Annons:

Publicerad: 2025-08-11

Nära överenskommelse med SBB

Inom kort avgörs det om Nordic Re-Finance köper ytterligare 15 lok från SBB i Schweiz. Om affären går i lås påbörjas installation av ATC på 620-loket som redan finns i Sverige.

Text: Ulf Nyström  Foto: Lennart Nilsson

Nordic Re-Finance har under vintern och våren köpt 25 Rc4-lok, bland andra Rc4 1301, av Green Cargo och förfogar ny över 34 Rc4-lok. 1301 i koppling med 1279 drar Aitik-tåget med kopparslig till Skelleftehamn i Hednoret strax söder om Boden 23 augusti 2023.

”Vi har en dialog med SBB om köp av 15 lok”, säger Kim Zagerholm, operativ chef på Nordic Re-Finance (NRFAB).

”Vi kommer att träffa representanter för SBB om ett par veckor och hoppas kunna slutföra affären då.”

Nordic Re-Finance, det största lokuthyrningsföretaget på den svenska tågmarknaden, fick för halvtannat år sedan löfte av det federala schweiziska tågtrafikföretaget SBB om köp av ett antal kraftiga godstågslok som med tiden blivit övertaliga i Schweiz.

Krävs ATC för trafik i Sverige

Men för att kunna använda loken i Sverige måste de förses med trafiksäkerhetssystemet ATC och för det krävdes ett godkännande från EU:s järnvägsbyrå ERA.

ERA gav efter mycket moget övervägande klartecken i januari i år.

Klartecken för 620 i Sverige

Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har godkänt installation av det svenska tågsäkerhetssystemet ATC i de 620-lok som Nordic Re-Finance köper från SBB Cargo. Därmed kan loken anpassas för användning i Sverige.

Det första loket, som levererats till Sverige folierades om och var på väg till Railcare i Långsele för installation av ATC när SBB uppgav att man hittat asbest i loken och affären stoppades på obestämd tid.

Vectron inte överens med ERTMS i Schweiz

Samtidigt uppenbarade sig samarbetsproblem mellan SBB:s nya Vectron-lok och trafiksäkerhetssystemet ERTMS vilka medförde att SBB kunde behöva använda 620-loken.

Efter några månader hävde dock SBB exportförbudet och under sommaren har Nordic Re-Finance haft kontakter med SBB angående köpet av 15 lok i 620-serien.

”Når vi en överenskommelse med SBB om köp av 620-loken drar vi upp 620.052 från Jönköping till Långsele direkt för installation av ATC”, säger Kim Zagerholm.

Diskussioner om köp av Traxx-lok

Enligt Zagerholm diskuterar Nordic Re-Finance dessutom köp av ett antal Traxx-lok från SBB. Nordic Re-Finance har tidigare köpt tolv Traxx-lok, betecknade 482, av SBB.

”Men de diskussionerna är i ett tidigt skede, en affär kommer att dröja en tid,”

Asbest kan stoppa 620-loken

SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.

Annons:

Green Cargo säljer 55 lok

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance köper 25 Rc4-lok och 25 V5-lok av Green Cargo. Loken levereras under det närmaste halvåret. Köpeskillingen är inte officiell men uppgår troligen till drygt 200 miljoner kronor. Dessutom köper Grenland Rail fem Rc4-lok.

Under vintern och våren har Nordic Re-Finance övertagit 25 Rc4-lok och 25 V5-lokomotorer från Green Cargo.

Knappt hälften av de sammanlagt 50 loken är för närvarande uthyrda.

”Det har varit enklare än vi trodde att hyra ut de små dieselloken som används för växling på många håll i landet” säger Kim Zagerholm.

Enligt Zagerholm är Rc4-loken i ”varierande skick”.

45–50 år gamla lok

”De är väl ungefär som man kunde vänta sig av lok som använts intensivt i uppemot 50 år”, säger han.

Nordic Re-Finance låter foliera om samtliga Rc4-lok, förutom Rc4 1166, i företagets traditionella blå-svara färgsättning.

Rc4 1166 har folierats i de färger Amtrak använde på 1970-talet så loket skeppades över Atlanten för tester i USA 1976–1977.

Loket har sedan den uppseendeväckande folieringen hyrts och använts av Nässjö Järnvägsmuseum för ett antal utfärder.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

X995 har återuppstått i Jönköping

X995 har återuppstått hos lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance. Det 49 år gamla loket är ett av 25 Rc4-lok som företaget köper av Green Cargo och har nu folierats i Amtraks färger från 1970-talet.

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Ingen klarade kraven på nya nattåg

Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.

Nyhet

Från sorgebarn till kassako

Inlandståget går som tåget. Destination Inlandsbanan håller näsan ovanför vattenytan. Inlandsbanans förluster ökar på grund av nedskrivningar av värdet på Lint-motorvagnarna.