Annons:
Lägre järnvägsvolymer till Göteborgs hamn
Cirka 60 procent av de containrar som transporteras till och från Göteborgs hamn från inlandet går på järnväg. Det är en siffra som få andra internationella storhamnar når upp till.
Under första halvåret har dock underhållsarbeten på landets järnvägsinfrastruktur och begränsade möjligheter att köra extratåg påverkat volymerna negativt. Dessa faktorer ihop med de minskade importvolymerna ledde till en minskning med 9 procent under första halvåret 2023 till 234 000 TEU. (TEU betyder twenty-foot equivalent unit och motsvarar en tjugofotscontainer.) Det i jämförelse med samma period 2022 som var ett rekordår för järnvägsburna containrar i Göteborgs hamn med 257 000 TEU
Generellt upprätthåller Göteborgs hamn fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsning som pågår både globalt och på hemmaplan. Det visar Göteborgs hamns volymrapport för första halvåret 2023.
– Det är ett resultat som framför allt kan tillskrivas svensk exportindustri som fortsätter leverera. Generellt sett så såg vi ett ganska stort tapp på importen under första kvartalet, vilket är en logisk följd av minskad svensk köpkraft och ökad försiktighet. Men under våren och sommaren har importvolymerna successivt stabiliserats. Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB.
FOTO: Göteborgs hamn
ANNONS:
Fler notiser
Bastuträsk före Umeå
Flera månader senare än planerat kördes det första kombitåget från Bastuträsk till Göteborg 17 maj. Men Nurminen Logistics nya tåg från Umeå till Göteborg som skulle haft premiär i april har ännu inte avgått.
Hector Rail kör åter trailertåg i Danmark
31 maj återupptog Hector Rail transporterna av lastbilstrailrar genom Danmark efter nästa fem månader med tidsödande och dyrbara omledningar.
Framtidssäkra dina lokomotiv
Den svenska lokparken är i stort behov av upprustning och modernisering. Nya, moderna lok med HVO i tanken förflyttar den svenska lokparken från dåtid till framtid på nolltid. Med Vossloh Locomotives DE 18 minskar koldioxidutsläppen med mer än 50 procent.
Storsatsning på Malmbanan
Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.



