Annons:
Klartecken för 620 i Sverige
Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har godkänt installation av det svenska tågsäkerhetssystemet ATC i de 620-lok som Nordic Re-Finance köper från SBB Cargo. Därmed kan loken anpassas för användning i Sverige.
Text: Ulf Nyström

Det första 620-loket som utrustas med ATC och får dra godståg i Sverige kommer att folieras med alptoppar och den schweiziska flaggan som en hyllning till Schweiz och SBB. ILLUSTRATION: Nordic Re-Finance
”Äntligen”, säger Mikael Zagerholm, teknisk chef på Nordic Re-Finance.
”Det är tråkigt att vi behövt vänta på tillståndet nästan ett år. Det finns väl ingen som gynnats av det.”
Nordic Re-Finance kom för ett år sedan överens med SBB Cargo om att köpa minst 16 av de cirka 80 tunga godstågslok med beteckningen Re 620, före detta Re 6/6, som det federala bolaget förfogar över.
Option om köp av samtliga lok
Det finns en option i avtalet om övertagande av samtliga lok.
Men för att fullfölja affären krävdes att Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) godkände att loken försågs med svensk ATC och att ombordutrustningen för det europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS som finns i loken rivs ut, en äldre version betecknad ETCS 2.4.

Första 620-loket på svenskt spår
620 052 anlände till Sverige på onsdagskvällen. Under fredagen drogs loket till Jönköping i väntan på beslut om ATC-installation. Om några månader kan ett av de starkaste loken i Europa vara i trafik i Sverige.
Annons:

Nordic Re-Finance blir franskägt
Det franska investeringsbolaget Infranity köper 80 procent av det svenska lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance. Köpeskillingen är hemlig men uppgår enligt en källa till drygt två miljarder kronor. Med försäljningen lämnar Björn Ulvaeus järnvägsbranschen.
Efter lång betänketid och utlåtande från samtliga EU-länder har ERA nu godkänt installationen av ATC i de schweiziska loken.
Det första loket, som kom till Sverige i april förra året, kommer med start nästa vecka att folieras i vitt, grått och blått med alptoppar och den schweiziska flaggan som en hyllning till lokets ursprung.
ATC-montage hos Railcare
Därefter körs loket till Railcares lokverkstad i Långsele för installation av ATC.
”Loket kan förhoppningsvis sättas i trafik om några månader”, säger Mikael Zagerholm.
Det är ännu oklart vilket tågföretag som kommer att hyra det första 620-loket på svenska spår.
”Vi har flera intressenter men vi har inte velat skriva något avtal förrän godkännandet från ERA var klart”, säger Mikael Zagerholm.
Övriga lok folieras troligen i svart med en vit bård och en stjärnhimmel och förses med ATC-utrustning i Långsele.
Tungt och starkt lok
Re 620 är ett sexaxligt med tre tvåaxliga boggier, väger 120 ton, har timeffekten 7 850 kW, startdragkraften 395 kN och största tillåtna hastighet 140 km/h.
”Loken är grymt starka”, säger Mikael Zagerholm.
Nordic Re-Finance kommer troligen att ta över ytterligare 15 lok i en första omgång.
”Men vi får väl först höra vad fransmännen säger”, säger Mikael Zagerholm.
Det franska investeringsbolaget Infranity har nyligen köpt 80 procent av Nordic Re-Finance.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Trafikverket hotas av mångmiljonvite
Om inte Trafikverket senast 5 juni vidtagit åtgärder för förhindra att personal vistas i eller vid spår där det föreligger risk att de blir påkörda av tåg tvingas Trafikverket utge ett vite om 48 miljoner kronor. Det har Transportstyrelsen beslutat.
Norsk trafik på Västkustbanan
När tunneln under Varberg öppnas för tågtrafik i mitten av juli börjar norska Vy Tog köra ett par genomgående tåg mellan Oslo och Malmö via Göteborg. Men på sikt kan det bli mycket tätare tågtrafik längs Västkusten.
100-åring tar tåget till Ängelholm
På lördag drar en 100-åring från Kristianstad till Ängelholm och hem igen. Det är Du 109 levererad till SJ 13 november 1925 som lite i förtid firar högtidsdagen med en tur till Järnvägens museum.
Hjulet sprack från fläns till nav
Hjulet under den lastade malmvagnen sprack från flänsen till navet. Den mycket ovanliga händelsen orsakade urspårningen av elva vagnar i malmtåg 9914 i december 2023. Urspårningen ledde till stopp för trafiken på Malmbanan i 65 dagar.