Annons:

Publicerad: 2025-05-22

Ny teknik revolutionerar underhållet på Malmbanan

Trafikverket har börjat med spårövervakning från tåg i reguljär i trafik på Malmbanan. Tekniken väntas leda till effektivare planering och uppföljning av järnvägsunderhållet.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Nu mätteknik införs på Malmbanan. FOTO: Trafikverket

“Målet är att få en mer tillförlitlig järnväg med färre kostsamma och tidsödande avbrott i trafiken. Fel och brister på spår och räls kommer kunna upptäckas betydligt tidigare än vad som är fallet idag, då det krävts speciella mätningsfordon. Nu är det möjligt för oss att mer effektivt planera och genomföra underhållet på Malmbanan”, säger Göran Henning, produktionsplanerare vid Trafikverket.

Inom projektet Mätning av anläggning från järnvägsfordon (MAJ) monterar leverantörer till Trafikverket mätutrustning på tåg som kör i den ordinarie trafiken. Fordonen samlar in spårinformation kontinuerligt medan tågen rullar. Informationen skickas sedan över till Trafikverket.

“Det här blir ett viktigt komplement till dagens andra mätmetoder, exempelvis mätvagnen och fast monterade detektorer”, säger Magnus Svensson teknisk specialist vid Trafikverket.

Under 2024 monterades den första mätutrustningen på tåg som trafikerar Malmbanan och nu under 2025 används utrustningen skarpt på både persontåg och godståg. Några exempel på vad utrustningen automatiskt övervakar och analyserar är höjdläge, slag, skevning och sidoläge på spåren.

Möjligheter för branschen

MAJ-projektet är ett av flera initiativ som pågår på Trafikverket för att digitalisera järnvägsunderhållet. Det innebär spännande tider för branschen i stort.

“Digitaliseringen kommer medföra enorma möjligheter för både projekten och entreprenörerna att bedriva underhåll i framtiden”, säger Magnus Svensson teknisk specialist vid Trafikverket.

Fakta om MAJ

Projektet Mätning av anläggning från järnvägsfordon, MAJ, har pågått sedan början av 2022. Projektet startade som en innovationsupphandling till vilken leverantörer bjöds in för att presentera förslag på hur man kan mäta järnvägsspårens skick med hjälp av utrustning monterad på tåg i reguljär trafik samt leverera en informationstjänst som bland annat visar vilka avvikelser som skett och är på väg att ske. Projektet är nu inne i den sista etappen.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Stora banarbeten ger mycket busstrafik

Det blir som vanligt mycket buss för tågresenärerna i Sverige i sommar. Det är stopp för tågen på delar av Västkustbanan, Mälarbanan och Rååbanan och för alla eltåg genom Borlänge under fyra veckor.

Debatt

”Europaspåret viktig för ökad spårkapacitet i Skåne”

Några av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor finns i Skåne enligt Trafikverkets rapport om järnvägens kapacitetsutnyttjandet 2024. På flera sträckor ska gods-, fjärr-, regional- och lokaltåg dela på kapaciteten och för den gränsöverskridande trafiken finns idag bara en järnvägsförbindelse över Öresund. Det bidrar till störningskänslighet och ett högt kapacitetsutnyttjande menar Hanne Skak Jensen som är projektledare Europaspåret.

Notis

Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn

För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.

Nyhet

Plus och minus för Inlandsbanan

Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.

Nyhet

ERTMS på en tredjedel av Malmbanan

Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.

Nyhet

Kaos i containertrafiken

All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.

Nyhet

Tågtransporter hotas av nedläggning

Hösten 2021 inleddes virkestransporter från Fiskarheden på Västerdalbanan. Nu hotas de av nedläggning. Det gamla ERTMS-systemet som finns på Västerdalbanan klarar inte de många och långa godstågen som nu trafikerar banan.

Notis

VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025

VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.

Nyhet

Storsatsning på Malmbanan

Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.