Annons:

Publicerad: 2025-05-06

Storsatsning på Malmbanan

Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.

Text: Ulf Nyström

Förra året genomförde Trafikverket spårbyte mellan Gällivare och Håmojåkk på Malmbanan. FOTO: Trafikverket

”Vi genomför en storsatsning på Malmbanan under flera år”, säger Staffan Ökvist, avdelningschef Underhåll Norra regionen på Trafikverket.

”Det är ett prioriterat stråk med omfattande och mycket tung tågtrafik i arktiskt klimat som kräver omfattande underhåll och stora investeringar.”

”Vi ser till att Malmbanan blir ännu bättre och att trafiken blir mer tillförlitlig.”

Den största satsningen är spårbytet mellan Håmojåkk och Råtsi, 59 kilometer, som inleds i mitten av maj. Förra året byttes spåret mellan Gällivare och Håmojåkk.

Spårbytet innebär att räler, sliprar och makadam byts ut med hjälp av spårbyteståg och ballastreningståg. Ballastreningen siktar bort finmaterial och resterande makadam återvinns.

Spårbyte under kvällar och nätter

Arbeten utförs under kvällar och nätter vilket innebär att persontåg, godståg och malmtåg kan framföras dagtid.

I december 2022 sänkte Trafikverket största tillåtna axellast på sträckan Gällivare–Råtsi från 30 till 25 ton sedan man upptäckt utmattningssprickor i rälerna. Sedan 2019 hade tre tåg spårat ut på sträckan. I november 2021 spårade ett malmtåg ut med stora materiella skador som följd.

Nu inleds spårbytet på Malmbanan

I kväll inleds spårbytet mellan Gällivare och Håmojåkk på Malmbanan. Den 32 kilometer långa sträckan får nya sliprar, nya räler och ballastrening under nätterna de kommande två månaderna.

Annons:

Spåret mellan Håmojåkk och Råtsi har drygt 40 år gamla räler som väger 50 kg/meter. Det nya rälerna väger 60 kg/meter. När spåret är bytt kan axellasten mellan Råtsi och Gällivare höjas till 30 ton.

Längre mötesspår

Under 2025 kommer fler bangårdar att förlängas för att få plats med längre godståg på avvikande huvudspår.

Bangården i Gammelstad byggs klart 2025, flera bangårdar mellan Linaälv och Kalixfors på sträckan Gällivare–Kiruna blir klara 2026 och förlängningen av bangården i Sikträsk påbörjas i år.

”Vi förlänger i allmänhet mötesspåren till 800 meter för att malmtågen som är 748 meter långa och godstågen ska få plats”, säger Staffan Ökvist.

Samtidig infart

”Samtidigt får dessa driftplatser samtidig infart vilket kommer att öka kapaciteten väsentligt och ge ett bättre flöde i tågtrafiken.”

Utbyggnaden av det europeiska trafiksäkerhetssystemet ERTMS fortsätter under 2025. Förra året infördes ERTMS mellan Harrträsk, 13 kilometer sydost om Gällivare, och Peuravaara strax väster om Kiruna, cirka tolv mil.

Sträckorna Aptas–Svaapavaara samt Krokvik–Bergfors kommer att kopplas in under vecka 18 och 19. Sträckan Torneträsk–Riksgränsen får ERTMS senare i år.

”ERTMS ger ökad kapacitet och en mer robust signalanläggning”, säger Staffan Ökvist.

”Det har fungerat mycket väl på de tre etapperna som kopplades in förra året.”

Byte av kontaktledningsanläggningen

Med start i år och fram till 2030 ska kontaktledningsanläggningen mellan Boden och Gällivare bytas ut.

”Vi byter ut stolpar och fundament så de klarar de inspänningskrafter som krävs för Malmbanan”, säger Staffan Ökvist.

“Vi byter också kontaktledningarna och utliggare.”

Dessutom sker en uppgradering av hjälpkraften från 10 till 22 kV.

Projekt på Malmbanan:

  • Avvattningsåtgärder Krokvik–Riksgränsen, förbättring av diken, dräneringar, trummor.
  • Upprustning av spår till Stenbacken omformarstation
  • Upprustning av kontaktledning Råtsi–Svappavaara
  • Utbyte av nätstationerna Boden, Luleå och Gällivare
  • Utbyte av 21 000 meter räler utöver spårbytet Håmojokk–Råtsi. En del av det kontinuerliga underhållet av banan som omfattar byte av slitna räler längs hela banan.
  • Byte av cirka 9 500 betongsliprar utöver spårbytet Håmojokk–Råtsi som en del i det kontinuerliga underhållet.
  • Upprustning av ren- och viltstängsel på olika delar längs banan.
  • Byggnation av nytt stängsel sista etappen på Buddbyn–Koskivaara.
  • ERTMS-utbyggnaden fortsätter. Klart 2029.
  • Faunapassage mellan Kalixfors och Råtsi, pågår, byggs klart 2025
  • Gammelstads bangårdsförlängning, pågår, byggs klart 2025.
  • Kiruna malmbangård, ny spåranslutning mot LKAB, pågår, byggs klart 2026.
  • Ny spåranslutning till Svartbyns industriområde.
  • Spårbyte Gällivare–Råtsi. 2025 görs sträckan Håmojåkk–Råtsi.
  • Leväjärvi (Peuravaara), ny spåranslutning mot Viscaria (Copperstone).
  • Linaälv-Kalixfors, växelbyten och bangårdsförlängningar, pågår och blir klara 2026.
  • Sikträsk, bangårdsförlängning, startar 2025.
  • Boden-Gällivare, kontaktlednings- och hjälpkraftsupprustning med start 2025.
Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Reportage

25 år sedan Linx skapades

12 maj 2000, för 25 år sedan, skrev två stolta generaldirektörer under ett avtal om att bilda ett samägt bolag, Linx, för snabbtågstrafik mellan de tre skandinaviska huvudstäderna. Tågen började rulla i januari 2001. Fyra år och några chefer senare likviderades bolaget.

Nyhet

VR kör vidare i Skåne

VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen. Skånetrafiken har beslutat att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.

Nyhet

Bra början på 2025 för SJ

Ökad punktlighet, en kraftig ökning av antalet resenärer och betydligt bättre resultat än första kvartalet 2024. Första kvartalet 2025 blev ett bra kvartal för SJ.

SJ X40 3737 på Västra stambanan mellan Falköping och Stenstorp i mars 2025.