Annons:
MTR startar lokförarutbildning
TR startar i veckan en YH-utbildning för 30 nya lokförare i Eskilstuna. Ett initiativ för att fortsatt hantera den nationella lokförarbristen, och en konkret satsning på Mälardalen där kollektivtrafiken är under stark tillväxt.
MTR har genomfört utbildningar genom Yrkeshögskolan sedan 2017 och har en lång och gedigen kompetens inom området. Lokförarbristen är en fortsatt utmaning för järnvägsbranschen och här krävs det rejäla och konkreta satsningar från alla tågbolag.
– Vi tar ansvar för att vända lokförarbristen, dels för våra verksamheter inom MTR, dels för järnvägssverige. Med kombinationen av YH-utbildningar och lokförarutbildningar i egen regi står vi bra rustade inför årsskiftet då fler Mälartåg ska tillbaka i ursprungstrafik och en nå en bättre resursbalans för Pendeltågen med en stabilare pendeltågstrafik framåt. Att placera utbildningen i Eskilstuna känns extra viktigt för att ha bra upptagningsområde och bygga för framtiden, säger Peter Theorell, Chef operativa utbildningar, MTR Pendeltågen.
30 förväntansfulla elever i Eskilstuna
Totalt utbildas ett 200-tal lokförare under 2023 i MTR:s regi, varav 60 elever via MTR:s YH-utbildningar. En klass startades upp tidigare under våren i Stockholm, och nu är klass nummer två i gång i Eskilstuna med cirka 30 elever. Utbildningen tar ett år där samtliga elever beräknas vara ute i trafik under hösten 2024.

FOTO: MTR
ANNONS:
Fler notiser
Nu fortsätter arbetet med järnvägen Byarum–Tenhult
Den nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult, söder om Jönköping, blir en cirka 25 kilometer lång enkelspårig järnväg med maxhastigheten 200 kilometer i timmen. Projektet beräknas kosta omkring 2,2 miljarder kronor i 2021 års prisnivå.
SJ fortsätter driva lokförarskola i egen regi
Bristen på lokförare i Sverige kommer att kvarstå under flera år framåt. SJ har därför beslutat att fortsätta driva lokförarskola i egen regi så länge behovet finns.
Tekniken satte stopp vid SJ:s biljettsläpp
SJ:s julbiljettsläpp på onsdagsmorgonen drabbades av tekniska problem, vilket försvårade för resenärer att boka sina biljetter. Detta trots det digitala kösystem som införts för att hantera hög efterfrågan.
Tågföretagen vill se ett högkapacitetsnät för järnvägen
Tågföretagens medlemmar har tagit ett nytt ställningstagande för ett högkapacitetsnät.