Annons:
Infranord vinner kontrakt för drift och underhåll av Inlandsbanan
Infranords uppdrag löper över fem år med start 1 maj 2025, då nuvarande avtal för Inlandsbanan löper ut. Avtalet omfattar även option om förlängning med två år. Anbudssumman uppgår till 577 MSEK, exklusive optionsår samt optionsarbeten.
Inlandsbanan AB har tilldelat Infranord drift och underhåll av Inlandsbanan samt tillkommande arbeten med reinvesteringar inom bananläggningen och signalanläggningarna.
“Vi är oerhört stolta över att få fortsatt förtroende att underhålla Inlandsbanan. Inlandsbanan är en viktig del av det svenska järnvägsnätet vilket också har uppmärksammats i samband med Sveriges inträde i Nato samt näringslivets satsningar längs med järnvägen. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla anläggningen tillsammans med Inlandsbanan AB”, säger Stefan Gustavsson, vd och koncernchef på Infranord.
Uppdraget löper över fem år med start 1 maj 2025 då nuvarande avtal löper ut. Avtalet omfattar även option om förlängning med två år. Anbudssumman uppgår till 577 MSEK, exklusive optionsår samt optionsarbeten.
“Inlandsbanan är på många sätt Norrlands ryggrad och vi är stolta och glada över det förnyade förtroendet som befäster vi vår position i regionen. Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med Inlandsbanan AB”, säger Johan Andersson, regionchef Nord på Infranord.
Tilldelningsbesluten kan överprövas inom tio (10) dagar från det att tilldelning meddelats.
FOTO: Infranord
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Alstom och Flox testar AI mot viltolyckor
Alstom och Flox får 3,3 miljoner kronor från Vinnova för att testa AI-teknik för att motverka viltolyckor på järnvägen.
Vy förlänger avtal med Mantena
Vy förlänger avtal om underhåll av Flirt-boggier med Mantena, som får leverera det tunga underhållet på Vys mest använda tågsätt i ytterligare fyra år.
Regeringen prioriterar vägunderhållet
Inga stora satsningar på nya eller utbyggda järnvägar. Marginellt ökat underhåll av befintliga järnvägar. Satsning av Malmbanan om någon annan betalar. Kraftigt ökat underhåll av vägar med fokus på längre och tyngre lastbilar.
Vad regeringen bör göra för tågtrafiken
Regeringens infrastrukturproposition som presenteras i dag borde fokusera på järnvägen, den mest energieffektiva formen av fossilfria transporter. Det skriver Karin Svensson-Smith.
Pendlarna drabbas hårdast
Pendeltågstrafiken drabbas hårdast när kontaktledningen bytas mellan Olskroken och Alingsås med start i januari 2025. Två av tre pendeltågs ställs in i högtrafik.
VR tappar tio procent
VR kommer att kunna köra 90 procent av dagens tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg, åtminstone under första året med kontaktledningsbyte mellan Olskroken och Alingsås.
Ny VD för Öresundståg
En enig styrelse i Öresundståg AB har utsett en ny VD. Det blir Mark Fenzel som kommer att axla rollen efter Jarl Samuelsson som varit tillförordnad VD under en längre period.
Tre svåra år för tågresenärerna
Tre svåra år väntar för tågresenärerna mellan Göteborg och Alingsås. Antalet tåg halveras, restiderna förlängs och risken för förseningar ökar kraftigt. Men det hade kunnat bli ännu värre.
Carlson gav inga besked
Infrastrukturminister Andreas Carlson fick på måndagsmorgonen ta emot de 78 000 namnunderskrifterna mot nedläggningen nav SJ:s nattåg mellan Göteborg och Norrland.
Intermodal terminal invigd i Falköping
Den 24 september invigdes Julas terminal i Falköping.