Annons:

Publicerad: 2025-06-07

Avgörande beslut för nya centralstationen i Linköping

Linköpings framtida centralstation som börjar byggas år 2030 kommer att byggas på marken istället för att ligga upphöjd på en bro.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Visionsbild för att illustrera hur S:t Larsgatan ska förlängas och leda fram till Linköpings nya centralstation. Det är långt ifrån klart hur det kommer att se ut, men här visas hur S:t Larsgatan skulle kunna se ut precis innan det södra stationstorget. Till vänster leder stråket fram till huvudentrén och till höger fortsätter stråket norrut över den nya järnvägen. Linköpings innerstad kommer på sikt att växa fram till den nya stationen och vidare norrut. Längst till vänster syns det gamla lokstallet och längre bort sticker Tornet upp. FOTO: Linköpings kommun

År 2035 väntas de nya tågen börja rulla vilket innebär att järnvägsstationen ska vara färdig tills dess, likaså de nya järnvägsspåren som Trafikverket ansvarar för att bygga.

I grunden handlar det hela om Ostlänken som är en 16 mil lång ny dubbelspårig järnväg som kommer att gå mellan Järna och Linköping. Med de nya järnvägsspåren kommer det vara möjligt att resa snabbare och smidigare mellan Linköping och Stockholm än i dag.

Beslutet om det markförlagda läget tas på kommunfullmäktiges sammanträde 17 juni. Ett upphöjt läge på en bro hade inneburit att Linköpings kommun skulle behöva medfinansiera stationsbygget till en kostnad av cirka 5 miljarder kronor, vilket motsvarar ungefär vad kommunen årligen lägger på hela grundskolan, gymnasiet och förskolan tillsammans.

För Linköping som stad innebär Ostlänken att hela innerstaden förändras. Eftersom den nya centralstationen kommer att bli en av Linköpings mest besökta platser kommer området runt omkring successivt att utvecklas med kontor, hotell, bostäder och nya gator. Det kommer att skapas grönytor, skolor och lekplatser. 

Själva stationsbyggnaden kommer att ligga mellan fjärrbussterminalen vid nuvarande resecentrum och Tornet.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Stockholm C omvandlas från grunden

Byggstart om sex-sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.

Notis

Nya röjningslok i Gävle och Ånge

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.

Notis

WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag

Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.

Nyhet

Sista tåget var försenat

Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.

Notis

Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK

Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen