Annons:
Färre tåg på Tjustbanan
Trafiken på Tjustbanan mellan Linköping och Västervik minskas från 16 till sex tåg per dag senast 14 augusti i år. Bussar ersätter de inställda tågen.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Y31 1423 som Kalmar Länstrafiks tåg 8565 Linköping-Kalmar vid Sturefors sydost om Linköping 13 augusti 2020.
Annons:
”Det är nästintill omöjligt att upprätthålla bra tågtrafik på Tjustbanan”, säger Christer Holmgren, trafikdirektör i Region Kalmar län. ”Banan är undermålig och störningarna ständigt återkommande.”
Kollektivtrafiknämnden i Region Kalmar län beslöt 5 april att minska antalet tågavgångar från 16 till sex måndag-fredag, från tolv till fyra på lördagar och från 14 till fyra på söndagar.
Tågen som dras in kommer att ersättas med bussar med ungefär samma avgångstider. Tidtabellen för bussarna anpassas till fjärrtågens ankomster och avgångar i Linköping.
Många inställda tåg
”Vi har tvingats ställa in ofantligt många tågavgångar de senaste åren”, säger Christer Holmgren. ”Det är stopp för tågen på grund av stormvarningar, nedfallna träd, översvämningar och allehanda andra orsaker.”
”Vi kan inte låta resenärerna sväva i okunnighet om tågen verkligen går eller om vi måste hänvisa till ersättningsbussar. I vissa perioder har vi tvingats ställa in hälften av tågavgångarna och det urholkar naturligtvis trovärdigheten för tågtrafiken. Vi måste få en stabil tågtrafik utan inställelser och förseningar.”
Enligt Holmgren har Region Kalmar lön försökt sätta press på Trafikverket att förbättra underhållet av Tjustbanan och regionen har erbjudit medfinansiering av flera viktiga projekt.
”Men vi får inga riktiga besked från Trafikverket och dessutom varierar beskeden från olika regioner och enheter inom Trafikverket”, säger han.
Vad Region Kalmar län i första hand kräver är trädsäkring så att tågtrafiken inte behöver ställas in vid hårda vindar och så att trågen inte skadas av nedfallna träd, spårbyte på vissa delar av banan, förbättrad dränering för att undvika översvämningar, uträtning av några kurvor och stängning av obevakade plankorsningar mellan väg och järnväg.

Rekord i inställda tåg
Tågtrafiken på Stångådalsbanan Linköping-Kalmar har i många år fungerat uselt. Trafiken på Tjustbanan Linköping-Västervik har fungerat ännu sämre. Det kan bli lite bättre i höst men en väsentlig förbättring dröjer flera år.
På senare år har det tidvis blivit något, men inte mycket, bättre. Det senaste året har 30 procent av tågen har ersatts av buss men de flesta tåginställelserna beror på oframkomlig bana.
När fordonsbristen inte längre är lika akut har SJ, som kör tågen sedan december 2021, i stället brist på lokförare och detta har medfört att tåg fått ställas in.
Kollektivtrafiknämnden beslöt att reduceringen av tågtrafiken ska ske senast 14 augusti år.
”Men om SJ har problem att bemanna tågen i sommar kan det bli aktuellt att dra ner på trafiken redan innan sommaren”, säger Christer Holmgren.

CAF levererar nya Krösatågen
Det blir som väntat CAF som får leverera nya fordon till trafiken med Krösatågen. Den andra upphandlingen gav samma resultat som den första. Risken för överklagan minskar sedan ordern krympts.
Ett tågsätt frigörs
Neddragningen av tågtrafiken på Tjustbanan frigör ett fordon för övrig trafik med Krösatågen, i första hand på Stångådalsbanan Linköping-Kalmar.
Den minskade tågtrafiken på Tjustbanan medför en årlig kostnadsminskning för Region Kalmar län med 15 miljoner kronor. Sker neddragningen 14 augusti i år blir besparingen cirka fyra Mkr i år.
Region Kalmar län har l med Region Kronoberg, Region Jönköping och Region Blekinge genom fordonbolaget Transitio upphandlat nya bimodala tåg för trafiken på de icke-elektrifierade banorna i Småland.
Tågen som enligt planerna kommer att trafikera Stångådalsbanan och Tjustbanan levereras kring årsskiftet 2026-2027.
”Vi vill definitivt inte köra de nya tågen på en illa underhållen och icke-trädsäkrad bana som Tjustbanan av i dag”, säger Christer Holmgren. ”Till dess måste banan ha rustats upp ordentligt.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Fortsatt förtroende för Hector Rail
Hector Rail kommer att köra rundvirke för Trätåg ytterligare tre år. Avtalet är värt närmare en miljard kronor.
Rekordlångt godståg till Malmö
Natten till lördagen provkördes ett 832 meter långt och 2 403 ton tungt godståg från Maschen söder om Hamburg till Malmö godsbangård. Tre av 39 godsvagnar tillät endast 100 km/h vilket hindrade körning i 120 km/h.
Större verkstad för 70 miljoner kronor
Tågab har beslutat bygga ut nuvarande verkstäder och huvudkontoret i Kristinehamn för 70 miljoner kronor. Spadarna sättas i marken om några månader, allt skall vara klart om ett år.
Lönsamt satsa på 250 km/h
Det är lönsamt att uppgradera stora delar av Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h. Det är extremt lönsamt att uppgradera kortare sträckor på de aktuella banorna.