Annons:
Inlandståg säljs till Tågab
Fredagen den 31 maj beslutade styrelsen i Inlandsbanan AB (IBAB) att sälja dotterbolaget Inlandståget AB (Itåg) till Tågåkeriet i Bergslagen AB (Tågab).
Den officiella aktieöverlåtelsen kommer att äga rum den 1 september, och båda bolagen ser fram emot att börja denna spännande resa tillsammans för att erbjuda ännu bättre tågtjänster i norra och mellersta Sverige.
Syftet med försäljningen är att Inlandståg ska kunna utvecklas och expandera i norra Sverige tillsammans med en större aktör. Det finns betydande synergier för både Inlandståg och Tågab vid ett samgående. Det gäller förutom de geografiska placeringarna också ett effektivare nyttjande av fordon och administration. Båda bolagen bedriver verkstadsrörelser och detta kommer att ge företagen möjligheten att tillsammans expandera inom det området.
“Vi är så klart glada att Inlandståg kommer i goda händer hos Tågab men det känns också vemodigt då IBAB och Inlandståg varit nära varandra under många år. Men nya tider med nya utmaningar kräver förändringar och jag är övertygad om vi genom detta skapar en ännu starkare och bättre närvaro på marknaden”, säger Otto Nilsson, vd Inlandsbanan AB.
Verksamheten inom Inlandståg kommer att drivas vidare med lokal ledning med bas i Östersund och trafik på och omkring Inlandsbanan som tidigare. Varumärket Inlandståg kommer att behållas.
“Vi är stolta över att Inlandsbanan AB och deras ägare, 19 kommuner, har bett oss att hjälpa till att utveckla trafiken på deras hemmaplan Inlandsbanan och anslutande linjer. Vi ser fram emot ökad trafik tillsammans med nya medarbetare”, säger Lars Yngström, vd i Tågab.
Tågab räknas som Sveriges mest kompletta järnvägsföretag; gods- och persontrafik, verkstad och egna spår i anslutning till verkstaden. Huvudort är Kristinehamn, Inlandsbanans sydligaste punkt. Bolaget har ca 170 anställda. Inlandståg har liknande verksamhet men i mindre skala vilket gör synergieffekterna uppenbara.
De persontrafiksfordon som används på Inlandsbanan men tidigare ägts av Inlandståg har under förra året överförts till moderbolaget och ingår därmed inte i affären.
Otto Nilsson Inlandsbanan AB och Lars Yngström Tågåkeriet i Bergslagen AB. FOTO: Inlandsbanan
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Hårda slag mot regionaltågstrafiken
Trafikverkets hårdhänta neddragningar av det statliga stödet till tågtrafiken får Region Kalmar Län och Tåg i Bergslagen att gå i taken. De sena beskeden drabbar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som nu letar möjliga besparingar.
Halverad nattågstrafik till Norrbotten
SJ tvingas krympa nattågstrafiken till Övre Norrland sedan Trafikverket beslutat att drastiskt dra ner på den ekonomiska ersättningen till SJ. Trafikverket skyller på regeringen och på SJ.
Ökad veckoslutstrafik med tåg
Något utökad trafik, framförallt under veckosluten, och inställda tåg på grund av bananarbeten. Det är ont om stora nyheter i den upphandlade lokala och regionala tågtrafiken vid tidtabellskiftet 14 december.
VR tar över tåg i norr och söder
VR Sverige tar på söndag definitivt steget upp till andra platsen bland Sveriges persontågsbolag. I somras tog VR Sverige över tågkörningen för X-Trafik och innan veckan är slut har företaget tagit över driften av Öresundstågen och tågkörningen för Norrtåg.
VR Snabbtåg tänker om
Återupptagna uppehåll i Katrineholm, slopade uppehåll i Falköping, återupptaget sommartåg, bussersättning mellan Alingsås och Göteborg under åtta sommarveckor och ett tågpar via Karlstad. VR Snabbtåg prioriterar om för att klara utmaningarna på Västra stambanan.
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Snälltåget utökar trafiken 2026
Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
SJ i vänteläge under 2026
2026 blir ett mellanår, ett år av väntan, för SJ. Först 2027 och 2028 levereras de nya snabbtågen från Alstom och de nya regionaltågen från CAF till SJ. Dessförinnan kan SJ inte utöka trafiken mer än marginellt.
Västtrafik kör fler och färre tåg
Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.









