Annons:
Malmbanan återöppnas 7 mars
Malmtågstrafiken och övrig godstågstrafik på nordligaste delen av Malmbanan kan, enligt Trafikverkets senaste prognos, återupptas klockan 16.00 torsdag 7 mars.
1,5 kilometer spår har skadats och utbyte av sliprar och reparation av signal- och elanläggningen påbörjades på förmiddagen fredag 1 mars sedan Statens Haverikommission lämnat medgivande.
”Vi har en bra bild över de skador som uppstod vid urspårningen, återställningsarbetena har startat och vi kommer att jobba intensivt hela helgen”, säger Simon Sunna, sektionschef Järnväg Norr Trafikverket enligt ett pressmeddelande.
”Med erfarenheter från den tidigare urspårningen vet vi att vädret den största osäkerhetsfaktorn men väderprognosen ser bra ut för de kommande dagarna.”
Flytten av de oskadade vagnarna är klar. Sträckan Björnfjell-Vassijaure har snöröjts av Banenor för att kunna dra vagnarna väster om olycksplatsen till Narvik.
Innan trafiken släpps på kommer anläggningen att testas genom att ett lastat malmtåg kör sträckan.
Det kommer att vara nedsatt hastighet till 40 km/h på båda de skadade sträckorna tills vidare. Persontågen kommer inte tillåtas förrän senare men kan redan nu köra mellan Kiruna och Björkliden.
Urspårningen skedde mellan Katterjåkk och Vassijaure på kvällen 24 februari.

De urspårade vagnarna lyfts och placeras på trailer för transport till Kiruna. FOTO: LKAB
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Myndighet vill se extern granskning av Trafikverkets beslutsunderlag
Extern granskning av beslutsunderlag, synliggörande av livscykelkostnader, samhällsekonomiska analyser av alternativa åtgärder och förbättrade efterkalkyler. Det är några av de åtgärder som Trafikverket bör genomföra för att förbättra kostnadskontrollen, enligt Trafikanalys.
Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn
För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.
Plus och minus för Inlandsbanan
Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.
ERTMS på en tredjedel av Malmbanan
Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.
Kaos i containertrafiken
All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.
Storsatsning på Malmbanan
Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.
SJ och Skistar vill att fler tar tåget
SJ och Skistar inleder ett samarbete för att få fler svenskar att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg
Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.
Västtrafik vill köpa 65 nya spårvagnar
Västtrafiks styrelse har beslutat att rekommendera regionstyrelsen i Västra Götaland att ge klartecken för en upphandling av 65 nya spårvagnar.