Annons:

Publicerad: 2023-05-08

Skånsk premiär för nya X2000

Klockan 04:04, 65 minuter före solens uppgång på måndagsmorgonen, avgick det första ombyggda X2000-tåget från Malmö C. Därmed får även resenärerna på Södra stambanan tillgång till de upprustade snabbtågen.

Text: Ulf Nyström  Foto: Maria Cederlund

Det första ombyggda X2000-tåget med X2 2011 som drivenhet på Stockholm C 20 september 2021.

”De moderniserade X2000-tågen ger ökad komfort, bättre möjligheter till både arbete och vila under resan och högre tillgänglighet och funktionsanpassning”, säger Peter Kraméus, kommunikationsstrateg på SJ.

”Nu är det äntligen dags för resenärerna på sträckan Malmö-Stockholm att få ta del av den upplevelsen.”

De moderniserade X2000 har radiotransparenta fönster för att resenärens uppkoppling ska bli mer stabil.

Mindre risk för störningar

X2000-tågen blir också mer driftsäkra eftersom en stor del av den tekniska utrustningen är ny och viktig teknik dubblerad för att begränsa antalet stoppande fel.

Till att börja med kommer SJ att köra tre dagliga avgångar med moderniserade X2000-tåg mellan Stockholm och Malmö måndag–fredag och en avgång i varje riktning lördagar och söndagar.

Från Malmö körs tåg 520, 536 och 546 och från Stockholm tåg 519, 529 och 545 med ombyggda X2000-tåg måndag–fredag och tåg 532 respektive 541 lördag–söndag.

Samtliga tåg gör uppehåll i Lund, Hässleholm, Alvesta, Nässjö, Linköping och Norrköping medan vissa tåg gör uppehåll i Älmhult, Mjölby och Södertälje.

Halvtannat år i trafik Stockholm-Göteborg

Sedan hösten 2021 har ombyggda X2000-tåg körts mellan Stockholm och Göteborg, premiärtåget rullade 16 november, och de senaste månaderna har närmare en tredjedel av avgångarna körts med Nya X2000.

Den närmaste tiden blir det något färre.

SJ beslöt redan 2013 att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men 2017 var beskedet att det första ombyggda X2000-tåget skulle sättas i ordinarie trafik tredje kvartalet 2018. Två år senare pratades det om trafikstart fjärde kvartalet 2020 men premiärturen dröjde ett år.

Äntligen avgick nya X2000

Tåg 429 avgick klockan 10:29 på tisdagsförmiddagen från Stockholm C. Tåget var i rätt tid. Men det ombyggda X2000-tåget var minst tre år försenat, kanske fem.

Annons:

För närvarande finns sju så X2C-sätt klara med drivenheterna 2005, 2008, 2011, 2025, 2015, 2017 och 2020. Tågsättet med X2 2010 som drivenhet provkörs just nu efter ombyggnad.

”Ombyggnaden av X2000-tågen är ett unikt projekt”, sade Monica Lingegård, vd i SJ AB, till Järnvägar.nu för två veckor sedan.

”Det är tekniskt komplicerat och tar mer tid än man kanske trodde. Det hade förmodligen varit enklare att köpa nya tåg i stället för att rusta upp de gamla, men X2000 är ett tåg med så många kvaliteter att det är värt att satsa på.”

Ändrade planer för X2000-trafiken

SJ hade planerat att köra alla avgångar mellan Stockholm och Göteborg med moderniserade X2000-tåg innan tågsätten sattes i trafik även på Södra stambanan och övriga snabbtågssträckor.

Men det regelbundna underhållet av X2000-tågen sker på Euromaints verkstad i Olskroken i Göteborg och det visade sig svårt att underhålla de icke-moderniserade X2000-tågen när de allt mer sällan trafikerade Göteborg.
Därför sattes nya X2000 i trafik mellan Stockholm och Malmö tidigare än beräknat och därför får göteborgarna oftare åka med icke-ombyggda tågsätt den närmaste tiden innan fler tågsätt moderniserats.

De två första avgångarna på Södra stambanan med nya X2000 blev sju respektive 17 minuter sena till Stockholm C respektive Malmö C.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Mer normal jul än normalt

Efter flera år med få resor under jul- och nyårshelgen på grund av reserestriktioner under pandemin exploderade tågresandet förra året. Nu tyder det mesta på en lugnare jul i år med ungefär lika många resenärer som förra året men utspritt under fler dagar.

Nyhet

Coronakris för länstrafikbolagen

Det kraftigt minskade resandet med kollektivtrafiken drabbar de svenska länstrafikbolagen och de 21 regionerna hårt. Förlusterna kan uppgå till en miljard kronor varje månad. När krisen är över kan det bli omöjligt att återgå till normal trafik.