskland.
Långsam transport till Kristinehamn
”Transporten kördes i 60 kilometer i timman och tog därför sin rundliga tid”, säger Lars Yngström, vd i Tågab. ”Lokföraren övernattade i Mjölby och kom hit till Kristinehamn under söndagsförmiddagen.”
Under måndagen monteras kardanaxlarna på de två loken och under resten av veckan kommer serviceteknikerna att utbildas på den nya loktypen.
”Kommande veckoslut kör vi loken till Grums respektive Frövi men med monterade kardanaxlar är det 30 kilometer i timman som gäller”, säger Urban Lavén, operativ trafiksäkerhetschef på Tågab som varit delaktig i godkännandeprocessen för användning av loken i Sverige.
”Kör vi fortare kan hydraulik och växellåda skadas.”
Loken har tillverkats av Gmeinder Lokomotiven i Mosbach strax öster om Mannheim i södra Tyskland.
![gmeinderwebb175456](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/11/gmeinderwebb175456.jpg)
![gmeinderwebb175625](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/11/gmeinderwebb175625.jpg)
![gmeinderwebb175450](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/11/gmeinderwebb175450.jpg)
Transporten med BillerudKorsnäs nya diesellok från Gmeinden från Trelleborg till Kristinehamn under uppehållet i Alvesta den 27 februari 2021.
![Diesellok-på-tågfärjan-1](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/11/Diesellok-pa-tagfarjan-1.jpg)
De två dieselloken transporterades på tågfärjan Mecklenburg-Vorpommern från Rostock till Trelleborg under kvällen 26 februari och drogs i land på morgonen 27 februari.
Gmeinder har tillverkat lok i 100 år
Gmeinder har tillverkat diesellok för växling vid större industrier och på bangårdar i många år och många lok har levererats till industriföretag och tågtrafikföretag i Tyskland och Österrike de senaste åren. Företaget grundades redan 1913 men har bytt namn och ägare flera gånger.
De två D75BB-loken till BillerudKorsnäs är de första loken som levereras till Sverige.
De fyraxliga loken väger 88 ton och är 12,4 meter långa. Dieselmotorn levererar 950 kW, ca 1 300 hästkrafter. Dragkraften är 280 kilonewton och högsta tillåtna hastighet 40 km/h.
![Ulf Nyström](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/10/Ulf-Nystrom.jpg)
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Ingen svarv och inga reserver i Lund
Programvarufel för fastbromsningsskydden, ingen hjulsvarv och inga reservboggier. Det är orsakerna till fiaskot för spårvagnstrafiken i Lund. Inget tyder på normal trafik på flera månader.
Färre omkomna i tågolyckor
Under 2022 omkom 68 personer på de svenska järnvägarna. 65 befann sig obehörigt i spårområden. 60 var självmord. Antalet omkomna är det lägsta under de 17 år som ingår i statistiken.
Ingen Lint till Värmland
Ansträngningarna för att få de fem Lint-tågen som Inlandsbanan köpte 2019 godkända för tågtrafik i Sverige fortsätter. I väntan på godkännande försöker Region Värmland klara trafiken på Fryksdalsbanan med Itino-motorvagarna.
SJ tar hem underhållet av tåg
SJ tar över underhållet av X40 och X55 i egen regi. Personalen på Mantena erbjuds anställning hos SJ. Övertagandet ska vara helt genomfört i slutet av året.