Annons:
Klartecken för 620 i Sverige
Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har godkänt installation av det svenska tågsäkerhetssystemet ATC i de 620-lok som Nordic Re-Finance köper från SBB Cargo. Därmed kan loken anpassas för användning i Sverige.
Text: Ulf Nyström

Det första 620-loket som utrustas med ATC och får dra godståg i Sverige kommer att folieras med alptoppar och den schweiziska flaggan som en hyllning till Schweiz och SBB. ILLUSTRATION: Nordic Re-Finance
”Äntligen”, säger Mikael Zagerholm, teknisk chef på Nordic Re-Finance.
”Det är tråkigt att vi behövt vänta på tillståndet nästan ett år. Det finns väl ingen som gynnats av det.”
Nordic Re-Finance kom för ett år sedan överens med SBB Cargo om att köpa minst 16 av de cirka 80 tunga godstågslok med beteckningen Re 620, före detta Re 6/6, som det federala bolaget förfogar över.
Option om köp av samtliga lok
Det finns en option i avtalet om övertagande av samtliga lok.
Men för att fullfölja affären krävdes att Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) godkände att loken försågs med svensk ATC och att ombordutrustningen för det europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS som finns i loken rivs ut, en äldre version betecknad ETCS 2.4.

Första 620-loket på svenskt spår
620 052 anlände till Sverige på onsdagskvällen. Under fredagen drogs loket till Jönköping i väntan på beslut om ATC-installation. Om några månader kan ett av de starkaste loken i Europa vara i trafik i Sverige.
Annons:

Nordic Re-Finance blir franskägt
Det franska investeringsbolaget Infranity köper 80 procent av det svenska lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance. Köpeskillingen är hemlig men uppgår enligt en källa till drygt två miljarder kronor. Med försäljningen lämnar Björn Ulvaeus järnvägsbranschen.
Efter lång betänketid och utlåtande från samtliga EU-länder har ERA nu godkänt installationen av ATC i de schweiziska loken.
Det första loket, som kom till Sverige i april förra året, kommer med start nästa vecka att folieras i vitt, grått och blått med alptoppar och den schweiziska flaggan som en hyllning till lokets ursprung.
ATC-montage hos Railcare
Därefter körs loket till Railcares lokverkstad i Långsele för installation av ATC.
”Loket kan förhoppningsvis sättas i trafik om några månader”, säger Mikael Zagerholm.
Det är ännu oklart vilket tågföretag som kommer att hyra det första 620-loket på svenska spår.
”Vi har flera intressenter men vi har inte velat skriva något avtal förrän godkännandet från ERA var klart”, säger Mikael Zagerholm.
Övriga lok folieras troligen i svart med en vit bård och en stjärnhimmel och förses med ATC-utrustning i Långsele.
Tungt och starkt lok
Re 620 är ett sexaxligt med tre tvåaxliga boggier, väger 120 ton, har timeffekten 7 850 kW, startdragkraften 395 kN och största tillåtna hastighet 140 km/h.
”Loken är grymt starka”, säger Mikael Zagerholm.
Nordic Re-Finance kommer troligen att ta över ytterligare 15 lok i en första omgång.
”Men vi får väl först höra vad fransmännen säger”, säger Mikael Zagerholm.
Det franska investeringsbolaget Infranity har nyligen köpt 80 procent av Nordic Re-Finance.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Nytt Krösatåg till Sverige
Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.
Asbest kan stoppa 620-loken
SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.
SJ kör nattågen ett år till
SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och övre Norrland ytterligare ett år. Trafikverket har beslutat att utlösa den ensidiga optionen om trafik från december i år till december 2026.
Snälltåget överväger trafik till Norge
Snälltåget kan komma att inleda trafik till och från Norge 2026. Men prioriteringen av upphandlad trafik i Norge och bristen på liggvagnar på begagnatmarknaden gör planerna osäkra.