Annons:
Godstågen tar Inlandsbanan
Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.
Text: Ulf Nyström Foto: Emma Lemon

På tisdagsmorgonen körde Onrail det första omledningståget från södra till norra Sverige via Inlandsbanan. Det 540 meter långa tåget passerar här Lit.
Annons:
Under ett dygn körs normalt 30-40 godståg genom Ångermanland på Stambanan genom Övre Norrland och Botniabanan-Ådalsbanan. Sedan i söndags körs inte något.
Efter nästan två dygns totalstopp kunder norska Onrail på tisdagsmorgonen köra kombitåget Oslo-Narvik via Östersund, Storuman och Hällnäs. Sedan följde ytterligare tre tåg under tisdagen.
”Sedan vi tog över North Rail Express, NRE, mellan Oslo och Narvik i december förra året har det varit få problem med infrastrukturen i Sverige”, säger Henning Aandal, daglig leder i Onrail.
”Många står och stampar”
”Men nu är det verkligen problematiskt och vi är många som står och stampar i väntan på att få besked från Trafikverket och Inlandsbanan om och när vi kan få köra tåg den enda framkomliga järnvägen mellan södra och norra Sverige.”
Onrail drog vinstlotten och var bäst förberett. På tisdagsmorgonen kunde det 540 meter långa norrgående kombitåget avgå från Östersund med ett Eurodual-lok som dragkraft och under kvällen fortsatte tåget norrut från Hällnäs på Stambanan genom Övre Norrland mot Boden och Narvik med dubbla Traxx-lok.
Lots från Inlandståg
”Vi hade lots från Inlandståg med på hela resan från Östersund till Hällnäs”, säger Henning Aandal. ”Annars hade det inte gått, våra förare har ju ingen linjekännedom på Inlandsbanan och på Tvärbanan Storuman-Hällnäs.”
Eurodual, som tillverkas av Stadler har förutom konventionella strömavtagare, transformatorer och sex elmotorer som kan prestera 6,15 megawatt en 16-cylindrig dieselmotor som levererar 2,8 MW för körning på icke-elektrifierade banor.
På tisdagskvällen fick Onrail tillstånd av Trafikverket att köra södergående NRE som strandat i Gimonäs utanför Umeå tillbaka till Hällnäs där Eurodual-loket tog över för att köra till Storuman och Östersund under natten.”
Tåget beräknades lämna Gimonäs 20:15 och skulle anlända Östersund under onsdagsförmiddagen.
Fyra och ett halvt dygn från Narvik till Oslo
”Vi hoppas vara framme i Oslo tidigt på torsdag morgon”, säger Henning Aandal. ”Då har transporten av lax varit på väg från Narvik i drygt fyra dygn. Men en vi har hållit igång kylaggregaten och den värdefulla laxen bör ha klarat den långa restiden.”
Kapaciteten på den enkelspåriga och oelektrifierade Inlandsbanan är synnerligen begränsad. Största tillåtna hastighet för lokdragna tåg är 70 km/h och det är långt mellan driftplatserna med mötesmöjligheter. Dessutom har flera av dessa korta mötesspår.
Körtiden mellan Östersund och Storuman, 31 mil, är fem-sex timmar och körtiden på Tvärbanan Storuman-Hällnäs, 17 mil, är drygt tre timmar.
Fem diesellok till förfogande
”Vi har fem diesellok som vi kan använda för att dra godstågen”, säger Hans Jonsson, vd i Inlandståg. ”Eftersom banan är kurvig och kuperad använder vi helst två lok i varje tåg och det innebär att vi inte har möjligheter att dra så många tåg per dygn.”
”Men vi hjälper till så gott vi kan. Vi har förare i beredskap och vi har tågklarerare på driftplatser med mötesmöjligheter.”
Resurserna lär behövas. Fem-sex godstågsbolag har anmält intresse för att köra tågen via Storuman och prioriteringen är hård.
”Trafikverket bestämmer”, säger Hans Jonsson. ”Besluten har dragit ut på tiden men nu på tisdagskvällen verkar det ändå som om någon form av regelbunden trafik kan komma igång.”
Inlandsbanan förvaltas av kommunerna
Inlandsbanan är statlig men förvaltas av kommunerna längs banan med årliga anslag från staten för banunderhållet.
