Annons:

Publicerad: 2022-12-29

Gamla röda och nya gröna lok

Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) genomför revisioner på sex Mz-lok för DB Cargo Scandinavia. Tre lok är klara, tre återstår. Tågab har köpt ett gammalt blått lok, Green Cargo har fått två nya gröna.

Text: Ulf Nyström Foto: Markus Blidh och Green Cargo

Nyreviderade DB Mz 1453 under provkörning i Ölme strax väster om Kristinehamn.

Annons:

”Det är omfattande arbeten på loken”, säger Lars Yngström, vd i Tågab.

”En rejäl upprustning och omlackering i DB:s färger.”

Revisionerna inleddes för flera år sedan. Arbetena på vart och ett av loken på Tågabs verkstad i Kristinehamn tar cirka fyra månader.

DB Cargo Scandinavia kör inrikes tågtrafik i Danmark och transittrafik mellan Sverige och Tyskland, bland annat godståg mellan Malmö och Köln och mellan Lübeck och Rosersberg.

45 år gamla lok

Mz-loken byggdes av Nohab i Trollhättan för de danska statsbanorna (DSB) 1967–1978. De flesta loken har exporterats från Danmark, bland annat till Sverige, Spanien och Australien, men DB Cargo Scandinavia som övertagit godstågstrafiken i Danmark från DSB har ett dussin lok i trafik.

Den fjärde och sista serien bestående av 15 lok, MZ IV, levererades 1977–1978 med samma 20 cylindriga dieselmotorer och samma prestanda, effekten 2 865 kilowatt och startdragkraften 410 kilonewton, men något högre vikt, 123 ton.

Upprustningen och lackeringen av svensk-dansk-tyska loken kostar DB Cargo Scandinavia cirka tio miljoner kronor per lok, sammanlagt 60 miljoner kronor.

Rc-loken är gamla och beprövade, de fungerar i alla väder och det finns gott om reservdelar.

Rc3 1064 till Tågab

Tågab köpte tidigare i december blåmålade fd Rc3 1064 av Hector Rail. Loket som levererades till SJ redan 1971 hade beteckningen 143 064 Bifrost hos Hector Rail.

Tågab förfogar efter köpet av 15 körklara Rc-lok i utföranden: sju Rc2 ÖBB, två Rc2-lok och sex Rc3-lok. Köpeskillingen för Rc3-loket var fem miljoner kronor.

”Ett hyggligt pris”, säger Lars Yngström.

”Rc-loken är gamla och beprövade, de fungerar i alla väder och det finns gott om reservdelar.”

Mb 4017 och 4018 nu i trafik

Green Cargo satte under juldagarna två nya Transmontana-lok från rumänska Softronic i trafik. Det två nya loken, Mb 4017 och Mb 4018, beställdes för ett år sedan levererades till Sverige tidigare i höstas.

Mb 4017 och 4018 är nu trafik hos Green Cargo. Därmed förfogar Green Cargo över 18 Mb-lok och ytterligare fyra är beställda.

Ett bra år för godstågsbolagen

Nästan alla godstågsbolag i Sverige kunde redovisa plusresultat 2021. Tågab noterade rekord för omsättning och vinst. Bristande pålitlighet för landsvägstransporterna under pandemin och stöd från staten förklarar de goda tiderna.

De två nya loken kommer, enligt Green Cargo, inledningsvis att ”gå in i befintliga kundupplägg inom svensk basindustri” vilket troligen betyder stålämnestågen Luleå–Borlänge och Oxelösund–Borlänge.

Troligen kommer Mb-lok att användas i insatstågen för LKAB mellan Luleå och Kiruna från årsskiftet.

Sedan hösten 2018 har Green Cargo satt 18 sexaxliga Mb-lok i trafik. I april beställdes ytterligare fyra lok. Green Cargo har ett ramavtal med Softronic om leverans av upp till 100 lok.

Två Mb-lok ersätter tre Rc-lok

Två Mb-lok har lika hög dragkraft som tre Rc-lok, 870 kN. Energiförbrukningen blir betydligt lägre tack vare elåtermatning.

”Med de sexaxliga Mb-lokens dragkraft effektiviserar vi kundernas värdekedjor”, säger Markus Gardbring, produktionschef på Green Cargo, enligt ett pressmeddelande.

”Vi har minskat antalet stålämneståg med 200 per år tack vare de nya loken trots samma godsmängd. Ju längre och tyngre tåg vi kan köra, desto bättre. Mb-loken är en rakt hållbar investering i svensk basindustris konkurrenskraft.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Nu provkörs nya X80

Om några månader kommer det första av Västtrafiks nya regionaltåg till Sverige. På söndagen drogs ett av de första tågsätten från i Hennigsdorf utanför Berlin till provcentrat i Minden för köldtester.

Nyhet

Utredningen om dödsolyckan i Värö klar

Lastbilschauffören såg inte tåget och körde ut i korsningen utan att lämna företräde. Det är orsaken till olyckan på Värö bruk för ett år sedan då en lokförare omkom. Men tåget kördes över tillåten hastighet och riskerna vid den obevakade korsningen var kända men inte åtgärdade.

Nyhet

Ny, nygammal och utökad godstågstrafik

Antalet godståg ökar sakta men säkert. Två nygamla transporter har kommit igång, tre förbindelser har fått utökad trafik, i maj kommer en förbindelse mellan nord och väst och i december en mellan öst och nord.