Annons:

Publicerad: 2024-10-12

Tekniken satte stopp vid SJ:s biljettsläpp

SJ:s julbiljettsläpp på onsdagsmorgonen drabbades av tekniska problem, vilket försvårade för resenärer att boka sina biljetter. Detta trots det digitala kösystem som införts för att hantera hög efterfrågan.

FOTO: Kasper Dudzik

Det uppstod problem, särskilt i appen, där många användare upplevde att systemet inte fungerade som det skulle. Vid ett tillfälle stod runt 5 000 personer i kö, men trots att kön försvann senare på dagen kvarstod problemen med att genomföra bokningar.

SJ har tidigare haft liknande problem vid stora biljettsläpp, och trots försök att förbättra systemen, kvarstår utmaningar under perioder med hög belastning.

Totalt rör det sig om över 7 miljoner biljetter till drygt 22 500 avgångar som släpptes samtidigt för resor över bland annat julen och sportloven, från och med den 15 december till den 17 mars.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Fasta förbindelsen fyller 25 år

I dag fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10-15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.

Nyhet

Unika spårkorsningar i Olskroken

Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.

Nyhet

SJ kan köra nattåg Oslo–Köpenhamn

SJ kan komma att köra dagtåg mellan Oslo och Köpenhamn och nattåg mellan Oslo och Stockholm samt mellan Oslo och Berlin via Köpenhamn från december 2026. Men planerna på nattåg är beroende på framtiden för Euronight Stockholm–Berlin och norska Jernbanedirektoratet.

Notis

Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards

Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.

Nyhet

Nattåg kan vara kommersiellt lönsamma

Det går att bedriva kommersiellt lönsam nattågstrafik. Men bara på vissa sträckor, kanske bara delar av året och bara om man även kör sitt- och liggvagnar i tågen. Det hävdar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.

Notis

Nya röjningslok i Gävle och Ånge

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.