”Den uppkomna situationen är ett tydligt exempel på hur inlandets järnväg bidrar till att upprätthålla samhällsviktiga transporter i en krissituation”, säger Inlandsbanan vd Otto Nilsson som i åratal slagits för ökade anslag till underhåll och en rejäl upprustning av banan.
”Det som hänt visar på behovet av långsiktiga satsningar. För att Inlandsbanan fullt ut ska kunna ta den roll som krävs i både krislägen och med de senaste årens ökade trafik på Inlandsbanan, behövs investeringar.”
Önskemål om ökad bärighet
Enligt Otta Nilsson handlar det om att höja bärigheten längs hela sträckan, bygga ut fler och längre mötesstationer, särskilt med tanke på att många godståg idag är över 600 meter långa, samt förbättra kapaciteten för trafikledning.
”Med rätt utveckling kan banan bidra till ett mer robust, flexibelt och motståndskraftigt järnvägssystem i norra Sverige”. Säger Otto Nilsson.

Onrail använde ett av de egna Eurodual-loken som dragkraft mellan Östersund och Hällnäs via Storuman. Loket har en 16-cylindrig dieselmotor som kan förse elmotorerna med ström för effekten 2 800 kilowatt. drygt 3 800 hästkrafter.
Under tisdagen körde Hector Rail den så kallade SCA-pendeln från Holmsund utanför Umeå till Falköping via Hällnäs-Storuman-Hoting-Forsmo-Långsele med ett av de egna T66-loken som dragkraft.
Del av stålämneståg kördes i natt
Green Cargo fick i går kväll klartecken att under natten köra en del av ett stålämneståg från Luleå till Borlänge via Hällnäs-Storuman-Östersund.
Stålämnestågen har normalt en tågvikt på upp till 3 700 ton men tågvikten på Inlandsbanan är begränsad till 1 400 ton.
”Det är bättre med ett tåg än inget tåg”, säger Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo. ”Vi hoppas få köra fler tåg de närmaste dagarna.”
Enligt Trafikverket kommer Ådalsbanan och Botniabanan inte att kunna öppnas för tågtrafik förrän på måndag eller tisdag nästa vecka. Möjligheten att återuppta trafiken på Stambanan genom Övre Norrland dröjer ännu länge.
Vattnet har sjunkit undan
”Den goda nyheten är att vattnet sjunkit undan på flera ställen och att vi kunnat inspektera flera kritiska sträckor och kunnat genomföra några mindre insatser”, säger Peter Jonsson, presskommunikatör på Trafikverket. ”Uppröjningen av virket från urspårningen vid Prästmon är så gott som klar.”
”Men det dröjer innan vi kan lyfta bort de urspårade vagnarna, det är problem med bärigheten för de kranar som krävs för lyften.”
Vid den andra urspårningsplatsen, väster om Skorped på Stambanan genom Övre Norrland, pågår fortfarande förstärkning av banvallen och en grusväg som behöver användas för de kranbilar som ska lufta vagnar och containrar där.
Ännu ingen prognos
”Vi har ännu ingen prognos för när banorna kan öppnas för trafik men hoppas kunna presentera en prognos de närmaste dagarna.”
SJ har beslutat att inte återuppta nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland förrän tidigast på måndag i nästa vecka.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Tågstoppet kan bli långvarigt
I bästa fall kan tågtrafiken på Ådalsbanan återupptas klockan 15 på onsdagen. Men Trafikverket ville på måndagen inte ge några officiella besked om tidpunkten för återupptagen tågtrafik. Norska Onrail satsar på Inlandsbanan.
Nya förbigångsspår på Västra stambanan
Om fyra veckor kopplas det nya förbigångsspåret i Välevattnet mellan Laxå och Finnerödja in. Om två år ska två nya förbigångsspår ligga klara strax öster om Katrineholm och om ytterligare två år kopplas förbigångsspåren mellan Högsjö och Kilsmo in till Västra stambanan.
Återhämtning för Hector Rail
2024 var ett uselt år, åtminstone ekonomiskt, för Hector Rail både i Sverige och Tyskland. Men 2025 är situationen annorlunda och det ekonomiska utfallet är ”väsentligt bättre”.
Trafikverkets granskning av delprojekt i Västlänken visar på allvarliga brister hos entreprenören
Trafikverket har granskat entreprenaden E05 Korsvägen i Västlänken. Granskningen visar på systematiska brister från entreprenören, vilket har lett till oacceptabla kostnadsökningar enligt Trafikverket.