Annons:
Nära överenskommelse med SBB
Inom kort avgörs det om Nordic Re-Finance köper ytterligare 15 lok från SBB i Schweiz. Om affären går i lås påbörjas installation av ATC på 620-loket som redan finns i Sverige.
Text: Ulf Nyström Foto: Lennart Nilsson

Nordic Re-Finance har under vintern och våren köpt 25 Rc4-lok, bland andra Rc4 1301, av Green Cargo och förfogar ny över 34 Rc4-lok. 1301 i koppling med 1279 drar Aitik-tåget med kopparslig till Skelleftehamn i Hednoret strax söder om Boden 23 augusti 2023.
”Vi har en dialog med SBB om köp av 15 lok”, säger Kim Zagerholm, operativ chef på Nordic Re-Finance (NRFAB).
”Vi kommer att träffa representanter för SBB om ett par veckor och hoppas kunna slutföra affären då.”
Nordic Re-Finance, det största lokuthyrningsföretaget på den svenska tågmarknaden, fick för halvtannat år sedan löfte av det federala schweiziska tågtrafikföretaget SBB om köp av ett antal kraftiga godstågslok som med tiden blivit övertaliga i Schweiz.
Krävs ATC för trafik i Sverige
Men för att kunna använda loken i Sverige måste de förses med trafiksäkerhetssystemet ATC och för det krävdes ett godkännande från EU:s järnvägsbyrå ERA.
ERA gav efter mycket moget övervägande klartecken i januari i år.

Klartecken för 620 i Sverige
Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har godkänt installation av det svenska tågsäkerhetssystemet ATC i de 620-lok som Nordic Re-Finance köper från SBB Cargo. Därmed kan loken anpassas för användning i Sverige.
Det första loket, som levererats till Sverige folierades om och var på väg till Railcare i Långsele för installation av ATC när SBB uppgav att man hittat asbest i loken och affären stoppades på obestämd tid.
Försenade leveranser av Vectron
”Når vi en överenskommelse med SBB om köp av 620-loken drar vi upp 620.052 från Jönköping till Långsele direkt för installation av ATC”, säger Kim Zagerholm.
Diskussioner om köp av Traxx-lok
Enligt Zagerholm diskuterar Nordic Re-Finance dessutom köp av ett antal Traxx-lok från SBB. Nordic Re-Finance har tidigare köpt tolv Traxx-lok, betecknade 482, av SBB.
”Men de diskussionerna är i ett tidigt skede, en affär kommer att dröja en tid,”

Asbest kan stoppa 620-loken
SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.
Annons:

Green Cargo säljer 55 lok
Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance köper 25 Rc4-lok och 25 V5-lok av Green Cargo. Loken levereras under det närmaste halvåret. Köpeskillingen är inte officiell men uppgår troligen till drygt 200 miljoner kronor. Dessutom köper Grenland Rail fem Rc4-lok.
Under vintern och våren har Nordic Re-Finance övertagit 25 Rc4-lok och 25 V5-lok från Green Cargo.
Knappt hälften av de sammanlagt 50 loken är för närvarande uthyrda.
”Det har varit enklare än vi trodde att hyra ut de små dieselloken som används för växling på många håll i landet” säger Kim Zagerholm.
Enligt Zagerholm är Rc4-loken i ”varierande skick”.
45–50 år gamla lok
”De är väl ungefär som man kunde vänta sig av lok som använts intensivt i uppemot 50 år”, säger han.
Nordic Re-Finance låter foliera om samtliga Rc4-lok, förutom Rc4 1166, i företagets traditionella blå-svara färgsättning.
Rc4 1166 har folierats i de färger Amtrak använde på 1970-talet så loket skeppades över Atlanten för tester i USA 1976–1977.
Loket har sedan den uppseendeväckande folieringen hyrts och använts av Nässjö Järnvägsmuseum för ett antal utfärder.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu

X995 har återuppstått i Jönköping
X995 har återuppstått hos lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance. Det 49 år gamla loket är ett av 25 Rc4-lok som företaget köper av Green Cargo och har nu folierats i Amtraks färger från 1970-talet.
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Två mil nytt spår på Dalabanan
Under åtta veckor har Trafikverket rustat upp Dalabanan mellan Morgongåva och Sala. Banan har fått två mil nytt spår, ny kontaktledningsanläggning och ny två nya växlar.
Kritik mot Trafikverkets förslag
Trafikverkets förslag till Nationell plan för åren 2026–2037 har mötts med förvåning, besvikelse och ilska. Företrädare för Inlandsbanan är förvånade och politiker i Skåne och Västernorrland ursinniga.
Sandahls satsar på egen kombiterminal
På onsdagsmorgonen 1 oktober anlände det första tåget till den nya kombiterminalen i Gnarp. Kombiterminalen ägs av Sandahl Logistik och har byggts på rekordtid.
Väte Rail tar över kombiterminal
Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.