Annons:

Publicerad: 2023-07-24

SJ fortsätter driva lokförarskola i egen regi

Bristen på lokförare i Sverige kommer att hålla i sig under flera år framåt, och det är tydligt att utbildningsplatserna inom YH-skolorna inte kommer att räcka till för att möta behovet av nya förare. SJ har därför beslutat att fortsätta bedriva lokförarskola i egen regi som ordinarie verksamhet så länge behovet kvarstår.

Efter årsskiftet 2024 startar två kurser med totalt 32 elever och den takten kommer sedan att hållas årligen. Basen för utbildningen kommer att bli Hagalund i Solna, men tanken är att också utveckla en hybridlösning som kan möjliggöra distansstudier.

– Det finns många fördelar med lokförarskola i egen regi. Bland annat har vi redan sett att vi får en högre kunskapsnivå på våra egna elever och det ger en mer robust kompetensförsörjning. Dessutom kan vi få bra synergieffekter i utbildningen till fordonsoperatör, eftersom den till viss del innehåller samma utbildningsdelar som lokförarutbildningen, säger Anna Lycke som är projektledare.

Sedan tidigare är fyra kurser igång och efter sommaren 2023 startar ytterligare två kurser, en i Hagalund och en i Göteborg. Rekrytering till utbildningarna 2024 kommer att starta under hösten 2023.

Lokförarelever Nässjöakademin. FOTO: SJ

ANNONS:

Fler notiser

Notis

Tågteknikerutbildning godkänd av Skolverket

Ett nytt unikt yrkesprogram startar under hösten 2025 på Brogymnasiet i Kristinehamn. Skolverket har godkänt yrkesprogrammet tågteknikerutbildningen, som idag endast finns på yrkeshögskolor. Bakom utbildningen står Kristinehamns kommun och Tågab.

Notis

Trafikverket skrotar NTL

Trafikverket har beslutat att avsluta projektet Nationell tågledning (NTL), ett system för tågtrafikledning som skulle modernisera och effektivisera svensk järnväg. Projektet har hittills kostat 550 miljoner kronor, men någon implementering blir det inte.

Notis

Upphandling för pendeltåg i Stockholm avbruten

Region Stockholms trafiknämnd har beslutat att avbryta upphandlingen av pendeltågstrafiken på grund av bristande konkurrens. Fem av sex initialt intresserade operatörer drog sig ur och endast ett anbud inkom, vilket ansågs otillräckligt för att säkerställa ett stabilt och långsiktigt avtal.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.