Annons:

Publicerad: 2024-07-05

Snälltåget öppnar bokningen för vintern 2024-2025

Nu öppnar Snälltåget bokningen för resor under vintern 2024/25 till Åre och övriga vinterdestinationer i Jämtland Härjedalen. Första tåget avgår 20 december och säsongen avslutas 27 april. Bland nyheterna finns att Vemdalen och Ramundberget får ändrad bytesdag som bättre passar tågresenärer från södra Sverige och Danmark och att transfer erbjuds mellan Åre station och Åre Björnen samt Tegefjäll.

“Vi märker redan av ett stort intresse för fjällresor till vintern 2024/25 och många är intresserade av att säkra sin plats på tåget till fjällen i vinter”, säger Marco Andersson, kommersiell chef vid Snälltåget.

Snälltåget kör nattåg från Malmö via Lund, Hässleholm, Alvesta, Nässjö, Linköping, Norrköping, Stockholm, Uppsala till Östersund, Undersåker, Åre, Duved, Enafors* och Storlien* under perioden 20 december 2024–27 april 2025, med avgångar norrut på onsdagar och lördagar och avgångar söderut på torsdagar och söndagar.

Under perioden 20 december–30 mars körs även ett nattåg från Malmö till Åre och Vemdalen på fredagar med återresa på lördagar. Detta innebär att resenärerna till Vemdalen får en annan bytesdag för boendet i fjällen jämfört med tidigare säsonger.

“Nästan alla våra resenärer som reser till Vemdalen kommer från södra Sverige och Danmark. Vi vet att dessa uppskattar att istället resa med avresa fredag och hemresa lördag, för att få en dag hemma innan man går tillbaka till arbete och skola och och hoppas att denna förbindelse ska göra våra avgångar till Vemdalen ännu attraktivare”, fortsätter Marco

Snälltåget erbjuder många transferlösningar i fjällen:

  • Från Undersåker finns transfer till Edsåsdalen, Trillevallen och Vålådalen under hela säsongen.
  • Från Enafors till Storulvåns fjällstation finns transfer under perioden 20 februari–27 april när fjällstationen har öppet
  • Från Vemdalen Röjans station finns transfer till Vemdalens skidområden, Funäsdalen, Bruksvallarna och Ramundberget i anslutning till/från tåget med ankomst och avgång på lördagar
  • Från Östersund till Vemdalens skidområden finns transfer under perioden 22 februari–20 april i anslutning till/från nattåget i Östersund med bytesdag för boendet torsdag och söndag.
  • Från Åre station finns transfer till Åre Björnen och Åre Tegefjäll under perioden 20 december–20 april till/från Snälltåget alla avgångar.

“Förra året introducerade vi möjligheten till transfer från Åre station när många redan hade bokat sin resa. Detta året utökat vi möjligheterna att resa med transfer och det finns med redan när vi öppnat försäljningen”, säger Marco.

Att resa med tåg till fjällen är hållbart. En enkel resa resa med Snälltåget Malmö–Åre innebär mindre än ett kilo koldioxidutsläpp per person tur och retur. Motsvarande resa med SAS i ett modernare flygplan (Airbus NEO 320) Köpenhamn–Östersund innebär 242 kg och en resa med 4 personer i en bensindriven Volvo V60 107 kg per person.

* Till Storlien gör trafiken ett uppehåll under perioden 6 januari–9 februari.

FOTO: Snälltåget

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.