Annons:
Renoverade nattågsvagnarna nu i trafik
Nästan tre år för sent och utan pukor och trumpeter har SJ satt in de två först upprustade liggvagnarna i nattågen. Den första upprustade sovvagnen kommer troligen i trafik nästa vecka.
Text: Ulf Nyström
En historisk bild. SJ har slutat köra nattåg till och från Göteborg och om ett par år ska alla sovvagnar vara svarta. FOTO: Kasper Dudzik.
Annons:
”Det är mycket svårare att planera en ombyggnad av äldre vagnar än att bygga nya tåg”, säger Lars Lindeby, teknisk projektledare för nattvagnsupprustningen på SJ.
”Gamla vagnar kan se väldigt olika ut efter allehanda ombyggnader under årens lopp och man vet inte hur omfattande rostangreppen är förrän man börjar demontera vagnarna.”
De äldsta sovvagnarna som ska fräschas upp, WL1:orna, är byggda 1964-1965 och ritningsunderlaget har inte varit komplett.
Ritningar i Riksarkivet
”Vi har i vissa fall behövt gå till Riksarkivet för att hitta alla originalritningarna”, säger Lars Lindeby.
SJ beslöt i juni 2021 att låta Euromaint rusta upp de hårt slitna sov och liggvagnarna. Kostnaden beräknas till 250-300 miljoner kronor.
Den första ombyggda vagnen skulle vara på spåren i början av 2023, den sista hösten 2024.
SJ rustar nattågen för 300 Mkr
SJ upprustar de flesta av sina sovvagnar och samtliga liggvagnar. Kostnaden beräknas till 250-300 miljoner kronor. Den första ombyggda vagnen ska vara på spåren i början av 2023, den sista hösten 2024.
När SJ: s ligg och sovvagnar renoveras byts alla skadade ytskikt och nya mattor läggs in i korridorer och kupéer.
Liggvagnskupéerna får LED-belysning, USB-uttag, nytt wifi-system, nya rullgardiner, byte av alla skadade textilier, nya väggskikt och nya mattor.
Det ursprungliga avtalet omfattade upprustning av samtliga 21 WL4:or tillverkade 1990-1992, de tre WL6:orna tillverkade 1993-1994 och de 11 liggvagnarna BC4 tillverkade 1985-1986 samt 12 av 22 sovvagnarna WL1 byggda 1964-1965 och upprustade 1996-1997.
Alla sovvagnar rustas upp
Men senare har avtalet om upprustningen av de äldsta sovvagnarna kommit att omfatta samtliga 22 vagnar.
Upprustningen har alltså tagit mycket länge tid än beräknat.
”Det är ju inte förrän man börjar demontera vagnarna som man upptäcker hur stora fukt- och rostskadorna är och hur slitna vissa komponenter är”, säger Lars Lindeby som jobbat med projektet i snart ett år.
En av de största utmaningarna har visat sig vara klimatanläggningarna på sovvagnarna.
Högre krav på klimatanläggningen
”Vi byter till ett mer miljövänligt köldmedium vilket för att flera komponenter i kylanläggningen måste bytas ut”, säger Lars Lindeby.
”Samtidigt renoverar vi de så kallade klimatlådorna, lådorna under vagnarna som rymmer kompressorerna och andra delar i kylanläggningen, Vissa lådor måste ersättas eftersom de är skadade och det har visat sig vara svårt att få tillverkat nya lådor och tidsödande att upparbeta de gamla lådorna.”
För att få de första renoverade WL4-vagnarna i trafik kommer dessa att levereras utan monterade klimatlådor. Dessa installeras i stället under första kvartalet nästa år.
Två renoverade sovvagnar i jultrafiken
”Jag hoppas vi kan få ut de två första renoverade vagnarna i jultrafiken”, säger Lars Lindeby. ”Sen får vi ut ytterligare två vagnar i januari och därefter ytterligare tre WL4:or under 2026.”
De två första BC4:orna, liggvagnarna tillverkade i motten på 1980-talet, har redan rullat några veckor och den tredje vagnen sätts i trafik före jul. Därefter rullar fyra renoverade vagnar ut från Euromaint om året.
”Det blir en ganska långsam renovering av sov- och liggvagnarna eftersom vi inte kan ta fler än ett fåtal vagnar ut trafik för renovering samtidigt”, säger Lars Lindeby.
Renoveringen av de tre WL6:orna kan dock inledas och förhoppningsvis slutföras under 2026.
De äldsta sovvagnarna börjar renoveras nästa år
Renoveringen av de äldsta sovvagnarna WL1:orna från mitten av 1960-talet kan också påbörjas under 2026.
BC4:orna och WL1:orna renoveras av Euromaint i Luleå och WL4- och WL6-vaghnarna av Euromaint i Örebro.
All belysning i de renoverande vagnarna får LED-lampor med längre hållbarhet och lägre elförbrukning.
Vad som gjorts på några vagnar och vad som ska göras på de resterande drygt 50 vagnarna är installation av LED-belysning, USB-uttag, nytt wifi-system och nya rullgardiner, byte av alla skadade textilier, nya väggskikt, nya mattor, nytt avloppssystem, uppfräschning av toaletterna och förberedelser för installation av nytt nyckelsystem till sovkupéerna på WL1, WL4 och WL6.
Hålkorten ersätts
”Plasthålkorten som används flera årtionden ska ersättas av ett digitalt system”, säger Lars Lindeby.
Dessutom åtgärdas alla in- och utvändiga rostskador.
”Det har uppstått rostskador runt fönstren i många vagnar, kanske främst i sovvagnarna från 1960-talet”, säger Lars Lindeby. ”Verkstäderna behöver lägga 400-500 arbetstimmar på rostsanering per vagn.”
Blå vagnar blir svarta
Endast de 22 sovvagnarna från 1960-talet, som fortfarande är blåsvarta till skillnad från de övriga helsvarta nattågsvagnarna, kommer att målas om utvändigt. Övriga förbättringsmålas endast på mindre ytor.
”Vi hade en jättelång önskelista med allt vi ville göra med nattågsvagnarna och så hade vi en påse med pengar”, säger Lars Lindeby. ”Vi prickade av önskelistan från toppen med de allra viktigaste åtgärderna och när pengarna skulle ta slut fick vi dra ett streck.
”Det var mycket mer vi hade velat göra med pengarna räcker helt enkelt inte till mer än det vi gör nu.”
Med den genomgripande renoveringen beräknas nattågsvagnarna kunna vara i trafik i ytterligare 10-15 år.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Hårda slag mot regionaltågstrafiken
Trafikverkets hårdhänta neddragningar av det statliga stödet till tågtrafiken får Region Kalmar Län och Tåg i Bergslagen att gå i taken. De sena beskeden drabbar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som nu letar möjliga besparingar.
Halverad nattågstrafik till Norrbotten
SJ tvingas krympa nattågstrafiken till Övre Norrland sedan Trafikverket beslutat att drastiskt dra ner på den ekonomiska ersättningen till SJ. Trafikverket skyller på regeringen och oväntat kostsam nattågstrafik.
Inget nattåg Malmö–Basel
Det blir ingen nattågstrafik mellan Basel och Malmö från april 2026. Det schweiziska parlamentet sade på tisdagsförmiddagen nej till att som enda nation subventionera nattågen.
Ökad veckoslutstrafik med tåg
Något utökad trafik, framförallt under veckosluten, och inställda tåg på grund av bananarbeten. Det är ont om stora nyheter i den upphandlade lokala och regionala tågtrafiken vid tidtabellskiftet 14 december.




