Annons:

Publicerad: 2025-10-30

Infranord byter spår på Fryksdalsbanan

Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.

DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden. Foto: Kasper Dudzik

Infranord ska genomföra spårbyte på större delen av sträckan mellan Kil och Torsby, cirka 70 kilometer, och byte av två växlar. En kortare sträcka mellan Sunne och Torsby fick nytt spår för ungefär tio år sedan.

Projektet inleds när kontraktet skrivits under och ska pågå i två år, till hösten 2027. Anbudssumman uppgår till cirka 500 miljoner kronor.

”Det är mycket glädjande att vi vunnit uppdraget för spår- och växelbyte i Värmland” säger Stefan Gustavsson, vd i Infranord enligt ett pressmeddelande från företaget.

”Vi har lång erfarenhet, rätt maskiner och den kompetens som krävs för detta projekt. De senaste åren har vi genomfört ett flertal framgångsrika spårbytesprojekt i vår norska verksamhet och vi ser fram emot att applicera dessa erfarenheter även i Sverige.”

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Två etapper av fem fullbordade

Två etapper klara. Tre återstår. Bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. Men i sommar väntar åtta veckors totalavstängning när Lerum förvandlas till fyrspårsstation.

Notis

Vd-skifte i NetRail

Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.

Nyhet

Två banor kan anpassas för batteritåg

En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.

Notis

Nio av tio tåg i tid i oktober

Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.