Annons:
Klartecken för 620 i Sverige
Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har godkänt installation av det svenska tågsäkerhetssystemet ATC i de 620-lok som Nordic Re-Finance köper från SBB Cargo. Därmed kan loken anpassas för användning i Sverige.
Text: Ulf Nyström

Det första 620-loket som utrustas med ATC och får dra godståg i Sverige kommer att folieras med alptoppar och den schweiziska flaggan som en hyllning till Schweiz och SBB. ILLUSTRATION: Nordic Re-Finance
”Äntligen”, säger Mikael Zagerholm, teknisk chef på Nordic Re-Finance.
”Det är tråkigt att vi behövt vänta på tillståndet nästan ett år. Det finns väl ingen som gynnats av det.”
Nordic Re-Finance kom för ett år sedan överens med SBB Cargo om att köpa minst 16 av de cirka 80 tunga godstågslok med beteckningen Re 620, före detta Re 6/6, som det federala bolaget förfogar över.
Option om köp av samtliga lok
Det finns en option i avtalet om övertagande av samtliga lok.
Men för att fullfölja affären krävdes att Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) godkände att loken försågs med svensk ATC och att ombordutrustningen för det europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS som finns i loken rivs ut, en äldre version betecknad ETCS 2.4.

Första 620-loket på svenskt spår
620 052 anlände till Sverige på onsdagskvällen. Under fredagen drogs loket till Jönköping i väntan på beslut om ATC-installation. Om några månader kan ett av de starkaste loken i Europa vara i trafik i Sverige.
Annons:

Nordic Re-Finance blir franskägt
Det franska investeringsbolaget Infranity köper 80 procent av det svenska lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance. Köpeskillingen är hemlig men uppgår enligt en källa till drygt två miljarder kronor. Med försäljningen lämnar Björn Ulvaeus järnvägsbranschen.
Efter lång betänketid och utlåtande från samtliga EU-länder har ERA nu godkänt installationen av ATC i de schweiziska loken.
Det första loket, som kom till Sverige i april förra året, kommer med start nästa vecka att folieras i vitt, grått och blått med alptoppar och den schweiziska flaggan som en hyllning till lokets ursprung.
ATC-montage hos Railcare
Därefter körs loket till Railcares lokverkstad i Långsele för installation av ATC.
”Loket kan förhoppningsvis sättas i trafik om några månader”, säger Mikael Zagerholm.
Det är ännu oklart vilket tågföretag som kommer att hyra det första 620-loket på svenska spår.
”Vi har flera intressenter men vi har inte velat skriva något avtal förrän godkännandet från ERA var klart”, säger Mikael Zagerholm.
Övriga lok folieras troligen i svart med en vit bård och en stjärnhimmel och förses med ATC-utrustning i Långsele.
Tungt och starkt lok
Re 620 är ett sexaxligt med tre tvåaxliga boggier, väger 120 ton, har timeffekten 7 850 kW, startdragkraften 395 kN och största tillåtna hastighet 140 km/h.
”Loken är grymt starka”, säger Mikael Zagerholm.
Nordic Re-Finance kommer troligen att ta över ytterligare 15 lok i en första omgång.
”Men vi får väl först höra vad fransmännen säger”, säger Mikael Zagerholm.
Det franska investeringsbolaget Infranity har nyligen köpt 80 procent av Nordic Re-Finance.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Premiär för Snälltåget via Göteborg
På onsdagen körde Snälltåget det första av tio nattåg från Malmö via Göteborg och Stockholm till Storlien. Tåget med tolv vagnar hade 485 påstigande passagerare.
Ytterligare 15 tyska vagnar till Snälltåget
Snälltåget har köpt elva sittvagnar och fyra restaurangvagnar från Deutsche Bahn (DB). Sittvagnarna ska bland annat användas i tågen mellan Malmö och Oslo. Restaurangvagnarna ersätter Krogen.
Fler norska tåg till Malmö
Den utökade tågtrafiken mellan Oslo och Göteborg har enligt Vy blivit en succé. Nu förlängs två tåg om dagen till Malmö under fyra sommarveckor. Från december kommer Vy att köra Oslo-Malmö under veckosluten.
Äntligen ljuset i tunneln
Klockan 23.28 på söndagskvällen 13 juli, 32 minuter före utsatt tid, rullade det första tåget ut genom den nya järnvägstunneln under centrala Varberg. Det var Cargonets godståg 34016 från Trelleborg mot Alnabru i Oslo som tjuvstartade tågtrafiken i tunneln.