Annons:

Publicerad: 2024-09-21

Resenärerna döper om Rödluvan

Ei saa peittää, Grönluvan eller Grodan? Nu kan resenärerna välja ett nytt namn till ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Tåget hette tidigare Rödluvan, vilket passade utmärkt med det tidigare varumärket MTRX röda färg. Men sedan den finska statliga tågoperatören VR köpte verksamheten före sommaren är det nu dags för ett byte till ett grönt eller finskt namn.

Vad ska VR-tåget heta – Ei saa peittää, Grönluvan eller Grodan? FOTO: VR

I maj blev det klart att MTRX köptes av finska VR, och under sommaren har MTRX snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg varit lika röda som tidigare. Men i augusti bytte tågoperatören namn till VR, och nu rullas det nya gröna varumärket ut för fullt. En del av förändringen är att byta namn på ett av tågoperatörens sex snabbtåg, som idag heter Rödluvan.

– Vi lämnar allt rött bakom oss och att döpa om vårt tåg Rödluvan är en del av det, säger Filip Thunell, vd för VR Snabbtåg Sverige.

– För att hitta ett nytt namn har våra medarbetare kommit med över hundra förslag under sommaren. Nu är det dags att lämna över till resenärerna att fatta det avgörande beslutet vilket namn det blir.

Av de drygt hundra namnförslag från VR:s medarbetare har de tre populäraste namnen vaskats fram. Från och med idag fram till den 25 september är det öppet för alla att rösta på ett av följande tre alternativ:

  • Ei saa peittää som betyder “Får ej övertäckas”. Vanligt förekommande på elektriska värmeelement och kanske den finska textraden som flest svenskar kan. Något av en kultfras.
  • Grönluvan som är en uppdaterad variant av nuvarande Rödluvan.
  • Grodan som är ännu ett grönt namn som kanske anspelar på Göteborgs sightseeing-båtar Paddan?

Det nya namnet offentliggörs den 10 oktober vid en namnceremoni på plattformen. Namnet kommer att synas på den främre delen av tåget. VR:s övriga snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg heter:

  • Trainy McTrainface. Hur det här tåget fick sitt namn är en lång story. Men det handlar om ett brittiskt forskningsfartyg som internet ville döpa till Boaty McBoatface men som senare kom att döpas till Sir David Attenborough. Googla, om du vill gå till botten med det här.
  • Glenn. Alla heter Glenn i Göteborg? Ett av VR:s tåg gör i alla fall det.
  • Miriam. Ett av Göteborgs stora namn. Bryant, alltså.
  • Ingvar. Ett annat stort namn från Göteborg. Behöver vi säga Oldsberg?
  • Estelle. Kungligt resande.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Strulig tågsommar med ljusa stunder

Stora inskränkningar i tågtrafiken på grund av planerade banarbeten och stora störningar på grund av kontaktledningsfel, signalfel och evakuering av tåg. Men för det mesta har tågtrafiken fungerat väl i Sommarsverige 2025.

Notis

Ny kommunikationschef hos SJ

SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny Kommunikationsdirektör och stärker samtidigt hållbarhetsarbetet med ny koncernövergripande enhet för Hållbarhet, som kommer ledas av Claes Lindholtz, Hållbarhetsdirektör.

Notis

Järnvägen röjs mellan Arvidsjaur och Jörn

I slutet av augusti påbörjar Trafikverket arbetet med att vegetationsröja järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn (bandel 151). Syftet är att möjliggöra utredning om en framtida trafikering av sträckan är genomförbar.

Notis

Ingela Bendrot blir generalsekreterare för JBS

För att leda och driva arbetet med den vision och färdplan som JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum, tagit fram har en ny tjänst som generalsekreterare inrättats. JBS första generalsekreterare blir Ingela Bendrot som tillträder tjänsten i januari 2026.

Nyhet

Ingen klarade kraven på nya nattåg

Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.

Nyhet

Nära överenskommelse med SBB

Inom kort avgörs det om Nordic Re-Finance köper ytterligare 15 lok från SBB i Schweiz. Om affären går i lås påbörjas installation av ATC på 620-loket som redan finns i Sverige.

Nyhet

Från sorgebarn till kassako

Inlandståget går som tåget. Destination Inlandsbanan håller näsan ovanför vattenytan. Inlandsbanans förluster ökar på grund av nedskrivningar av värdet på Lint-motorvagnarna.