Annons:
Allt värre för Green Cargo
Tredje kvartalet blev sämre än väntat för Green Cargo. Godstransporterna minskade med tio procent, omsättningen sjönk tio procent och resultatet blev negativt.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Godståg 15507 i väntan på mötande regionaltåg utanför Veddige driftplats strax efter klockan 22 en kväll i november 2022. Tåget från Göteborg till Malmö var omlett över Herrljunga-Borås-Varberg vilket betydde en omväg på 15 mil.
”Det var ett tufft kvartal, finansiellt mycket utmanande”, säger Henrik Dahlin, vd i Green Cargo sedan 18 september.
”Vi har tappat volymer, dels på grund av att vi har lagt ner inrikestrafiken i Norge och det internationella systemtåget Belgium Direct, dels på grund av en minskad efterfrågan på varor i den nedåtgående konjunkturen.”
Transportvolymerna var tio procent mindre än under tredje kvartalet 2022.
”Dessutom har vi tvingats ställa in en del avgångar med kort varsel på grund av fortsatta problem med Trafikverkets planeringsverktyg MPK”, säger Henrik Dahlin.
Inställda tåg pga MPK
Sena tidtabellsändringar i samband med sommarens många banarbeten och en ansträngd bemanningssituation har medfört uteblivna intäkter och ökade kostnader.
”Problemen med MPK har naturligtvis påverkat både volymer och lönsamhet”, säger Henrik Dahlin.
Annons:
Trots problemen med MPK och den tidigare mycket besvärande lokförarbristen ser Green Cargos nya vd ljuset i slutet av tunneln.
”Vi ser en positiv trend när det gäller regularitet och punktlighet samtidigt som kundnöjdheten förbättras”, säger han.
”Det är oerhört viktigt inför framtiden.”
”Vi har satt igång ett omfattande internt arbete för att bli mer kundtillvända.”
Bättre järnvägsunderhåll utreds
Regeringen har uppdragit åt Trafikverket att stärka järnvägsunderhållet och göra tågtrafiken mer robust, tillförlitlig och punktlig sedan Green Cargo och tre stora kunder initierat ett möte mellan järnvägsbranschen och infrastrukturministern i början av sommaren.
Tredje kvartalet 2023 i korthet:
- Nettoomsättningen för perioden uppgick till 970 (1 077) miljoner kronor.
- Rörelseresultat uppgick till -42 (32) Mkr. Rörelseresultatet har påverkats av miljökompensation med 56 (57) Mkr.
- Resultatet efter skatt uppgick till -44 (17) Mkr.
- Green Cargo tecknade nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 150 (520) Mkr.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Trafikverket greppar underhållet på tre banor
Trafikverket tar över planering och produktionsledning av underhållet på tre banor när kontrakten med de nuvarande entreprenörerna löper ut 2025–2027. Det är Trafikverkets svar på regeringens uppdrag att redovisa hur delar av underhållet kan utföras i egen regi.
Bättre tider för SJ:s nattåg
Resandet med nattågen har påverkats allra minst när coronapandemin har slagit hårt mot all kollektivtrafik. I december utökas nattågstrafiken i Sverige för första gången på årtionden.
Två upphandlingar, tre överklaganden
SJ och Arriva överklagar Mälardalstrafiks beslut att låta MTR köra Mälartågen i minst åtta år från december 2021. Förra veckan överklagade Vy Tåg JLT:s beslut att låta SJ köra Krösatågen i tolv år från december 2021.
“Det är ingen bra politik att spara på infrastruktur”
Det finns ett starkt samband mellan transportinfrastruktur, arbetsmarknad och regional utveckling. Den beskriver den andra rapporten, Järnvägssystemets betydelse för regional tillväxt, inom initiativet Omtag svensk järnväg.