Annons:

Publicerad: 2025-08-22

Strulig tågsommar med ljusa stunder

Stora inskränkningar i tågtrafiken på grund av planerade banarbeten och stora störningar på grund av kontaktledningsfel, signalfel och evakuering av tåg. Men för det mesta har tågtrafiken fungerat väl i Sommarsverige 2025.

Text: Ulf Nyström  Foto: Svante Fält

Vy beskriver de fyra veckorna med tågtrafik mellan Oslo och Malmö via Göteborg som en framgång och kommer att köra veckoslutstrafik mellan Oslo och Malmö från tidtabellsskiftet i december.  Tåg 10396 Malmö-Oslo med 74.131 och 74.128 har just rullat under Europaväg 6 vid Heberg 26 juli 2025.

”Det har gått bra, vi är väldigt nöjda”, säger Ludvig Hambro, chef för de kommersiella tågen på Vy.

”Uppmärksamheten har varit stor.”

Under fyra veckor i sommar har norska Vy förutom den ordinarie trafiken mellan Oslo och Göteborg kört två tågpar hela sträckan Oslo–Göteborg–Malmö.

”Vi har i första hand velat testa möjligheten att köra mellan Göteborg och Malmö och få drifterfarenheter”, säger Ludvig Hambro.

”Trafiken har fungerat bra och vi har stora förhoppningar inför starten av den regelbundna veckoslutstrafiken i december.”

Sex veckor i stället för fyra

Nästa sommar hoppas Vy kunna köra daglig trafik mellan Oslo och Malmö under sex veckor. Banarbeten i Norge och i Sverige sätter stopp för trafik under hela sommaren.

Det har knappas varit fullsatt på tågen men det beror, enligt Ludvig Hambro, på att trafiken kom igång först i mitten av juli på grund av banarbetena på Västkustbanan under första halvan av sommaren och att SJ valt att inte sälja biljetter till Vy:s tåg.

Fler norska tåg till Malmö

Den utökade tågtrafiken mellan Oslo och Göteborg har enligt Vy blivit en succé. Nu förlängs två tåg om dagen till Malmö under fyra sommarveckor. Från december kommer Vy att köra Oslo-Malmö under veckosluten.

”Vi hoppas att våra kollegor kommer att sälja biljetter till våra tåg på samma sätt som vi säljer biljetter till deras tåg”, säger han.

Lyckad omledning via Göteborg

Snälltåget har under fem veckor i sommar kört två tåg i veckan Malmö–Storlien via Göteborg med uppehåll i Lund, Helsingborg, Halmstad, Göteborg C, Skövde och Stockholm och därefter ordinarie uppehåll.

”Resandet med Jämtlandstågen har ökat med 44 procent jämfört med förra sommaren”, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.

”Vi är tillbaka på samma antal resande som 2023. Förra årets strul med biljettförsäljningen orsakade en rejäl dipp i resandet.”

”Det har varit så gott som fullt i tågen hela sommaren. I snitt har vi haft 90 resenärer i tågen som stigit på eller av i Helsingborg, Halmstad, Göteborg och Skövde.”

Fler nattåg via Göteborg 2026

Snälltåget planerar att köra nattåg mellan Malmö och Jämtland via Göteborg en natt i veckan från julhelgen i år till vecka 8 och därefter två tåg i veckan under vårvintern till början av maj.”

Sommaren 2026 är Västra stambanan helt stängd mellan Göteborg och Alingsås under åtta veckor och Snälltåget kan då komma att köra nattågen via Trollhättan, Kil, Ludvika och Borlänge utan att angöra Stockholm.

”Men det kommer att bli väldigt trångt på spåret mellan Göteborg och Kil eftersom många tåg kommer att behöva köra den vägen”, säger Marco Andersson.

”Hittills har Trafikverket inte erbjudit några acceptabla körtider via Kil.”

Annons:

Premiär för Snälltåget via Göteborg

På onsdagen körde Snälltåget det första av tio nattåg från Malmö via Göteborg och Stockholm till Storlien. Tåget med tolv vagnar hade 485 påstigande passagerare.

