Annons:

Publicerad: 2025-03-01

Intensiv banarbetssäsong väntar

Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
Trafikverket byter flera växlar på bangården i Hässleholm under påskhelgen 2013. Den nya växeln lyfts på plats med spårgående kran Kirow 1200. FOTO: Kasper Dudzik

Järnvägsunderhållet går på högvarv och Trafikverket rustar upp och byter ut allt från spår till signaler i en allt större skala och i en snabbare takt.

“Vi genomför fler åtgärder än någonsin tidigare, detta samtidigt som det också rullar fler tåg än någonsin”, säger Jon Sundh, avdelningschef, Järnvägssystem Underhåll på  Trafikverket. 

Årets banarbetssäsong ovanligt intensiv

Under 2025 fortsätter Trafikverket att arbeta intensivt för att spår och kontaktledningar inte ska stå i vägen för förväntningarna på en punktlig och tillförlitlig järnväg för resenärer och godstransporter.

Resorna på järnvägen har fördubblats de senaste decennierna, varför det finns mycket i anläggningen som behöver rustas upp och moderniseras.

För att använda tiden effektivt vid arbeten som påverkar trafiken tar vi tillfället i akt att göra fler underhållsåtgärder i anläggningen samtidigt.

Fungerande lösningar i samverkan

Det stora bytet av hela elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås som påbörjades i januari. Där har tågbolagen hjälpts åt för att störa resorna så lite som möjligt. Och trafiken har flutit på bra så här långt.

“Vi vässar nu både vår planering och våra produktionsmetoder för att få ut så många arbeten som möjligt i spåren med så liten påverkan på trafiken som möjligt. Det handlar också om att utveckla affärsformer och branschsamarbeten. Vi ser att vi stegvis ökar vår förmåga och är på väg mot ett effektivare underhåll”, säger Jon Sundh. 

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg

Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.

Notis

Train & Rail i Stockholm fullbokad

Train & Rail håller öppet 6–8 maj på Stockholmsmässan. Med ett fullspäckat seminarieprogram och en helt fullbokad utställningshall har mässan 74 helt nya utställare jämfört med premiäråret 2023.

Notis

Ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.

Nyhet

Göteborg C byggs om för längre tåg

Säckbangården i Göteborg kommer att byggas om för att möjliggöra trafik med 400 meter långa tåg. Men ombyggnaden inleds inte förrän Västlänken är klar och kommer av allt att döma inte att vara färdig förrän i slutet av 2030-talet.