Annons:
Allt värre för Green Cargo
Tredje kvartalet blev sämre än väntat för Green Cargo. Godstransporterna minskade med tio procent, omsättningen sjönk tio procent och resultatet blev negativt.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Godståg 15507 i väntan på mötande regionaltåg utanför Veddige driftplats strax efter klockan 22 en kväll i november 2022. Tåget från Göteborg till Malmö var omlett över Herrljunga-Borås-Varberg vilket betydde en omväg på 15 mil.
”Det var ett tufft kvartal, finansiellt mycket utmanande”, säger Henrik Dahlin, vd i Green Cargo sedan 18 september.
”Vi har tappat volymer, dels på grund av att vi har lagt ner inrikestrafiken i Norge och det internationella systemtåget Belgium Direct, dels på grund av en minskad efterfrågan på varor i den nedåtgående konjunkturen.”
Transportvolymerna var tio procent mindre än under tredje kvartalet 2022.
”Dessutom har vi tvingats ställa in en del avgångar med kort varsel på grund av fortsatta problem med Trafikverkets planeringsverktyg MPK”, säger Henrik Dahlin.
Inställda tåg pga MPK
Sena tidtabellsändringar i samband med sommarens många banarbeten och en ansträngd bemanningssituation har medfört uteblivna intäkter och ökade kostnader.
”Problemen med MPK har naturligtvis påverkat både volymer och lönsamhet”, säger Henrik Dahlin.
Annons:
Trots problemen med MPK och den tidigare mycket besvärande lokförarbristen ser Green Cargos nya vd ljuset i slutet av tunneln.
”Vi ser en positiv trend när det gäller regularitet och punktlighet samtidigt som kundnöjdheten förbättras”, säger han.
”Det är oerhört viktigt inför framtiden.”
”Vi har satt igång ett omfattande internt arbete för att bli mer kundtillvända.”
Bättre järnvägsunderhåll utreds
Regeringen har uppdragit åt Trafikverket att stärka järnvägsunderhållet och göra tågtrafiken mer robust, tillförlitlig och punktlig sedan Green Cargo och tre stora kunder initierat ett möte mellan järnvägsbranschen och infrastrukturministern i början av sommaren.
Tredje kvartalet 2023 i korthet:
- Nettoomsättningen för perioden uppgick till 970 (1 077) miljoner kronor.
- Rörelseresultat uppgick till -42 (32) Mkr. Rörelseresultatet har påverkats av miljökompensation med 56 (57) Mkr.
- Resultatet efter skatt uppgick till -44 (17) Mkr.
- Green Cargo tecknade nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 150 (520) Mkr.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Nytt tåg sätter fundamenten
Med start i augusti nästa år byts kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Med ett nytt fundamentsättningståg kan bytet ske snabbare än med den metod som används på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås.
Långt tågstopp efter urspårning
Tåg 562 med X55 3357 spårade vid 12.30-tiden på måndagen ur på Ostkustbanan mellan Iggesund och Hudiksvall. Tåget, som var på väg från Stockholm till Sundsvall, hade 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt.
Ny treskensväxel i Jenny
I höstas bytte Trafikverket en av Sveriges mest unika växlar, treskensväxeln i Jenny. Den gamla växeln var officiellt från 1964 men delar av den var troligen betydligt äldre.
Framtiden har sex axlar
Markus Gardbring, Chief Operations Officer, på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.



