Annons:
Vossloh förvärvar Sateba
Den 1 oktober 2025 slutförde järnvägsteknikföretaget Vossloh förvärvet av betongsliperstillverkaren Sateba.
Sateba har sitt huvudkontor i Paris och är en av de ledande tillverkarna av betongslipers i Europa. FOTO: Vossloh
Sateba har sitt huvudkontor i Paris och är en av de ledande tillverkarna av betongslipers i Europa. Med cirka 1 000 anställda och 19 anläggningar i tio europeiska länder har Sateba en produktionskapacitet på cirka fyra miljoner slipers per år.
”Det här förvärvet stärker vår systemkompetens inom järnvägsinfrastruktur och vi kan nu erbjuda fler skräddarsydda och innovativa lösningar och i slutändan också högre tillgänglighet i spår för våra kunder”, säger Vosslohs koncern-vd Oliver Schuster.
Sateba i Sverige har 36 anställda och levererar prefabricerade betongprodukter för järnväg såsom slipers, fundament och plankorsningar. Företaget har produktion i Kungsör samt i Långviksmon, strax utanför Örnsköldsvik.
Vossloh har redan omfattande erfarenhet av betongslipers på den nordamerikanska och australiska marknaden. Med förvärvet av Sateba utökar Vossloh sin portfölj i Europa.
Sateba har över hundra års expertis och har länge varit en viktig och pålitlig affärspartner till Vossloh inom områdena växlar och befästningssystem. Förvärvet innebär att Vossloh får både större kundnärvaro och mer räckvidd på viktiga europeiska marknader.
Affärsenheten Vossloh Tie Technologies, i vilken Sateba-koncernen kommer att integreras, blir en av världens ledande tillverkare av betongsliprar med en årlig omsättning på över 500 miljoner euro.
“Förvärvet av Sateba är ytterligare ett viktigt steg i vår affärsstrategi. Många av våra kunder står inför liknande utmaningar – att leverera alltmer kapacitet i järnvägssystemet på en redan begränsad anläggning. De behöver starka partners vid sin sida för att nå hela vägen fram”, säger Vosslohs koncern-vd Oliver Schuster.
Vossloh förvärvar 100 procent av Sateba från TowerBrook Capital Partners L.P. för en köpeskilling på cirka 450 miljoner euro. Myndigheter i de berörda länderna har godkänt köpet och affären är nu genomförd.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Trafiken med X80 försenas ytterligare
Först i april i nästa år kommer Västtrafiks nya regionaltåg att sättas i trafik i Västsverige. Problem med mjukvaran medför att leveranserna från Alstom försenas med ett halvår.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Växelfabriken invigd i Sala
Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Första Kockumstrallan ombyggd
BS Verkstäder i Falköping levererade under tisdagen den första av fem ombyggda Kockumstrallor till Infranord. I kväll ska den lasta skroträler på Kinnekullebanan och om en månad bär det av till Hoting.









