Annons:

Publicerad: 2024-03-09

Spårvägsupphandlingen i Uppsala påbörjas

För att säkra en pålitlig och hållbar kollektivtrafik under lång tid framåt har Uppsala kommun beslutat att bygga spårväg. Nu påbörjas upphandlingen som är värd totalt fem miljarder kronor.

Efter godkännande av kommunstyrelsen drar upphandlingen för byggandet av de 17 kilometerna spårväg och alla omkringliggande anläggningar i gång. Upphandlingen gäller för totalentreprenad som genomförs i samverkan och är värd omkring fem miljarder. Förutom själva spåren, vägar och kontaktledningar omfattar uppdraget också en bro på 900 meter över Fyrisån.

“Äntligen har det blivit dags att hitta en utförare av det här stora och viktiga projektet. Spårvägen kommer tillsammans med utbyggnaden av järnvägen ge oss pålitliga och smidiga kommunikationer och skapa jobbtillfällen i hela regionen”, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Det första steget av upphandlingen är en så kallad prekvalificering, där företag som är intresserade av att utföra det stora arbetet får anmäla intresse. Därefter granskas företagen och de som lever upp till kraven får lämna konkreta anbud under det ordinarie upphandlingsförfarandet.

Anbudsperioden börjar i mitten av maj.

“Intresset har varit jättestort från företag i hela Europa. Vi söker en samarbetspart med stor erfarenhet av att hantera liknande projekt med mycket hög komplexitet. Vi behöver känna oss trygga med att vår framtida samarbetspart har förmåga att bland annat bygga spårväg i en befintlig stad med tydlig styrning mot att spårvagnarna ska rulla senast 2029”, säger Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör på Uppsala kommun.

Om Uppsala spårväg

  • Uppsala beräknas ha 330 000 invånare år 2050.
  • Spårvägen byggs för att minska trängseln på gatorna och möjliggöra att staden kan fortsätta växa hållbart.
  • Spårvägssträckan blir totalt 17 kilometer lång och får 22 hållplatser inklusive ändhållplatserna Uppsala C och den nya tågstation som kommer att byggas i södra Uppsala.
  • En spårvägslinje kommer passera stadsdelarna Gottsunda och Rosendal medan den andra grenen kommer gå via Ulleråker.
FOTO: Uppsala kommun

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar

Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.

Notis

Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni

3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.

Nyhet

Trafikverket hotas av mångmiljonvite

Om inte Trafikverket senast 5 juni vidtagit åtgärder för förhindra att personal vistas i eller vid spår där det föreligger risk att de blir påkörda av tåg tvingas Trafikverket utge ett vite om 48 miljoner kronor. Det har Transportstyrelsen beslutat.

Nyhet

Hjulet sprack från fläns till nav

Hjulet under den lastade malmvagnen sprack från flänsen till navet. Den mycket ovanliga händelsen orsakade urspårningen av elva vagnar i malmtåg 9914 i december 2023. Urspårningen ledde till stopp för trafiken på Malmbanan i 65 dagar.

Nyhet

Stora banarbeten ger mycket busstrafik

Det blir som vanligt mycket buss för tågresenärerna i Sverige i sommar. Det är stopp för tågen på delar av Västkustbanan, Mälarbanan och Rååbanan och för alla eltåg genom Borlänge under fyra veckor.

Debatt

”Europaspåret viktig för ökad spårkapacitet i Skåne”

Några av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor finns i Skåne enligt Trafikverkets rapport om järnvägens kapacitetsutnyttjandet 2024. På flera sträckor ska gods-, fjärr-, regional- och lokaltåg dela på kapaciteten och för den gränsöverskridande trafiken finns idag bara en järnvägsförbindelse över Öresund. Det bidrar till störningskänslighet och ett högt kapacitetsutnyttjande menar Hanne Skak Jensen som är projektledare Europaspåret.

Notis

Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn

För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.