Annons:
1,4 miljarder kr till Green Cargo
Godstågsbolaget Green Cargo föreslås få 1,4 miljarder kronor i kapitaltillskott av ägaren, staten. Därmed undanröjs hotet om att Green Cargo inom kort skulle tvingas upprätta en kontrollbalansräkning och att det på sikt skulle behöva begära sig i konkurs.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Två nyleverade Re-lok med stålpendeln på banken genom sjön Stor-Teuger söder om Älvsbyn juli 2010.0.
Annons:
”Beskedet från regeringen är nödvändigt för vår framtida existens och mycket välkommet”
Jan Sundling, styrelsesordförande i Green Cargo
”Beskedet från regeringen är nödvändigt för vår framtida existens och mycket välkommet”, säger Jan Sundling, styrelseordförande i Green Cargo.
”Det är dessutom en tydlig och viktig signal att regeringen vill att Green Cargo ska fortsätta att driva på för att öka andelen godstransporter på järnväg och möjliggöra en grön återstart efter coronapandemin.”
Regeringen föreslår att riksdagen fattar beslut om att tillskjuta 1,4 miljarder kronor i kapitaltillskott. Riksdagens beslut väntas i december.
Enligt en rapport som ledningen för Green Cargo tog fram i vintras med hjälp av konsultföretaget McKinsey och som överlämnades till Näringsdepartementet i februari behövdes mellan 1,2 och 1,4 miljarder kronor i kapitaltillskott.
Men när coronapandemin slog till i mars minskade transporterna.
En rapport från revisions- och rådgivningsföretaget KPMG till Näringsdepartementet visade att Green Cargo snarare behövde 2,2 miljarder kronor i kapitaltillskott.
Enligt rapporten skulle det kosta staten minst lika mycket att sälja Green Cargo. Orsaken är främst ett negativt rörelsevärde på 0,8 till 1,0 miljard kronor och en nettoskuld på 1,4 miljarder kronor.
”Utan kapitaltillskott riskerar bolaget att hamna i kontrollbalansräkning redan under fjärde kvartalet 2020”, skrev KPMG.
Några marknadsmässiga skäl till att slussa in pengar i godstågsbolaget finns dock inte, enligt KPMG. Green Cargo spåddes ha negativ kassaflöde ända fram till 2030.
Green Cargo i ekonomisk kris
Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott från ägaren, svenska staten, på en-två miljarder kronor. En lång resa med åratal av förluster når annars järnvägs ände.
Baseporttåget för Stora-Enso på väg ut ur Skandiahamnen i Göteborg i juni 2017.
Det är en bra lösning som kommer hela godstågsbranschen till del
Jan Sundling, styrelseordförande i Green Cargo
Men regeringen resonerar annorlunda.
Enligt finansmarknadsminister Per Bolund (MP) och klimatminister Isabella Lövin (M), som måndag 14 september presenterade regeringens förslag till ”grön återhämtning” efter coronapandemin, behöver Green Cargo ett kapitaltillskott för att kunna nödvändiga investeringar och säkra bolagets långsiktiga stabilitet och lönsamhet.
Regeringen föreslår också att den särskilda miljökompensationen till godstågsbolagen, som utgår med cirka 100 kiljoner kronor årligen sedan ett par år, utökas till 400 miljoner kronor per år 2021–2025.
Green Cargo har med undantag för enstaka kvartal gått med förlust de senaste tio åren.
”Vi kan inte fortsätta att försöka spara oss till framgång, vi skulle spara oss till döds”, säger Jan Sundling som är ordförande i Green Cargos styrelse sedan 2018.
”Vi måste i stället genomföra det kraftfulla förbättringsprogram som nu pågår, vi måste investera i nya lok och i ny teknik, vi måste få Trafikverket att inse att godstågen är minst lika viktiga som persontågen, om inte viktigare, och vi måste få ett kapitaltillskott som ger oss sunda finanser”.
Sedan Green Cargo redovisade behovet av kapitaltillskott för Näringsdepartementet i februari har bolagets intäktstapp ökat på grund av coronapandemin.
Men Jan Sundling menar att det behov av kapitaltillskott på över två miljarder kronor som revisions- och rådgivningsföretaget KPMG pekat på till stor del kanaliseras via den utökade miljökompensationen som godstågsbolagen, främst Green Cargo, kan komma att tilldelas de närmaste fem åren.
”Det är en bra lösning som kommer hela godstågsbranschen till del”, säger han.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Förlust för Green Cargo
Coronapandemin har inte påverkat godstransporterna och lönsamheten så mycket som befarat. Men Green Cargo tvingas ändå redovisa ett rörelseresultat på -77 miljoner kronor andra kvartalet 2020.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Början till slutet på SJ-kaos
SJ börjar få ordning på personalplaneringen efter ett par månaders kaos. Nu ritas personalturerna manuellt och planeringsverktygets optimeringsfunktion är bortkopplad. Men tåginställelserna fortsätter till maj.
Ingen försäljning av Inlandståg
Räddningsaktionen för Inlandståg har blåsts av. Sedan företagets ekonomi förbättrats radikalt de senaste åren behöver inte Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) träda in som räddande ängel.
45-metersvagnar till Göteborg 2023
Göteborg kommer att få minst 40 stycken 45 meter långa spårvagnar. Den första spårvagnen kan sättas i trafik i slutet av 2023. Dessförinnan måste 38 hållplatser förlängas för att rymma de längre vagnarna.
Lysekilsbanan förlorar kontaktledningen
Kontaktledningen försvinner från Lysekilsbanan. Men nu är det LMV Kontaktledning som tar ner alla kopparbaserade elledningar sedan koppartjuvar stulit 1 000-tals meter tråd under våren.