Annons:

Publicerad: 2020-09-22

Vill stoppa bidrag till Green Cargo

Riksdagen måste stoppa regeringens förslag om ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor till Green Cargo. Det kräver ledningen för konkurrenten Hector Rail, landets näst största godstågsbolag.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Hector Rail får stå på sidan för att släppa fram Green Cargo. I juni 2008 mötte ett Hectortåg för ScandFibre Logistics med dubbla 441-lok ett T44 med tomma timmervagnar i Tvärålund.

Annons:

Kapitaltillskottet är vansinne och måste stoppas.

 

Claes Scheibe, vd i Hector Rail.

”Green Cargo är ett statligt bolag har en helt dominerande ställning på den svenska godstågsmarknaden”, säger Claes Scheibe, vd i Hector Rail.

”Om Green Cargo år efter år misslyckas med att tjäna pengar och får ett omfattande kapitaltillskott snedvrider det konkurrensen på marknaden och slår undan benen för många andra företag.”

”Kapitaltillskottet är vansinne och måste stoppas”, säger Scheibe.

I förra veckan avslöjade klimatminister Isabella Lövin och finansmarknadsminister Per Bolund att regeringen avsåg att föreslå riksdagen att ge ett kapitaltillskott till Green Cargo på 1,4 miljarder kronor för att det statliga företaget skall kunna genomföra ”nödvändiga investeringar och för att säkra bolagets långsiktiga stabilitet och lönsamhet”.”

Förluster i många år

Green Cargo har under många år redovisat förluster och redan kommande vinter skulle bolagets tvingas upprätta en kontrollbalansräkning eftersom bolagets egna kapital skulle understiga hälften av aktiekapitalet.

1,4 miljarder kr till Green Cargo

Godstågsbolaget Green Cargo föreslås få 1,4 miljarder kronor i kapitaltillskott av ägaren, staten. Därmed undanröjs hotet om att Green Cargo inom kort skulle tvingas upprätta en kontrollbalansräkning och att det på sikt skulle behöva begära sig i konkurs.

Men förslaget applåderas inte Green Cargos konkurrenter.

Ledningen för Hector Rail har i ett skarpt formulerat brev till näringsminister Ibrahim Baylan och infrastrukturminister Tomas Eneroth protesterat mot förslaget.

”Vi kan förstå att regeringen inte vill se att Green Cargo försätts i konkurs”, säger Claes Scheibe. ”Det vill inte vi heller och säkerligen inte Green Cargos kunder.”

”Men Green Cargo har under många år varit dåligt skött och missbrukat sin dominerande ställning på den svenska godstågsmarknaden”

Dålig konkurrens på marknaden

Enligt Scheibe har flera studier påvisat att konkurrensen på marknaden är dålig och att det är svårt för nya företag att etablera sig på denna marknad.

”Varken nya eller gamla företag ska behöva konkurrera med ett företag som är dopat av staten”, säger Scheibe.

”Green Cargo kan inte fortsätta att konkurrera med långa priser och låta staten och därmed skattebetalarna stå för notan.”

De flesta godstågsbolagen på den svenska marknaden har gått med förlust de senaste åren. Hector Rail har redovisat förluster flera år i följd.

”Green Cargo har pressat priserna och gjort hela branschen olönsam”, säger Scheibe. ”Så kommer det att fortsätta om staten pumpar in pengar i bolaget.”

Vill i stället ha generella stöd

Scheibe vill hellre se att svenska staten stöder hela branschen genom sänkta banavgifter eller stöd till alla företag för montering av ombordenheterna ETCS för det nya europeiska säkehetssystemet ERTMS.

De som försvarar kapitaltillskottet till Green Cargo hävdar att det endast är Green Cargo som bedriver vagnslasttrafik, det vill säga oftast olönsamma transporter och rangering av enstaka vagnar, medan konkurrenterna enbart drar hela tåg.

”Det må så vara”, säger Scheibe. ”Men då får väl Green Cargo se till att få den verksamheten lönsam eller avveckla den.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Plats för fler tåg på Västra stambanan

På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats. För 60 år sedan kördes 14 snälltåg och expresståg mellan Göteborg och Stockholm varje dygn, nu körs 60 tåg. Då kördes 30-40 godståg på stambanan genom Västergötland. Nu körs 50 godståg, de flesta längre och betydligt tyngre.

Nyhet

Vägar och järnvägar blir mycket dyrare

Trafikverket är bra på att bygga väg och järnväg men dåligt på planering. Kostnaderna skenar under planeringsfasen men är stabila när spadarna väl satts i marken. Det anser Riksrevisionen som granskat närmare 300 projekt.

Nyhet

Tågbolag klarar konkursen i First Row

Väte Rail, BLS Rail och Hector Rail var bland de stora förlorarna när logistikföretaget First Row gick i konkurs i höstas. Skulderna i konkursboet uppgick till 67 miljoner kronor och tillgångarna var 31 miljoner kronor.

Nyhet

Lyckat prov med långt tåg

Provkörningen med ett 838 meter långt godståg från Malmö till Frövi visade att inte finns några oöverstigliga hinder för att köra långa godståg i 100-120 km/h på många järnvägar i Sverige.