Annons:
Fler tåg till Båramo
Godstågstrafiken mellan Båramo söder om Vaggeryd och Göteborg Skandiahamnen har nu kompletterats med ett godståg mellan Båramo och Malmö kombiterminal.
ext: Ulf Nyström Foto: Magnus Sandgren
Rc3 1049 har trimmats och barlastats till 82 ton för att få ökad startdragkraft och har fått beteckningen Rc3G. På bilden Rc3G 1049 och T43 219 i Mellerud 27 mars 20923.
”Vi kör till att börja med en gång i veckan men kommer förhoppningsvis att kunna utöka trafiken till tre tågpar i veckan inom kort”, säger Thomas Blidér, trafikchef på BLS Rail.
Tågen mellan Båramo och Malmö, som körs på uppdrag av PGF Terminal, består av 13 vagnar som rymmer 26 lastbilstrailrar eller sjöcontainrar och dras av T43-lok på sträckan Båramo-Värnamo och Rc3-lok mellan Värnamo och Malmö.
Tågen körs till att börja endast på lördagar när det finns relativt gott om plats på spåren.
”Men när vi vill köra tisdagar, torsdagar och söndagar blir det värre”, säger Thomas Blidér. ”Det blir många stopp på Södra stambanan mellan Alvesta och Malmö för att släppa förbi persontåg.”
Annons:
Långsam framfart på Södra stambanan
”Med åtta och en halv timmas körtid för de 28 milen mellan Båramo och Malmö krävs många lokförartimmar och det är svårt att få någon lönsamhet i trafiken.”
BLS Rail har på prov trimmat två av sina Rc3-lok, 1027 och 1049, med nominell startdragkraft på 235 kilonewton till 256 kN genom att öka fältströmmen i traktionsmotorerna från 260 till 310 ampere. 1049 har dessutom barlastats till 82 ton.
”Vi kör loken i multipel i tunga timmertåg i Norge och de fungerar utmärkt”, säger Magnus Sundgren, teknisk chef på BLS Rail.
”Traktionsmotorerna som används i de fyra första generationerna av Rc-lok och som utvecklades av Asea i början på 1960-talet är kraftigt överdimensionerade i förhållande till märkeffekten och håller i princip i evighet.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Malmfrakt kräver bättre bana
Om två-tre år kan gruvan i Dannemora åter vara i full drift. Men den illa underhållna järnvägen klarar bara några få malmtåg i veckan. Nu kräver kommuner och företag att banan rustas upp.
Färre omkomna i tågolyckor
Under 2022 omkom 68 personer på de svenska järnvägarna. 65 befann sig obehörigt i spårområden. 60 var självmord. Antalet omkomna är det lägsta under de 17 år som ingår i statistiken.
Åter nattåg till Lappland
Efter tre månaders avbrott återupptas nattågstrafiken mellan Stockholm och stationerna på Malmbanan. Tågen kommer att köras som tjänstetåg utan resenärer mellan Björkliden och Narvik.
Klart spår till Flen
Inom kort blir ett av spåren mellan Sparreholm och Flen klart för trafik efter byte av rälerna. När det andra spåret fått nya räler beror på hur länge kylan varar i Sörmland.