Annons:
Uppgörelse klar för järnväg Borås–Göteborg
Parterna är till slut överens om den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg via Landvetter flygplats. Det var intensiva förhandlingar fram till slutet om investeringen för 48,5 miljarder kronor.
Satsningen innebär att restiden för pendlare kortas och att Landvetter flygplats får en tågstation som blir en viktig knutpunkt för regional kollektivtrafik. Staten står för 43,5 miljarder kronor, medan de lokala parterna tillsammans bidrar med upp till 4,5 miljarder.
Beslutet är historiskt för Västsverige, enligt Borås kommunalråd Ulf Olsson (S), och innebär att arbetet med järnvägen kan fortsätta efter många års osäkerhet. Slutgiltigt beslut väntas från de berörda kommunernas och regionens fullmäktige innan Trafikverket kan påbörja bygget. Första tåget förväntas rulla i slutet av 2030-talet.
Det här är man överens om
- Ny, dubbelspårig järnväg anläggs mellan Göteborg och Borås. Järnvägen kan ha hastigheter upp till 250 km/tim.
- Stationer i Mölndal, vid Landvetter flygplats och i Borås. Stationen vid Landvetter flygplats utvecklas till en knutpunkt för regionalt kollektivtrafikresande.
- Stationer i Mölnlycke med både östlig och västlig anslutning till den nya banan. Ny dubbelspårig järnväg väster och öster om Mölnlycke. Banan väster, öster och söder om Mölnlycke anläggs delvis i tunnel.
- Mölnlycke station byggs om och kommer ha två till tre spår, varav två vid plattform.
- Staten står för 43,5 miljarder kronor. Ytterligare finansiering på mellan 3-5 miljarder kronor behövs, där står Västra
- Götalandsregionen för maximalt 2,5 miljarder, Göteborgs stad för en miljard, Borås för 345 miljoner, Härryda 120 miljoner och Mölndal 235 miljoner. 200-300 miljoner kronor avsätts från regionens beredning för hållbar utveckling. Totalt står de lokala parterna för maximalt 4,5 miljarder kronor. Eventuella kostnader därutöver bärs av Trafikverket.
- Ytterligare kostnader tillkommer, till exempel för detaljplaner.
- De parter som kommit överens är: Bollebygds kommun, Borås kommun, Göteborgs kommun, Härryda kommun, Mölndals kommun, Västra Götalandsregionen, Trafikverket, Swedavia AB, Västsvenska Handelskammaren, Svenskt Näringsliv och Företagarna.
KÄLLA: Länsstyrelsen i Västra Götaland
FOTO: Kasper Dudzik
ANNONS:
Senaste nyheterna:
”En jul utan tågstrul”
Det finns goda förutsättningar för en julhelg utan tågstrul. Det var budskapet från Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana, SJ:s vd Monica Lingegård, VR Snabbtågs tillförordnade vd Erik Wennerholm, Jernhusens vd Biljana Pehrsson och infrastrukturminister Andreas Carlsson vid en pressträff i vänthallen på Stockholm C 19 december.
Infrakraft förvärvar Trackteam
Infrakraft växer vidare genom förvärvet av Trackteam Projektledning AB med bas i Falun. Därmed utökas och breddas Infrakrafts erbjudande inom projektledning och teknisk expertis kopplat till järn- och spårinfrastruktur.
Green Cargo rekryterar ny produktionsdirektör
Green Cargo har rekryterat Erika Ahlqvist som ny produktionsdirektör. Hon tillträder tjänsten den 1 februari 2026 och kommer att ingå i bolagets ledningsgrupp.
SJ kör vidare i Norge
SJ Norge får köra tågen på Dovrebanan, Rørosbanan, Nordlandsbanan, Raumabanan och Trønderbanan i ytterligare två år. Det har Jernbandedirektoratet beslutat.
Fler tåg i tid i november
88,6 procent av alla persontåg var i tid i november. Lokaltågen var mest punktliga, fjärrtågen mest försenade. Men det är stora skillnader mellan olika fjärrtågslinjer.
Intensivutbildning till signaltekniker
Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.
Utredning om effektivare organisering av statlig väg och järnväg klar
Regeringen har tagit emot en utredning som analyserat alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet med uppdraget var att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar.
Storsatsning på nya underhållståg
Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven i Järna
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Sweco vinner uppdrag om två nya spår mellan Hässleholm och Lund
Trafikverket har gett arkitektur- och teknikkonsultföretaget Sweco i uppdrag att genomföra en lokaliseringsutredning för två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Stångby, norr om Lund. Genom att gå från två till fyra spår på sträckan förbättras möjligheten till arbetspendling och kapaciteten för godstransporter på järnväg ökar. Uppdraget, med ett ordervärde på cirka 80 MSEK, löper till mitten av 2028.









