Annons:
Två steg närmare köp
I mars nästa år. Eller i april–maj. Då kan Tågabs köp av Inlandståg vara genomfört. Processen har då tagit två år trots att det knappast finns några stötestenar.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
När Tågab köper Inlandståg kommer både gamla och nya motorvagnar att överföras till Inlandsbanan. 19 augusti 2021 står Y1 1356 redo att avgå från Östersund till Gällivare.
”Processen rullar på men det går inte särskilt snabbt när det är 19 kommuner som är involverade”, säger Otto Nilsson, vd i Inlandsbanan AB (IBAB) som ännu så länge äger Inlandståg.
Järnvägar kunde i april 2022 berätta att Inlandsbanan ville sälja det helägda tågtrafikbolaget Inlandståg och att Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) ville köpa bolaget.
Men försäljningen har dragit ut på tiden. I november förra året trodde Inlandsbanan och Tågab att affären kunde slutföras våren 2023 men förhoppningarna kom på skam.
Tågab köper Inlandståg
Tågab köper Inlandståg, tar över all personal och samtliga lok. Tre av Lint-tågen kommer troligen att hyras ut till Region Värmland.
Nu ser det ut som om köpehandlingen kan undertecknas i vår.
För två veckor sedan, 8 november, godkände Tågabs styrelse att Tågab köper Inlandståg för en köpeskilling som bestäms när bokslutet för 2023 är klart.
IBAB:s styrelse godkände försäljningen
I går, 21 november, godkände styrelsen för Inlandsbanan AB att Inlandståg ska säljas till Tågab.
”Nu ska beslutet konfirmeras av kommunfullmäktige i de 19 kommunerna som äger Inlandsbanan AB. Det tar viss tid men jag räknar med att vi kan skriva under avtalet med Tågab i april eller i maj nästa år”, säger Otto Nilsson.
”Köpeskillingen är i princip klar men blir inte offentlig förrän avtalet är underskrivet.”
Annons:
Lars Yngström, vd och huvudägare i Tågab, hoppas att avtalet kan skrivas under i mars nästa år.
”Om jag förstått det hela rätt är hanteringen i de 19 kommunerna mest av formell karaktär”, säger han.
”Kommunerna har ju tidigare fattat beslut om ett aktieägartillskott till Inlandsbanan AB och det vållade viss diskussion men nu bör det löpa friktionsfritt.”
Bättre tider för Inlandståg
Enligt senaste delårsrapporten har det gått hyfsat för Inlandståg den senaste tiden.
”Men vi avvaktar bokslutet för 2023 innan köpeskillingen spikas”, säger Lars Yngström.
Tågab kommer då att överta de sex lok som Inlandståg äger: ett Rc4, två TMZ, två T44 och en fd Di3, samt reservdelar och tillbehör.
Lokförare och verkstadspersonal hos Inlandståg, drygt 20 personer, kommer att erbjudas anställning av Tågab.
De motorvagnar som används på Inlandsbanan kommer att överföras från Inlandståg till Inlandsbanan; fyra kördugliga Y1-motorvagnar, ytterligare två Y1-fordon, de fem Y41-motorvagnarna som genomgått en omfattande upprustning i Polen samt ett antal snöslungor.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Green Cargo vänder till vinst
För första gången på flera år kan Green Cargo redovisa vinst under ett kvartal. För andra kvartalet 2021 blev vinsten 25 Mkr. Men då ingår en miljökompensation från staten på 64 miljoner kronor
Grenland brädar Green Cargo
Grenland Rail tar i december i år över transporterna av flis och massaved för Moelven i Sverige. Därmed förlorar Green Cargo ett betydande uppdrag.
Dubbla överrockar på Trafikverket
Investeringarna blev 39 procent dyrare och vägunderhållet 60 procent dyrare. Regeringen gav strax före valet Trafikanalys och Ekonomistyrningsverket i uppdrag att granska Trafikverkets kostnadskontroll.
Skadade räler försenar tåg
Trafikverket har upptäckt skador i rälerna på Västra stambanans båda spår mellan Sparreholm och Flen. Tågen får nu köra högst 40 km/h vilket medför förseningar på 15-20 minuter.