Annons:
Trafikverket till Trelleborg
Trelleborgs hamn har länge arbetat för att fler ska välja tåget för godstransporter. 17 september 2024 besöker Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana hamnen för att diskutera den kapacitetsökning som krävs för fortsatt hållbara transporter.
FOTO: Trelleborgs hamn
“Med en ny, modern intermodal terminal kan vi gå från att hantera 40 000 enheter till 150 000 enheter. Vi är Europas mest hållbara RoRo-hamn och vi kan bidra till att mer gods går på järnväg och därmed avlasta vägnätet, vilket är det mest optimala för miljön. Det kan inte finnas någon som är motståndare till detta, säger Jörgen Nilsson, vd i Trelleborgs Hamn.
Trelleborgs Hamn har haft en mycket stark ökning på den intermodala järnvägstrafiken de senaste åren.
År 2023 åkte nästan 40 000 trailers till eller från Trelleborgs Hamn med järnväg. Ökningen har fortsatt, under perioden januari–juli 2024 har volymen ökat med 12,7 % jämfört med samma period 2023.
“År 2033 pekar prognoserna på 150 000 enheter. För att hantera detta stora antal behöver Trelleborgs Hamn ha tillgång till en modern intermodal terminal för att förbättra hanteringen av intermodala tåg och järnvägsanslutningar”, säger Jörgen Nilsson.
Trafikverket och hamnens samarbete fokuserar nu på att förbättra logistikkedjorna och främja överflyttning av transporter från väg till järnväg som är det mest miljövänliga sättet.
Just nu är tanken att förlänga nuvarande utdragsspår för att förbättra logistiken i terminalen, samtidigt som Trafikverket utreder möjligheten att förändra godsbangården i Trelleborgs Hamn, för att klara en kapacitetsökning längre fram.
Det finns en förhoppning att ett avtal avseende utveckling av den intermodala terminalen och godsbangården kan tecknas 2025, med en överenskommelse om ett längre arrendeavtal. Området kan sedan successivt tas över av kontrakterad part under 2026 för att vara helt färdigbyggd av denna under 2027/2028.
Med en ny modern terminal får Trelleborgs Hamn samma möjlighet att hantera drygt 150 000 trailers på järnväg som systerhamnarna i Rostock, Travemünde och Swinoujscie.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.
Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation
Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.
Dags att återinföra gångbiljetterna?
"Som barn levde vi alltid nära järnvägen i ett mycket pragmatiskt förhållande. Järnvägens relationer med allmänheten har understundom varit problematiska. Men spårspring som i dag anses vara ett stort problem löstes då genom gångbiljetter." Det skriver Björn Petersson, född och uppvuxen i den forna järnvägsknuten Vislanda och under många år lärare och rektor på flera skolor.









