Annons:

Publicerad: 2023-10-12

Terminal i Bastuträsk expanderar

Virkesterminalen i Bastuträsk byggs ut för att kunna hantera containrar och trailrar. I januari rullar det första kombitåget till Göteborg.

Text: Ulf Nyström  Foto: Holmen

Holmen köpte virkesterminalen i Bastuträsk sommaren 2022.

Annons:

Virkesterminalen i Bastuträsk vid Stambanan genom Övre Norrland, fem mil väster om Skellefteå, anlades 2011–2012 och togs i drift i februari 2013.

De senaste åren har 200 000–250 000 kubikmeter virke lastats på terminalen för tågtransport till Holmens massafabriker och pappersbruk.

Holmen köpte i juli förra året virkesterminalen i Bastuträsk.

Holmen köper virkesterminal

Skogs- och pappersföretaget Holmen köper virkesterminalen i Bastuträsk. Det blir Holmens första fristående terminal.

Nu byggs terminalen i Bastuträsk ut för att kunna hantera containrar och trailrar, i första hand från Holmens sågverk i Bygdsiljum och Kroksjön.

Nu byggs terminalen ut för att kunna hantera containrar och trailrar.

”I första hand är det trävaror från Holmens sågverk i Bygdsiljum och Kroksjön som kommer att lastas på tåg i Bastuträsk”, säger Per Rud-Petersen, terminalchef i Bastuträsk.

”Det ger ett bättre logistikflöde från sågverken och sänker fraktkostnaderna.”

”Men fler företag kan transportera produkter till och från Västerbotten med tåg i stället för lastbil vilket innebär minskade koldioxidutsläpp och mindre klimatpåverkan.”

Alternativ till hamnarna

”Dessutom får våra enheter runt Skellefteå och i inlandet ett alternativ till hamnarna på Ostkusten. Det blir en stor fördel för hela regionen när vi kan utnyttja terminalen till mer än rundvirkestransporter.”

Holmen och Träfraktkontoret (TFK) i Göteborg står bakom det nya transportupplägget där containrar stuvas på terminalen och fraktas med tåg till Göteborgs hamn två gånger i veckan.

”Vi räknar med att köra igång trafiken i mitten av januari”, säger Ludwig Lövström, försäljningschef på Träfraktkontoret.

”Tågen kommer att rulla 46 veckor om året, vi börjar med två tågpar i veckan men vi hoppas kunna utöka trafiken i ett senare skede.”

Containrar för exporten

De sågade trävarorna som går på export från Göteborgs hamn fraktas i containrar och trävarorna till kunder i södra Sverige fraktas i lastbilstrailrar som lastas på tågen.

”Tågen kommer att utgöras till hälften av containervagnar och till hälften trailervagnar”, säger Ludwig Lövström. ”Containrarna lossas i Skandiahamnen och trailrarna på Arken-terminalen.”

Det finns fler sågverk och pappersbruk i Västerbotten som skulle kunna använda sig av terminalen i Bastuträsk.

”Regionens sågverk och pappersbruk får nu tillgång till stabila och miljömässigt hållbara lösningar till köpare i södra delarna av Sverige och i resten av världen”, säger Ludwig Lövström.

Utbyggnaden av terminalen i Bastuträsk sker med stöd från Naturvårdsverket genom Klimatklivet och Europeiska unionen.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Tung DKV åter på banan

I slutet av september läggs en 56 ton tung dubbel korsningsväxel in på Stockholm C. Nu pågår byggandet av korsningsväxeln hos Vossloh Nordic Switch Systems i Örebro.

Nyhet

Rangerbangårdarna i stöpsleven

Rangerbangårdarna i Ånge, Gävle, Hallsberg, Sävenäs och Malmö bör utvecklas. Borlänge bör behållas oförändrad. Rangerbangårdarna i Sundsvall och Helsingborg kan troligen byggas om för att bli billigare i drift men deras framtida öde bör utredas ytterligare.

Nyhet

Sex järnvägsbyggen får klartecken

Regeringen ger klartecken till Trafikverket att starta byggandet av sex stora järnvägsprojekt de närmaste åren. Projekten finns i den nationella planen för transportsystemet men för att Trafikverket skall kunna starta byggandet krävs godkännande av regeringen.

Nyhet

Konkurrens på olika villkor

I höst börjar SJ köra nattåg mellan Stockholm och Hamburg. Snälltåget som i flera år kört nattåg mellan Malmö och Berlin utan statligt stöd tror på en växande marknad men tycker inte konkurrensvillkoren är rättvisa.