Annons:

Publicerad: 2022-12-30

Krympt pendeltrafik

Sedan början av december har pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet dragits ner kraftigt. MTR Pendeltåg skyller på lokförarbrist. Lokförarna anser att problemen beror på dålig planering.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Möte mellan två av SL:s X60-pendeltåg strax utanför Tumba.

Under hela december har det varit kraftiga inskränkningar i pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet. Hur länge problemen fortsätter är oklart, i bästa fall minskar antalet inställda tåg efter årsskiftet.

Kritiken från resenärerna mot MTR har varit stor. Trafiken på flera linjer har reducerats och vissa dragits in helt och hållet. Ledningen för MTR Pendeltågen kritiseras av flera lokförare och tågvärdar.

Många inställda turer

Linje 44 Kallhäll–Tumba har varit helt inställd med undantag för några enstaka avgångar.

På linjerna 43, 43X och 42X mellan Bålsta och Nynäshamn har det endast varit halvtimmastrafik till och från Bålsta och till och från Nynäshamn. Tågen mellan Kallhäll och Stockholm City samt mellan Stockholm City och Västerhaninge har gått var 15:e minut.

Resenärer till och från Nynäshamn har tvingats byta tåg i Västerhaninge.

På linjerna 40, 41 och 42X mellan Uppsala–Märsta och Södertälje centrum har tågen endast framförts mellan Upplands Väsby och Stockholm City samt mellan Stockholm City och Tumba var tionde minut.

Tåg till och från Märsta och Rosersberg har endast gått var 30:e minut och tåg mellan Tumba och Södertälje C var femtonde minut. På lördagar och söndagar klockan 09.40–18.15 har tågen mot Uppsala inte stannat vid Arlanda. Uppsalatågen har i stället körts via Rosersberg och Märsta var trettionde minut.

MTR skyller på förarbrist

MTR:s ledning hävdar att pendeltågskaoset i Stockholm främst beror på den allmänna lokförarbristen, ökad sjukfrånvaro, uttag av semestrar och medarbetare som slagit i övertidstaket.

Men lokförare och tågvärdar anser att det är det uppskjutna körningen av pendeltåg utan tågvärdar som orsakat problemen under december.

”Man hade planerat att köra 30 procent av tågen utan tågvärdar från början av december 2022”, sade Nils Westberg Ahlmark, lokförare på MTR Pendeltågen till Sveriges Television i mitten av december.

”Nu inser MTR att det inte går så står man där man står.”

Annons:

Sämre säkerhet utan tågvärdar

Lokförare som SVT haft kontakt med anser att beslutet att dra in tågvärdarna kommer att leda till sämre säkerhet på pendeltågen. Ledningen för MTR Pendeltågen menar att det inte stämmer. Enligt uppgifter till SvT ska runt 90 procent av lokförarna ha motsatt sig att köra utan tågvärdar.

Ledningen för MTR Pendeltågen vidhåller att störningarna i pendeltågstrafiken beror på andra orsaker än frågan om tågvärdarna. Istället ska det handla om den generella lokförarbristen och semesteruttag.

Joakim Sundh, vd för MTR Pendeltågen och MTR Mälartåg, har inte velat svara på muntliga eller skriftliga frågor från Järnvägar.nu.

MTR Pendeltågen som kör pendeltågen på uppdrag av SL har fram till och med november fått erlägga viten på drygt 50 miljoner till SL.

SL vill minska kostnaderna

SL har varit pådrivande när det gäller införande av enbemanning på pendeltågen för att minska kostnaderna.

Vid en MBL-förhandling 12 december mellan företrädare för MTR Pendeltågen och de fackliga organisationerna noterades att tågvärdbristen var den största anledningen till att trafiken behövt reduceras då tågvärdar i enlighet med det så kallade PTU-projektet omplacerats till nya arbetsuppgifter 5 december.

Sjuktalen uppgavs då ligga på drygt tio procent.

Enligt uppgifter från fackföreningen Seko planerar MTR Pendeltågen att kunna köra 30 procent av pendeltågen utan tågvärdar från februari.

Vd:n för MTR Pendeltågen medverkade inte vid mötet eftersom han var kallad till Trafikförvaltningen Stockholm.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Nya rekord på museibanorna

Rekordsommar. Bästa sommaren någonsin. Nytt rekord. En väldigt bra sommar med snudd på rekord. Ett verkligt återtåg. Fem omdömen om resandet på landets museibanor sommaren 2022.

Nyhet

Väntan på nya spår i väst och syd

Regeringen stoppade 2022 utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg. Den 2 oktober förlängdes pausen för projektet Göteborg–Borås, men regeringen lovar snara besked om stråket Göteborg–Borås och nya spår i Skåne.

Nyhet

Godstågen blir färre

Miljökompensationen sänks med 60 procent redan i år och banavgifterna höjs med 37 procent nästa år. De kärva tiderna för de svenska godstågsbolagen blir ännu kärvare. Trafikverket räknar med färre godståg.

Nyhet

Ingen dröm för godstrafiken

Öresundsbron skulle bli för brant och för dyr. Därför var den fasta förbindelsen över och under Öresund inte särskilt populär på SJ Gods. Att köra genomgående godståg mellan Sverige och Tyskland bjuder fortfarande på utmaningar.