Om Snälltåget kör via Göteborg och Kil sommaren 2026 kommer tågen inte att angöra Göteborg C utan gör uppehåll i Gamlestaden för att slippa tågvändning på Göteborg C på samma sätt som under vintern och våren.

Ökat resande Stockholm–Malmö

Snälltåget har under sommaren kört två tågpar per dag mellan Stockholm och Malmö. Resandet i de tågen har ökat med 13 procent jämfört med förra sommaren.

”Tågen har varit i stort sett fullsatta”, säger Marco Andersson.

”Det är framförallt ökat resande till och från Köpenhamn som bidragit till ökningen.”

Snälltågets tåg till Berlin och Österrike har i år varit lika välbesatta som vanligt.

”Antalet resande har varit i stort sett oförändrat och det innebär i princip fullsatta tåg”, säger Marco Andersson.

Infrastrukturfel drabbade många resenärer

Enligt SJ har tågtrafiken under sommaren 2025 kännetecknats av planerade banarbeten, frekventa fel på infrastrukturen och något minskat resande.

”Det har varit mycket strul i nattågstrafiken till Övre Norrland och på Västra och Södra stambanorna”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

”Vi har vid ett par tillfällen haft förseningar i nattågen på 600–900 minuter och även om resenärerna har förståelse för situationen och visat stort tålamod är det knappast något som lockar nya resenärer.”

”Mycket skulle vara vunnet om Trafikverkets entreprenörer kunde åtgärda akuta fel snabbare än i dag.”

Ökat resande Stockholm–Oslo

Dessutom var snabbtågstrafiken mellan Göteborg och Malmö inställd under försommaren på grund av inkoppling av dubbelspåret genom Varberg.

”Däremot har tågtrafiken mellan Stockholm och Oslo och mellan Stockholm och Jämtland fungera riktigt bra i sommar och antalet resenärer mellan Sverige och Norge har ökat kraftigt”, säger Jan Kyrk.

”Flera av de senaste somrarna har vi ju haft banarbeten i Värmland som medfört omledningar, långa restider och inställda tåg.”

Inga sommartåg Stockholm–Halland

VR Snabbtåg har för första sommaren på flera år inte kunnat köra direkttåg mellan Stockholm och Västkustbanan på grund av avstängningen av trafiken genom Varberg och banarbeten i Almedal strax söder om Göteborg C.

”Men vi hoppas kunna återkomma med de tågen nästa år”, säger Erik Wennerholm, interim vd i VR Snabbtåg.

”Trafiken mellan Stockholm och Göteborg har fungerat hyfsat för oss trots ett antal akuta fel som växelfel, åsknedslag, signalfel, nedriven kontaktledning, evakuering av annat bolags tåg och en del annat.”

”Men efter en strulig period är vi nu åter uppe i en punktlighet på 80 procent.”

Rekordsnabbt utsålt tåg

Det största glädjeämnet för VR Snabbtåg sommaren 2025 var biljettförsäljningen till konserttåget från Stockholm till Göteborg i anslutning till Håkan Hellströms framträdande på Ullevi.

”Vi har aldrig tidigare sålt alla platser till ett tåg lika snabbt som platserna i det tåget”, säger Erik Wennerholm.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Notis

Ny kommunikationschef hos SJ

SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny Kommunikationsdirektör och stärker samtidigt hållbarhetsarbetet med ny koncernövergripande enhet för Hållbarhet, som kommer ledas av Claes Lindholtz, Hållbarhetsdirektör.

Nyhet

Gods från tåg till lastbil efter höjda banavgifter

I höst beslutar ScandFibre Logistics (SFL) vilket eller vilka företag som får utföra transporterna av papper och förpackningsmaterial under de kommande fem åren. Avtalen är värda fem–sex miljarder kronor men risken är stor att många transporter förs över från tåg till lastbil.

Nyhet

​Bensin från båt till tåg

På onsdagskvällen gick det första bränsletåget från Göteborg till Malmö. Green Cargo kör i höst två tåg I veckan och från december fyra tåg I veckan med bensin och dieselolja för St1.